قرار نیست کسی را جذب کنیم
لی‌لا رضایی گروه موسیقی فلامنکوی «کولی» چندی پیش اجرای موفقی را در تهران پشت‌سر گذاشت که استقبال از آن باعث شد تا رگه‌هایی از علاقه مردم به این ژانر موسیقی به چشم بیاید. همین علاقه اعضای این گروه را واداشت تا یکبار دیگر در تالار شمس روی صحنه بروند و قطعاتی از بزرگان این نوع موسیقی را اجرا کنند. از این کنسرت هم استقبال مطلوبی شد و این نکته به اثبات رسید که موسیقی خوب در هر ژانری که باشد همواره مخاطبانش را پیدا می‌کند. به بهانه کنسرت‌های این گروه و فعالیتشان با سعید نجفی، رهبر و سولیست گروه«کولی» گفت‌و‌گو کرده‌ایم.


در کنسرتی که این هفته برگزار کردید؛ چه قطعاتی از گروه کولی شنیده شد؟
گروه کولی هر چند خود قطعاتی در سبک فلامنکوآماده انتشار دارد، اما در این کنسرت مانند کنسرت قبلی قرار قطعاتی ساخته شده توسط بزرگان عرصه فلامنکوی دنیا اجرا شد که از این میان می‌توان به آثار هنرمندانی همچون پاکو دلوسیا، ویسنته آمیگو، توماتیتو، خراردو نونز، چیکوئلو و ... اشاره کرد.
چرا از قطعاتی که تولید خود گروه است در کنسرت‌هایتان استفاده نمی‌کنید؟
به این دلیل که هدف ما از برگزاری کنسرت نه شهرت برای خودمان و گروهمان؛ بلکه آشنا کردن مردم کشورمان به این سبک از موسیقی است. ما دوست داریم مردم به این سبک از موسیقی علاقه‌مند شوند و از حداقل شناخت نسبی برخوردار شوند و در این زمینه خود را موظف می‌دانیم. گروه کولی که فعالیت خود را از امسال به شکل رسمی آغاز کرده است، قصد دارد در سبک فلامنکو موسیقی خوبی ارائه کند. در همین راستا سعی داریم بهترین انتخاب‌ها را از موسیقی فلامنگوی دنیا داشته باشیم و به بهترین شکل ممکن آنها را تنظیم کنیم و در اختیار مردم قرار بدهیم. چون مردم با استقبال از موسیقی خوب نشان داده‌اند که از شنیدن موسیقی خوب لذت می‌برند.
شاید آن قدری که در خارج از ایران مردم از شنیدن موسیقی اینسترو منتال لذت می‌برند، در ایران اینگونه نباشد! چرا موسیقی اینسترومنتال را انتخاب کرده اید؟
از آنجایی که موسیقی ما سبک فلامنکو دارد و در کنسرت‌ها اغلب آثار بزرگان این سبک را اجرا می‌کنیم، و این آثار بی کلام هستند، ما نخواسته‌ایم در این آثار دست ببریم، البته چنین چیزی کار راحتی نیست. چون مو به مو مجبوریم همان‌هایی را اجرا کنیم که سال‌ها پیش ساخته و اجرا شده‌اند. این موضوع را هم نادیده نمی‌گیریم که مخاطبان ما، مخاطبان خاصی هستند. ما در سبک فلامنکو محدود به یکسری مخاطب خاص هستیم و اصلا هم قرار نیست تمامی سلیقه‌ها را مدنظر داشته باشیم و بتوانیم آنها را جذب کنیم.
چرا فکر می‌کنید موسیقی فلامنکو موسیقی قشر خاصی است و فقط افراد محدودی از شنیدن آن لذت می‌برند؟
به این دلیل که فلامنکو موسیقی کولی‌های اسپانیا است و ذاتا یک موسیقی ایرانی نیست که با سلیقه مردم همخوانی داشته باشد. این موسیقی در طول سالیان از موسیقی اعراب و موسیقی لاتین تاثیر زیادی گرفته است و با ظهور پاکو دلو سیا و تاثیری که وی با استفاده از موسیقی جز روی آن نهاد راه جهانی شدن آن را هموار کرد.
اجرای این موسیقی در ایران قطعا محدودیت‌هایی را نیز به همراه خواه داشت. این محدودیت‌ها چیست؟
موسیقی فلامنکو از سه عنصررقص، آواز و گیتار تشکیل شده است، اما ما برای اجرای این موسیقی با تمام عناصرش محدودیت داریم؛ بنابراین شاید نتوانیم آنطور که باید این موسیقی را عرضه کنیم، اما تمام تلاش خود را در این مسیر می‌کنیم تا بتوانیم به اهداف خود برسیم.
ورود این موسیقی به ایران تاریخچه خود را دارد، اما این روزها بیش از هر دوره دیگری به این سبک پرداخته می‌شود. چرا؟
واقعیت این است که تاریخچه دقیقی از ورود این موسیقی به ایران در دسترس نیست؛ اما اولین کسانی که در این سبک کار کردند،آقایان لوریس آیوازیان، منصور رسا، تفقدی، شاهین علوی و ... بوده‌اند.
این سبک چه وجه تمایزی با دیگر سبک‌های رایج در کشور دارد؟
سه عنصرگیتار،آواز و رقص، خود عواملی برای تمایز این موسیقی نسبت به سبک‌های دیگر است. این سبک از دستگاه‌های مختلف تشکیل شده است و تعدادی از آنها ریتمیک و تعدادی دیگر لیبره (بدون ریتم) می‌باشند که باعث ایجاد تنوعی از احساسات در درون مخاطب خود می‌شود.
در ایران گروه‌های مشابه شما کدام گروه‌ها هستند؟
هنر بیان احساس و به تصویر کشیدن زیبایی است در حالی که رقابت به‌نوعی برتری طلبی و قدرت طلبی است. در این باره نمی‌توانم چیزی بگویم.
آخرین کنسرت شما چه زمانی برگزارشد؟
کنسرت جدید ما به‌دنبال کنسرت روز 13 شهریور ماه در روز چهارم مهرماه در تالار ایوان شمس برگزار شد. ما در اجرای گذشته انرژی خوبی از مردم گرفتیم و همین انگیزه‌ای شد تا مجددا همان قطعات را با همان شکل در کنسرتی دیگر اجرا کنیم. اعضای گروه همان افرادی بودند که در کنسرت قبلی ما را همراهی کردند. سرپرستی گروه را نیز بهروز فرمانی به عهده داشت که خود نوازنده کاخن در گروه است.
قطعات تغییراتی برای گوش ایرانی داشته‌اند؟
اصلا چنین کاری امکان پذیر نیست. چون ما موسیقی فلامنکو کار می‌کنیم و مخاطب ما برای شنیدن این نوع موسیقی به کنسرت می‌آید و گرنه می‌توانست کنسرت دیگری با سلیقه ایرانی و ذائقه اش انتخاب کند.
شنیده بودیم که در این کنسرت می‌خواستید از خواننده هم استفاده کنید؟
در اجرای این هفته خیر! چون زمانمان بسیار اندک بود، اما شاید در اجراهای بعدی این امکان برایمان فراهم شود و از حضور خوانندگان خوش صدا و خوش ذوق بهره‌مند شویم.
درباره سازبندی در ارکستر تغییراتی نیز لحاظ می‌شود؟
این سازبندی به دلیل ساختار و فرم موسیقی‌ای که انتخاب کرده‌ایم به گروه وارد است؛ بنابراین چندان انتظاری برای تغییرات اساسی در سازبندی گروه کولی نداشته باشید.