سیاست یک بام ودوهوا ممنوع
مجید حیدری
عضو گروه بانک و بیمه
نامه چهار وزیر به رئیس‌جمهور در هفته جاری واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت.

به‌طور کلی، تاریخ اقتصاد کشور را که ورق می‌زنیم، از سیاست‌های یک بام و دو هوا پر است. این سیاست‌ها به شکلی است که هر بار به دنبال کنترل تورم در کشور می‌رویم، سیاست‌های پوپولیستی و لحظه‌ای باعث می‌شود بی‌توجه به عوارض تورم، اقدام به تزریق پول کرده و ناتوانی‌های افزایش رشد اقتصادی را با تزریق نقدینگی جبران کنیم.

سیاستی که میزان بهره‌وری بنگاه‌ها در سال‌های گذشته را نیز تحت تاثیر قرار داده است. به بیان دیگر، هر گاه بنگاه‌های اقتصادی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند با حمایت‌های بی‌مورد، مانند اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت، افزایش تعرفه‌های کالاهای خارجی و معافیت‌های مالیاتی سعی در احیای بنگاه‌های زیان‌ده کرده‌ایم.

شاید در هر مصاحبه یا همایشی که برگزار می‌شود، تمامی کارشناسان و اقتصاددانان، معتقدند که شرط لازم برای تحرک اقتصاد، درمان تورم است. چالشی که اصلی‌ترین شعار انتخاباتی اقتصادی دولت یازدهم را شکل داده بود. سنجش سلامت اقتصادی یکی از موارد اولیه است که اکثر سرمایه‌گذاران خارجی، برای کشور مقصد در نظر می‌گیرند.

درحالی‌که در اکثر کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، میزان تورم تک‌رقمی و بعضا به زیر 5 درصد رسیده است، اقتصاد ما هنوز با تورم بالا دست و پنجه نرم می‌کند. کارشناسان معتقدند اگرچه تورم در مسیر نزولی حرکت می‌کند، اما با تغییر سیاست‌های پولی، این متغیر مستعد بازگشت به جایگاه بالای دو سال گذشته است. بنابراین، بهتر است با اولویت‌بندی چالش‌های اقتصادی، یک‌بار برای همیشه، بر حصول تورم تک‌رقمی تمرکز شود