همکاری موازی و موفقیت در نشر کتاب

رسانه‌های خبری و مطبوعاتی بزرگ جهان، معمولا یک انتشارات هم کنار دست خود دارند تا کتاب‌هایشان را با سرعت و با برند خود راهی بازار کنند. این وضعیت برای اکونومیست باسابقه هم وجود دارد. با این حال، تفاوتی اندک بین انتشارات اکونومیست و دیگر رسانه‌های خبری مشاهده می‌شود. انتشارات بسیاری از رسانه‌ها و مطبوعات جهان تنها به این دلیل که مجموعه کاملی داشته باشند و زنجیره تامینشان قطع نشود، به فعالیت مشغول هستند. شاید چنین وضعیتی در دهه‌های گذشته، مشکلی به بار نمی‌آورد ولی در عصر ارتباطات و غلبه فناوری بر کتاب، دشواری‌های زیادی را سبب می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از انتشارات موسسات و رسانه‌ها، زیان‌ده هستند و از پس مخارج خود برنمی‌آیند. اما این شرایط را نمی‌توان در اکونومیست مشاهده کرد. پیشگام رسانه‌های تحلیلی اقتصادی جهان که حتی نمی‌توان رقیبی هم برایش تصور کرد، صاحب انتشارات نیست! بلکه بخشی از مجموعه بزرگتری محسوب می‌شود که در آن، دو انتشارات بزرگ آمریکایی و آلمانی به نام‌های «پنگوئن» و «رندوم هاوس» به‌صورت موازی با اکونومیست همکاری می‌کنند.

کتاب‌های منتشر شده اکونومیست

اکونومیست و کارکنان آن، تاکنون و از زمان تاسیس این موسسه مطبوعاتی، کتاب‌های زیادی را نوشته یا ویرایش کرده‌اند. با توجه به تیم قدرتمند تحقیقاتی و نویسندگان برجسته آن و همچنین موسسه‌ای که آنها را پرورش می‌دهد، کتاب‌های اثرگذار زیادی را می‌توان در فهرست انتشار یافته آنها مشاهده کرد. در ادامه به بررسی چند مورد از این ‌کتا‌ب‌ها که براساس ویژگی‌های خاص آنها یا موضوعات خلاقانه‌ای که داشته‌اند انتخاب شده، می‌پردازیم.

جنگ نرم (2004)/ متیو سیموندز : زمانی که بازار رقابتی از غول‌ها پر شده بودند و بزرگان نرم‌افزار، بر بازار تسلط یافته بودند، «لری الیسون» روی پاهای خود ایستاد و معادلات را تغییر داد. این کتاب، زندگی شخصی لری الیسون، موسس شرکت اوراکل را ترسیم می‌کند. در کنار موضوع کتاب، خلاقیت در نامگذاری کتاب از مواردی است که می‌تواند خواننده را به خود جلب کند. نویسنده نام «جنگ نرم» را برای کتاب خود انتخاب می‌کند که از نظر لغوی شباهت بسیاری با زمینه کاری لری الیسون یعنی «نرم‌افزار» دارد.

سرزمین مقدس، جنگ نامقدس (2007)/ آنتون لاگواردیا : گاهی تیتر یک کتاب، دنیایی از درد است. فجایعی که در سرزمین مقدس اشغالی رخ می‌دهد، هر روز حرمت آن زمین را زیر سوال می‌برند و آنتون لاگواردیا، از این درد می‌گوید. از این که سال‌ها است سرزمین فلسطین، روی آرامش به خود ندیده است، به اینکه دهه‌ها است کودکان شب‌ها باید با صدای تفنگ و خمپاره به خواب بروند، به اینکه مردان بیگناه به زندان می‌روند و زنانی که باید اشک بریزند و برای بازگشت عزیزان خود روزشماری کنند. درد اصلی آنجا است که تمام این اتفاقات در مکانی اتفاق می‌افتد که هم مسلمانان و هم یهودیان آن را مقدس می‌دانند و برای آن ارزش قائل هستند. «سرزمین مقدس، جنگ نامقدس» به بررسی تاریخی و عقاید متفاوت جوامع مسلمان و یهودی و تلخ‌ترین وقایع ۷۰ تا ۸۰ سال گذشته می‌پردازد؛ این که این سرزمین، شاهد «جنگی نامقدس» بوده است؛ جنگی که باید یک روز تمام شود.

عملیات اسنودن (2014)/ ادوارد لوکاس : ویراستار ارشد اکونومیست، ادوارد لوکاس، به تحلیل اتفاقی پرداخته که آن را بزرگ‌ترین فاجعه اطلاعاتی غرب در طول تمام تاریخ می‌نامد: افشاگری‌های اسنودن. اسنودن که متولد ۱۹۸۳ است، مدت‌ها کارمند سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و پیمانکار آژانس امنیت ملی این کشور بود. با این حال، در ژوئن ۲۰۱۳، اطلاعات طبقه بندی شده‌ای از برنامه‌های فوق سری «اِن‌اس‌اِی» از جمله برنامه شنود «پریزم» را به نشریات گاردین، نیویورک تایمز و واشنگتن پست لو داد. بر این اساس، مشخص شد که دولت آمریکا مکالمات بسیاری از شهروندان خود و حتی مسوولان دولتی کشورهای دیگر را شنود می‌کرده است. افشا شدن این اطلاعات باعث شد که اعتبار آمریکا و ابهت سیستم اطلاعاتی آن از بین رفته و لطمه‌ای جبران‌ناپذیر به آن وارد شود.

زندگی‌ها، دروغ‌ها و تلاش‌های براندازان ایران (1991)/ آن روو : این کتاب به بررسی تلاش‌هایی برای براندازینظام حکومتی ایران از جانب جناح‌های راست و شمال می‌پردازد. اما موضوع دیگری را پیگیری می‌کند؛ پرسشی که بارها شنیده شده و هنوز هم عده‌ای حاضر نیستند از پاسخ خود کوتاه بیایند: آیا هدف، وسیله را توجیه می‌کند؟ روو برای پاسخ دادن به این پرسش، جلسات محاکمه گروه‌هایی را پیگیری می‌کند که قصد براندازی نظام حکومتی ایران را داشته‌اند. آن روو، در کتاب خود تلاش می‌کند اثبات کند در ذهن این آدم‌ها چه می‌گذرد. اما تلاش ویژه او برای درک کردن استدلال‌های رونالد ریگان، رئیس‌جمهور کشورش است که گفته بود از اقدامات مجرمانه زیردستانش اطلاعی نداشته است! نکته جالب این کتاب، آن است که فارغ از نتیجه‌گیری درباره اینکه آیا هدف آنها حق بوده یا خیر، نسبت به کالبدشکافی رفتار و تحلیل آن اقدام می‌کند. در هر صورت، خواننده هم در خلال مطالعه این کتاب، فراموش نمی‌کند که هدف آنها از دروغگویی، قانون شکنی و از بین بردن اسناد، توطئه و تلاش برای براندازی حکومت یک کشور مستقل بوده است.

اتحادیه مغموم (2014)/ جان پیت و آنتون لاگواردیا: بحران اقتصادی حوزه یورو، مشکلی است که ویراستاران اکونومیست در این کتاب به آن می‌پردازند. اتحادیه اروپا برای این موضوع ایجاد شد که ارتباط و اتحادی ناگسستنی بین کشورها و شهروندان اروپایی ایجاد کند. اما پس از آنکه بحران وام‌های گرفته شده به‌وجود آمد، همه چیز عوض شد. اکنون کشورهای اروپا را می‌توان مشاهده کرد که در آستانه جدایی از اتحادیه قرار دارند و دست کم، بسیاری از شهروندان آنها از عضویت در این اتحادیه ناراضی هستند. این اتحادیه نه‌تنها نتوانسته قدرتی شکست‌ناپذیر پیدا کند؛ بلکه در برابر بسیاری از مشکلات هم شکننده شده است. نکته آنجا است که با وجود تلفیق تمام کشورهای اروپا در یک اتحادیه و یکسان شدن بسیاری از قوانین و واحد پولی آنها، یک جای کار باز هم مشکل دارد: هیچ کس نتوانسته حس وطن‌پرستی فراگیر یا قاره‌پرستی را به مردم اروپا القا کند. ویراستاران اکونومیست در این کتاب تلاش می‌کنند که راهی برای برون‌رفت اتحادیه اروپا از این معضلات و بسیاری از مشکلات دیگر پیدا کرده و راهی برای حرکت به سمت دموکراسی،‌ آسایش و رفاه معرفی کنند.