کلاف گره‌خورده اقتصاد کشور
دنیای اقتصاد: استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: فضای فعلی حاکم بر اقتصاد کشور به گونه ای است که به شکل یک کلاف سر در گم و گره خورده به نظر می رسد. مهدی کارنامه در نخستین نشست آموزشی اقتصاد فردا، بیان کرد: مشکلات نظام بانکی به دنبال خود هزینه های مبادله، هزینه های تأمین مالی و بخشی از رکود را رقم زده است. وی اضافه کرد: پایین آمدن قیمت نفت و چشم انداز نامطلوب آن تا پایان سال 2016 نه تنها صنعت نفت و پالایشگاه ها را دچار مشکل کرده بلکه با کاهش درآمد حاصل از فروش نفت و فرآورده های نفتی، توازن منابع و مصارف بودجه دولت و به تبع آن بودجه عمرانی نیز دچار مشکل شده است.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات موجود به نرخ ارز بر می گردد، بیان کرد: عدم تناسب در افزایش نرخ ارز باتوجه به برابری قدرت خرید (نرخ تورم) موجب کاهش مزیت نسبی در اکثر صنایع کشور شده و تداوم ثبات آن می تواند موجب افزایش قاچاق و نابودی تولید کننده داخلی شود. همچنین مازاد عرضه سنگین در بازارها که باعث افزایش موجودی انبار شده، رکود شدید بخش مسکن، بحران آب و ... همه و همه در شکل گیری کلاف مشکلات اقتصاد کشور نقش بسزایی داشته اند. وی با بیان اینکه شاید مهمترین پتانسیلی که با برداشته شدن تحریم ها به سرعت اجرا می شود و منجر به بالفعل شدن دیگر پتانسیل ها می شود برقراری ارتباط نظام بانکی کشور با نظام بانکی بین الملل است، گفت: تحقق این مورد امکان برقراری مبادلات تجاری، ورود منابع ارزی بلوکه شده، کاهش هزینه مبادله را به همراه خواهد داشت.

کارنامه ابراز امیدواری کرد با کاهش هزینه تولید و توسعه روابط بین المللی ایران شاهد توسعه روابط اقتصادی باشیم. مسئول کمیته توانمندسازی معاونت جوانان اتاق اصفهان در این نشست گفت: با هدف توانمندسازی جوانان سلسله نشست های ماهیانه با نام "اقتصاد فردا" در اتاق بازرگانی برگزار شد. جلیل مشکاتی بیان کرد: این نشست های آموزشی کاربردی است و در رابطه با مسایل روز اقتصادی است.