چگونه روابط اجتماعی موثرتری داشته باشیم؟

روابط اجتماعی موثر یکی از کلید‌های موفقیت است. یکی از ویژگی‌های افراد موفق این است که با دیگران روابط تاثیرگذار و سالمی دارند. در این مقاله می‌خواهیم به چند رفتار موثر که منجر به داشتن روابطی موثر می‌شوند اشاره کنیم:

1. همدلی را در خود تقویت کنید.

مهارت همدلی یکی از مهارت‌های هوش اجتماعی است. برای تقویت همدلی ابتدا باید مهارت خودآگاهی را کسب کنید. در مهارت همدلی شما یاد می‌گیرید که چگونه خود را به جای دیگران بگذارید، دیگران، هیجانات و احساسات، دلایل واکنش‌ها و افکار آنها را شناخته و آنها را درک کنید. انسان‌ها دوست دارند که با آنها همدلی شود و هر کسی که در معرض همدلی دیگری قرار گیرد، به آن شخص احساس خوبی پیدا می‌کند. انسان‌ها از اینکه بدانند که در این دنیا تنها رها نشده‌اند و دیگرانی هستند که می‌توانند آنها را درک کنند، احساس خوبی پیدا می‌کنند و زمانی که شما این احساس خوب را به آنها بدهید، تمایل بیشتری به برقراری ارتباط با شما پیدا می‌کنند.

2. دیگران را سرزنش نکنید.

هیچ فردی دوست ندارد که سرزنش شود زیرا هر یک از ما آنقدر در خانواده یا در جامعه یا توسط خودمان مورد سرزنش قرار گرفته‌ایم که دیگر تحمل چکش‌های بیشتری بر وجودمان را نداریم. بنابراین، اگر می‌خواهید روابط موثر و سالمی داشته باشید دست از سرزنش کردن دیگران بردارید.

3. نه بگویید!

اغلب افراد فکر می‌کنند برای اینکه شیرین و دوست داشتنی به نظر بیایند باید همیشه به همه «بله» بگویند و همه درخواست‌ها را بپذیرند. همیشه «بله» گفتن نه تنها افراد را جذاب نمی‌کند بلکه با انتقال پیام منفی، آنها را ضعیف جلوه می‌دهد. در بهترین حالت این است که این افراد مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند. گفتن «نه» در موارد لازم نه تنها از جذابیت شما نمی‌کاهد بلکه به مرور زمان قاطعیت و منطق شما را به نمایش گذاشته و از شما فردی جذاب و قدرتمند می‌سازد.

4. از کمک‌های افراطی دست بردارید.

کمک کردن افراط‌گونه به دیگران شاید در نگاه اول عالی باشد اما از ویژگی‌های شخصیت‌های وابسته یا مهرطلب است. چنین عملی موجب سلب مسوولیت از دیگران، از بین رفتن جذابیت فرد و رابطه، ایجاد وابستگی در دیگران و عوارض ناشی از آن، تشدید وابستگی و حس قربانی بودن در فرد کمک‌کننده می‌شود. گاهی باید اجازه دهید که افراد خود مسوولیت و کارهای خود را انجام دهند تا رشد کنند، مهم نیست چقدر سخت باشد یا چقدر درد داشته باشد، در هر صورت آن افراد با آن مسوولیت‌ها بزرگ می‌شوند و شما نباید حق و اجازه جلوگیری از این رشد را به خود بدهید.

5. وارد بازی‌های روانی نشوید.

همه روابط ما شامل بازی‌های مختلف است. برخی از این بازی‌ها، بازی‌هایی سالم و خوشایند هستند و برخی بازی‌هایی منفی و ناسالم هستند که موجب بروز تعارض در رابطه می‌شوند. برای داشتن رابطه‌ای سالم و موثر بهتر است بازی‌های روانی را خوب بشناسید و در روابط‌تان هرگاه متوجه بازی روانی ناسالمی شدید با صراحت و قاطعیت خود را از بازی بیرون کنید. یکی از رایج‌ترین این بازی‌ها، بازی بحث است. میان بحث و تبادل اطلاعات تفاوت‌هایی وجود دارد. ما هنگامی بحث می‌کنیم که می‌خواهیم تفکر خود را بر دیگری غالب کنیم. عمده بحث‌ها غالبا بی‌نتیجه و با رنجش یکی از طرفین یا هر دو طرف باقی می‌مانند یا در بهترین حالت یکی بر دیگری غالب می‌شود. ذات بحث یعنی «تفکر من از تو بهتر است. من از تو برتر هستم و...»، اما در تبادل اطلاعات ما اطلاعاتی را با هم به اشتراک می‌گذاریم و سپس جمع‌بندی می‌کنیم.