رقابت سبز میان خودرو سازان دستاوردهای محیط زیستی فوق‌العاده‌ای برای آنها به همراه داشته است. به نظر می‌رسد با افزایش دمای کره زمین و افزایش فشار به خودرو سازان برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی به‌تدریج شاهد کاهش تولید و تقاضا برای خرید خودروهای پر مصرف خواهیم بود. رشد و توسعه سیستم‌ها و تکنولوژی‌های جدید به روند تولید خودروهای سبز سرعت و شتاب بیشتری داده است. خودروهایی که در عین مصرف و آلودگی پایین، عملکرد بالایی دارند و برای زندگی شهری انتخاب کاملا مناسبی هستند. در سال‌های اخیر، خودروهایی که خصوصیات یک خودروی سبز را دارند در لیست انتخاب جایزه بهترین خودروی سال قرار می‌گیرند و به‌عنوان سبز‌ترین خودروی جهان انتخاب و معرفی می‌شوند. به نظر می‌رسد راه برای ورود خودروهای سبز به خیابان‌های آلوده هموار‌تر شده است. شرکت‌های بزرگی مانند مرسدس بنز، شورولت، تویوتا، فولکس واگن، فیات و فورد با درک اهمیت این موضوع و آینده‌نگری مدت‌ها است کار تحقیق، توسعه و ساخت خودرو‌های سبز را در دستور کار قرار داده‌اند و محصولاتی رقابتی به بازار معرفی کرده‌اند. شورای اقتصاد انرژی بهینه آمریکا (ACEEE) که روی مصرف بهینه انرژی کار می‌کند سبز‌ترین خودرو‌‌ها را از طریق اعلام این فهرست معرفی می‌کند. این موسسه همچنین آن سوی ماجرا را هم که مصرف بالا یا آلایندگی بالایی دارند را در لیستی جدا معرفی می‌کند. در ادامه به بررسی و معرفی هفت خودروی برتر دنیا که برای زندگی در شهر‌های آلوده طراحی و ساخته شده‌اند خواهیم پرداخت.

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس اکو نام محصول کم‌مصرف و سبز این خودرو‌ساز ژاپنی است که با کسب ۶۱ امتیاز با اختلاف کم در جایگاه چهارم از لیست قرار گرفته است. این خودروی هیبرید ظاهر متفاوت‌تری نسبت به چهار خودروی برتر از خود دارد و می‌توان گفت سدانی کامپکت است که با مصرف پایین در آمریکا مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. مدل پیروس از سال ۱۹۹۷ وارد بازار شده است و همواره روند مثبت تکامل خود را طی کرده است و در نهایت از سال ۲۰۰۱ به‌ صورت هیبرید و با استفاده از برترین تکنولوژی موجود با حضور سبز خود در بازارهای آمریکا و ژاپن به حفظ محیط زیست کمک می‌کند. این خودرو می‌تواند بر اساس نیاز با موتور بنزینی یا موتور برقی خود حرکت کند. حجم موتور این خودروی سبز، ۸/ ۱ لیتر است و می‌تواند تا ۹۸ اسب بخار قدرت تولید کند و در صورت اضافه شدن موتور الکتریکی این قدرت تا ۱۳۴ اسب بخار افزایش می‌یابد. مدل ۲۰۱۶ این خودرو با وزن کمتر مصرف بسیار پاینی دارد و با موتور برقی خود می‌تواند تا ۲۳ کیلومتر صرفا با کمک باتری حرکت کند و در صورت استفاده از موتور بنزینی این مسافت تا ۵۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد.




فیات 500

فیات ۵۰۰ برقی بعد از بنز و شورولت با کسب ۶۲ امتیاز در مقام سوم قرار می‌گیرد. این خودروی کاملا برقی ۱۱۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و می‌تواند تا ۱۶۰ کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند. باتری‌های لیتیوم-یونی این خودرو با شارژر ۲۴۰ ولت در مدت زمان ۶ ساعت و با شارژر ۱۲۰ ولت ۲۴ ساعت کاملا پر می‌شوند. البته راننده از طریق نرم‌افزار نصب شده روی تلفن همراه خود می‌تواند از راه دور بر وضعیت شارژ باتری نظارت داشته باشد. این خودرو با ظاهر آیرودینامیک خود ضریب پسایی معادل ۳۶/ ۰ دارد که نسبتا مقاومت کمی در برابر هوا دارد. فیات ۵۰۰ برقی بر اساس مدل فیات ۵۰۰ بنزینی طراحی شده است ولی در مقایسه از قدرت و عملکرد بهتری برخوردار است. در واقع طراحی ویژه‌ای در بدنه برای این خودروی برقی انجام نشده و بر اساس مدل موتور احتراقی طراحی شده است. این خودرو با داشتن جعبه دنده ۶ سرعته می‌تواند در مدت زمان ۷ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل در ساعت برسد (۵/ ۹۶ کیلومتر در ساعت)



کیا سول

کیا سول برقی محصول تمام برقی شرکت کیا است که با ۵۹ امتیاز در جایگاه هفتم از لیست برترین خودروهای سبز جهان پارک شده است. این خودرو با ظاهری شبیه سایر رقیبانش می‌تواند ۱۰۹ اسب بخار قدرت تولید کند و با یکبار شارژ می‌توان با آن تا مسافت ۱۵۰ کیلومتر رانندگی کرد. این خودرو هم مانند سایر خودروهای برقی در زمان کاهش سرعت خود برق تولید می‌کند تا بتواند مسافت بیشتری حضوری سبز در جاده‌ها داشته باشد. خودروهایی با این توان و قدرت و مسافتی که می‌توانند طی کنند انتخابی مناسب برای استفاده در شهر هستند و شرکت کیا هم عنوان UPV را که مخفف کلمات Urban Passenger Vehicle است، روی این مدل خود گذاشته است. دارندگان این خودرو می‌توانند فعالیت‌های روزانه خود را بدون آلودگی هوا و مصرف سوخت‌های فسیلی انجام دهند. قیمت این مدل کیا بین ۳۲ تا ۳۶ هزار دلار است که از نظر قیمت هم رقابت تنگاتنگی با سایر هم لیستی‌های خود دارد. حضور کیا در میان لیست برترین‌های خودروهای سبز برای اولین بار اتفاق افتاده است. این خودرو می‌تواند با حداکثر سرعت ۱۴۹ کیلومتر در ساعت حرکت کند و صفر تا ۶۰ مایل (۵/ ۹۶ کیلومتر در ساعت) را ظرف ۱۰ ثانیه طی ‌کند.


نیسان لیف

نیسان لیف S و SV دومدل خودروی سبز نیسان هستند که با امتیاز ۶۱ در کنار فولکس واگن و تویوتا قرار گرفته‌اند. رقابت زیاد بین این سه خودرو ساز باعث سردرگمی مشتریان می‌شود. نیسان لیف که برگ سبز این خودرو ساز قدیمی است با یک بار شارژ می‌تواند تا ۱۷۲ کیلومتر مسافت را طی کند و با قدرت ۱۰۷ اسب بخار در هر دو مدل، توان کمتری نسبت به رقبای خود دارد. این خودرو این امکان را دارد که در زمان کاهش سرعت و ترمز گرفتن باتری‌های لیتیوم یونی خود را شارژ کند و در واقع می‌تواند انرژی حرکتی را به الکتریکی تبدیل کند. این خودروی ایرودینامیک با رعایت اصول ایرودینامیک باعث کاهش صدای باد ومقاومت هوا، در نتیجه کاهش مصرف انرژی شده است. مانند بسیاری از خودروهای امروزی بدون نیاز به درآوردن سوئیچ خودرو می‌توانید تنها با فشردن یک دکمه آن را روشن و خاموش کنید. از زمان معرفی این محصول در سال ۲۰۱۰ تا به حال ۱۱۵ هزار دستگاه در کشورهای آمریکای شمالی واروپایی فروخته شده است. در میان خودروهای سبز این مدل محبوبیت خاصی دارد و در مدل‌های سال ۲۰۱۷ به کمک باتری‌های جدید می‌تواند با یک بار شارژ تا مسافت ۳۰۰ کیلومتر را طی کند.



فولکس واگن گلف

فولکس واگن مدلGolf-E با کسب ۶۱ امتیاز هم تراز با تویوتا پیروس اکو در لیست سبزترین خودروهای جهان قرار دارد. این خودرو هاچ‌بک اولین محصول تمام برقی این شرکت است و می‌تواند با یکبار شارژ تا ۱۳۳ کیلومتر مسافت را طی کند که بر‌اساس گفته‌های مدیران بخش خودروهای الکتریکی با استفاده از باتری‌های جدید ۳۰ درصد به دامنه حرکت اعلام شده افزوده می‌شود و تا ۱۷۳ کیلومتر مسافت خواهد رسید. موتور برقی این خودرو می‌تواند تا ۱۱۵ اسب بخار نیرو تولید کند و با کمک شارژر‌های ۲۴۰ ولتش ظرف ۴ ساعت به‌طور کامل شارژ شود. این خودرو در سه حالت معمولی، اکو و اکو پلاس می‌تواند حرکت کند و در حالت سوم بیشترین صرفه جویی انرژی صورت می‌گیرد که با کم کردن قدرت و سرعت موتور تاثیر زیادی در صرفه‌جویی انرژی دارد. فولکس واگن بعد از رسوایی‌هایی که در موضوع دستکاری آلایندگی برخی مدل‌ها داشته است با این مدل در تلاش است تا محبوبیت از دست رفته را به نوعی برگرداند.



اسمارت فورتو الکتریک

اسمارت ForTwo Electric Drive که به دو صورت کوپه و کانورتیبل تولید شده است امسال هم مانند سه سال گذشته در صدر لیست سبز ترین خودروهای جهان است و در سال ۲۰۱۶ هم با ۶۳ امتیاز (دوامتیاز بیشتر نسبت به سال ۲۰۱۵) در ابتدای لیست قرار دارد. مرسدس بنز مدل‌های دیگری با نام ForFour که چهار نفره است و مدل ForTwo Cabrio را هم تولید کرده است. مدل ForTwo از سال ۲۰۰۷ تا به امروز در دنیای خودروهای طبیعت دوست در کانون توجه بوده است. در ابتدا، مدل‌های اولیه خودرو به‌صورت ماهانه به علاقه‌مندان اجاره داده می‌شد و با احتیاط تعداد تولید این خودرو به‌صورت تدریجی افزایش یافت. شرکت اسمارت با ایجاد تغییراتی در خودرو که در بخش‌های مختلف آن صورت گرفت کارآیی و عملکرد آن را با سرعت زیادی تغییر داد. این شرکت آلمانی با استفاده از باتری‌های جدید در سال ۲۰۱۶ طرح‌های فروش زیادی برای این محصول خود در دست دارد. این خودرو با توان ۵۵ kw معادل ۷۴ اسب بخار می‌تواند حداکثر با سرعت ۱۲۵ کیلومتر در ساعت حرکت کند. در حال حاضر تلاش‌های زیادی از طریق ارائه مشوق‌های مالیاتی یا نصب رایگان شارژر‌های خانگی، تعویض و گارانتی باتری‌ها، اجاره باتری‌ها و... برای ترویج استفاده از خودروهای برقی در کشورهای مختلف صورت می‌گیرد. جالب است بدانیم محصول دیگری ازگروه دایملر- بنز با نام Mercedes-Benz G۶۵ AMG در لیستی متضاد قرار دارد که با ویژگی‌هایی که دارد دوستدار محیط زیست به‌حساب نمی‌آید.


شورولت اسپارک

شورولت اسپارک EV محصول خاص و تمام برقی طراحان جنرال موتورز از غول‌های خودرو‌ساز جهان است. خودرویی سه در و قدرتمند که با کسب ۶۳ امتیاز (مشابه مرسدس بنز forTwo) در مقام دوم در لیست سبز‌ترین خودروی سال ۲۰۱۶ قرار دارد. این خودرو در سال ۲۰۱۲ وارد بازار‌های جهانی فروش خودرو شده است. شورولت اسپارک‌ EV خودرویی شهری است که قدرت و گشتاور بالایی دارد و می‌تواند به کمک باتری‌های جدیدش با یک بار شارژ تا مسافت ۱۳۲ کیلومتر را طی کند که در میان خودروهای برقی این مقدار مسافت متوسط در نظر گرفته می‌شود. این خودروی کوچک با قیمت پایه ۲۵ هزار دلار یکی از ارزان‌ترین خودروهای برقی موجود است. موتور الکتریکی این خودرو توان تولید ۱۴۰ اسب بخار قدرت را دارد که برای اندازه و وزن خودرو بسیار مناسب وکارآمد است. برخی مدل‌های اسپارک ۲۰۱۶ امکان استفاده از شارژ سریع را دارند که قابلیت شارژ باتری تا ۸۰درصد را در مدت ۲۰ دقیقه فراهم می‌کند. امکان شارژ سریع یکی از مزیت‌های مهم در خودروهای برقی و سبز است.