دو راهی خودروسازان در افزایش تولید
روزهای طلایی تولید اگر چه در مدت زمان کوتاه دست یافتنی نیست اما ظاهرا تنها راه نجات خودروسازان تلقی می‌شود. نجات از سقوط و ورشکستگی و هر چیز بدی که این روزها به سر خودروسازان آمده است. به تمام این بدی‌ها تحریم صنعت خودرو کشور را هم اضافه کنید تا وضعیت خودروسازان بیشتر قابل درک باشد. حال اینکه مقصر وضعیت موجود خودروسازان هستند و یا مسوولانی که به شرایط بد اقتصادی دامن زدند در بحث ما جایی ندارد اما اینکه چاره عبور از این بحران چیست و خودروسازان چه زمانی می‌توانند به دوران طلایی تولید برسند سوالی است که ظاهرا مسوولان شرکت‌های خودروساز نیز پاسخ قاطعی برای آن ندارند.
در هر حال وزارت صنعت، معدن و تجارت این روزها در نشست‌ها و جلساتی که با حضور مسوولان زنجیره خودروسازی کشور برگزار می‌شود، قاطعانه در حال ترسیم راهی است که لااقل از افت بیشتر تولید جلوگیری کند، اگرچه به بازگشت خودروسازان به روزهای طلایی خیلی امیدوار نیست.
در شرایط فعلی خودروسازان به گفته خود روزانه کمتر از ۱۵۰۰ دستگاه تولید دارند به‌طوری‌که طبق آمار پنج ماه گذشته تولیدکنندگان خودرو با افت ۴۵ درصدی نسبت به پنج دوره ماهه پارسال مواجه بودند .افت تولید در شرایطی است که خودروسازان سال گذشته نیز وضعیت مناسبی در تولید نداشتند و حال وعده پایان شهریور و اول مهر ماه را به مسوولان و مصرف‌کنندگان می‌دهند، به‌طوری‌که به گفته مدیران شرکت‌های خودروساز این شرکت‌ها تا پایان مهرماه تولید خود را به روزانه ۲ هزاردستگاه خواهند رساند. این تعداد خودرو در شرایطی مورد هدف خودروسازان قرار گرفته که این میزان تولید مربوط به سال ۱۳۸۸ است و شرکت‌های تولیدی ظاهرا امید خود را برای رسیدن به سال‌های طلایی دو سال گذشته را که حتی تولید به یک میلیون و پانصد هزار دستگاه رسید نیز به فراموشی سپرده است. بدین شکل گرچه در دهه ۸۰ روند تولید خودرو در کشور صعودی بود اما از ابتدای سال ۱۳۹۱ تحت تاثیر مشکلات داخلی و خارجی روند نزولی تولید خودرو آغاز شد به‌طوری‌که به گفته یک کارشناس صنعت خودرو هم‌اکنون تولید انواع خودرو در کشور به حدود یک سوم مدت زمان مشابه در سال ۱۳۹۰ کاهش یافته است.
با نگاهی به گذشته در می‌یابیم که سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ تولید انواع خودرو در هر یک از شرکت‌های بزرگ خودروسازی به حدود میانگین ۲۵۰۰ دستگاه در روز رسید. طبق هدف‌گذاری صورت گرفته نیز قرار بود در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ تولید این محصولات به بیش از ۳۰۰۰ دستگاه در روز افزایش یابد. با این حال در سال جاری تولید خودرو در هر یک از شرکت‌های بزرگ خودروسازی با نوسان زیادی همراه بوده و در یکی دو ماه اخیر نیز به‌طور میانگین روزانه ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ دستگاه بوده است.حال در شرایطی که افت تولید روزانه خودروسازها را شاهد هستیم محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت طی برگزاری جلساتی با خودروسازان تصمیم به بازگشت تولید به روزهای طلایی دارد. در چنین شرایطی این سوال مطرح است که تولیدکنندگان با توجه به مشکلات تامین نقدینگی، جابه‌جایی پول و تحریم‌ به عنوان مهمترین دلایل افت شدید تولید و دیگر موانع پیش رو چگونه می‌توانند نظر نعمت زاده را جلب کنند و روندی صعودی به تولید بدهند.
در همین حین چندی پیش وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت نیز تلاش برای افزایش تولید خودرو را مهمترین هدف خود در صنعت خودرو عنوان کرده بود.بر همین اساس خودروسازان ظاهرا دو راه بیشتر پیش رو ندارند یا با افزایش قیمت، تولید را سرو سامان بدهند و یا با تسهیلات بانکی و مساعدت‌های دولت در قالب وام و فروش دارایی‌های خود بخشی از مشکلات نقدینگی را مرتفع کنند .یک کارشناس صنعت خودرو در مورد دو مسیر پیشنهادی خودروسازان عنوان می‌کند که خودروسازان باید تسهیلات و وام و کمک‌های دولتی را فراموش کنند، چرا که دولت فعلا در شرایطی نیست که بتواند کمک نقدی به تولید‌کنندگان خودرو کند، اما براساس موضوع دوم که در جلسات وزیر با خودروسازان و قطعه سازان مورد بررسی قرار گرفته ممکن است خودروسازان بخشی از مشکلات نقدینگی خود را با افزایش قیمت تامین کنند. این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه دولت وعده آزاد سازی قیمت‌ها را به خودروسازان داده عنوان می‌کند که تولیدکنندگان امید زیادی به افزایش قیمت دارند تا بتوانند تولید را سروسامان دهند. به اعتقاد این کارشناس اگر چه افزایش قیمت به ضرر مصرف کننده خواهد بود اما منجر به افزایش تولید خواهد شد و خودروسازان در حال حاضر تنها چالش خود را ضرر محصولاتی می‌دانند که پس از ماجرای ارز آزاد و تحریم و مشکلات نقدینگی این شرکت‌ها به بازار عرضه می‌شود. در هر صورت به گفته این کارشناس مشکلات در صنعت خودرو و قطعه به مرز بحران رسیده است، بنابراین اگر روند فعلی همچنان ادامه یابد و اصلاح نشود در نهایت تولید خودرو در کشور متوقف خواهد شد.