کیش؛ قطب‌نمای سرمایه‌گذاری در ایران

داریوش عباسی

جزیره آرام کیش این روزها یکی از پرترددترین روزهای خود را سپری می‌کند. در کنار گردشگران این منطقه توسعه یافته ایران، هزاران مدیر، مسوول، کارگزار و دست اندرکار بازار پول و سرمایه از داخل و خارج در سه رویداد بزرگ بین‌المللی حضور دارند تا در سایه فرصت های جدید به دست آمده از توافقات سیاسی و اقتصادی سال گذشته (برجام) و در شرایطی عینی و ملموس به بحث و مذاکره بپردازند.

معرفی بیشمار فرصت های سرمایه گذاری در کشور به علاقمندان در حوزه های مختلف، بازخوانی ظرفیت‌های رو به رشد اقتصاد ایران و تقویت هرچه بیشتر حوزه‌های بانکی، پولی و بازار سرمایه از اهدافی است که این رویدادها دنبال می‌کنند. بر این اساس، اکنون سیاستگذاران و تصمیم سازان کلان کشور تلاش دارند با تبدیل کیش به قطب بانکداری بین‌المللی، نقشی تازه برای این جزیره زیبا ترسیم کرده و در مراودات اخیر به عنوان دروازه ای برای تعامل بیشتر اقتصاد ایران با جهان فعال شوند. حضور ده‌ها گزارشگر و خبرنگار بین‌المللی از معتبرترین رسانه‌های جهان نیز گویای این است که این رویداد در کانون توجه محافل رسانه ای و اقتصادی بین‌المللی قرار گرفته ‌است.

با این اوصاف، امیدواریم این کانون مهم مذاکره فعالان اقتصادی، فرصتی باشد برای مدیران و دست اندرکاران حوزه های بورس، بانک، بیمه و سرمایه‌گذاری تا با تشریک مساعی و دستیابی به توافقات مهم و ارزنده،گامی بزرگ در جهت افزایش بنیه، توان و اقتدار ایران بردارند و موجب تعامل بیشتر ما با اقتصاد جهانی شوند؛ ایده ای که در صورت دستیابی به آن و هم افزایی حداکثری در همه بخش‌های حاکمیتی، دولتی و خصوصی، ردپای تبدیل کیش به داووس منطقه را محقق می سازد. این رویکرد بلندپروازانه هم اکنون در بدنه مدیریتی کشور با عزمی راسخ برای اصلاح ساختارها، افزایش بهره وری و بهبود مستمر و پویا، شکل گرفته و همه ظرفیت ها برای رشد و سربلندی ایران فراهم آمده است. کافیست با هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و انگیزه و نشاط روزافزون، چشم به فرداهای روشن داشته باشیم.