در ایران به ویژه شهر‌های بزرگ، "بازار سنتی "به عبارتی "قلب تپنده" شهر بوده‌اند، اما در چند سال اخیر، این قلب کمتر به شریان شهر خون ‌رسانده .شاید بتوان گفت تعدد پاساژ‌ها و مراکز خرید مدرن، کارکرد بازار سنتی را کمرنگ‌تر کرده است. مهدی مقدری مدیر روابط عمومی هایپراستار مجتمع بزرگ سیتی سنتر اصفهان در گفت وگوی خود با دنیای اقتصاد استان اصفهان درباره اهمیت بازارهای نوین در کلان شهرها گفت: بخش عمده‌ای از شهروندان اصفهانی و حتی شهرهای کوچک و بزرگ استان امروزه به این بازارِ مدرن به صورت چندمنظوره نگاه کرده و از خدمات آن استفاده می‌کنند. این مجموعه به دلیل داشتن فرصت‌های متنوع تجاری، خدماتی، فرهنگی، تفریحی و هنری تقریباً برای سلیقه‌های مختلف لذت‌بخش است. نکته دیگر این‌که اصفهانی که داعیه پایتختی فرهنگ و تمدن ایران را دارد، سال‌ها در جنبه توسعه شهری درجا زده بود و عملاً به روزمرگی افتاد. امروز اما تنها با اعتماد به سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی می‌توان از این ایستایی گذرکرد و امید به زندگی بهتر را نوید داد.

مقدری به استقبال شهروندان سراسر استان اصفهان هم اشاره کرد: گردشگران داخلی نیز که به ویژه در ایام نوروز و تابستان در اصفهان سیتی‌سنتر حاضر شدند، از امکانات و خدمات و فرصت‌های موجود در آن بسیار رضایت داشتند. نکته جالب این‌که ما بدون حتی کوچک‌ترین تبلیغات به این مهم دست پیدا کردیم و این نشان از آن دارد تبلیغات شفاهی شهروندان اصفهان و ابراز رضایت آنها از این مجموعه کار خود را کرده و گردشگران را به این سو سوق داده است. مدیر روابط عمومی هایپر استاردرباره ضعف بازارهای سنتی به اهمیت زمان اشاره کرد و گفت: امروز باتوجه به اهمیت صرف زمان و بهره‌مندی هم‌زمان از صرف وقت، شوربختانه بازارهای سنتی و پاساژهای موجود این مهم را نه تنها پوشش نمی‌دهند، بلکه حتی کلیه نیازها را نیز مرتفع نمی‌سازند و شهروندان برای تامین کالاهای خود مجبور به اتلاف زمان بیشتر در ترافیک و پراکندگی جغرافیایی شهر می‌شوند که این هزینه‌ها سالانه در مقیاس ملی فوق‌العاده زیان به همراه دارد.

برخی کار‌شناسان معتقدند در بازار‌های سنتی، شهروندان به ویژه جوانان، فرصت کمتری برای عرضه مد‌های جدید می‌یابند. از این رو پاساژ‌ها تبدیل به یک پدیده اجتماعی شده‌اند، مکانی که برخلاف بازار سنتی دیگر افراد تنها برای خرید، به آن مراجعه نمی‌کنند.در این شرایط باید یک تفاوت جدی در مورد دلایل حضور شهروندان درمجتمع های تجاری در مقابل بازار‌های سنتی بیابیم. تفاوت "قصد خرید و خرید" جوانانی که چندان عرصه عمومی برای بروز سبک زندگی خود نمی‌یابند، از اندک فرصتی که در پاساژ‌های مدرن پیش می‌آید، بیشترین بهره را می‌برند. در این شرایط، مساله کسب سود هم مطرح است. این کنشگری جوانان به کسب سود بیشتر مغازه‌داران کمک می‌کند. همین امر به فرصتی برای پاساژدار‌ها در مقابل بازاریان سنتی تبدیل شده است.

مقدری در این رابطه خاطرنشان می سازد: سلیقه نسل جوان و نوجوان معمولاً در بازارهای سنتی نادیده گرفته می‌شود و مشتری ناچار به انتخاب از میانِ گزینه‌های موجودست و قدرت انتخاب ندارد. مساله دیگر که در دنیای معاصر نقش محوری در بازار دارد این‌که شهروند عصرِ جدید بازار را صرفاً برای خرید برنمی‌گزیند و تمایل دارد به قصد گردش در شهر و تفریح و آرامش موردِ نیازِ خود قدم به بازار بگذارد. اما در بسیاری بازارهای پیشین، به استثنای آنها که جنبه تاریخی و میراثی دارند، این تقاضا عملا نادیده انگاشته شده و بازار به مثابه محل آمد و شد برای خرید کالاست.