آئودی کامیون‌های هوشمند می‌سازد

انقلاب خودروهای الکتریکی به‌تدریج به دنیای کامیون‌های کشنده هم سرایت می‌کند و به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه‌چندان دور حمل‌و‌نقل بارهای سنگین جاده‌ای به‌صورت کاملا هوشمند و خودکار امکان‌پذیر خواهد بود. در همین راستا دو طراح با ارائه طرحی سه‌بعدی از کامیون‌های آینده به شرکت آئودی پیش‌بینی کرده‌اند که کامیون‌های آینده از نظر آنها این گونه خواهند بود. این طرح سه‌بعدی مربوط به کامیون‌های خودران است که گفته می‌شود در صورت رفع موانع بر سر خودروهای خودران نقش زیادی در حمل و نقل جاده‌ای برعهده خواهند گرفت. در طرح پیشنهاد کامیون حمل سوخت چرخ‌ها به‌شکل لاستیک‌های آفرود هستند و اتاقک هم بر اساس خودروهای فرمول یک طراحی شده که از مقابل شبیه صفحه گوشی‌های هوشمند است و طرحی یکپارچه دارد.

موتورهای الکتریکی در خودروهای سوپر اسپرت و اسپرت اثبات کرده‌اند که می‌توانند ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ اسب بخار نیرو تولید کنند و این در حالی است که کشنده‌های ولوو بین ۴۲۰ تا ۷۵۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کنند که توسط جعبه دنده قدرتمند و بسیار هوشمندی که دارند توان کشیدن بارهای بسیار سنگین با ایمنی بالا برایشان فراهم می‌شود. در تصاویر گرافیکی منتشر شده از این طرح‌ها پارادوکسی جالب دیده می‌شود و این تضاد و دوگانگی این است که کامیونی برقی و سبز در حال حمل نفت است و رنگ خودرو سیاه طراحی شده است. پیش از این نیز طرح‌های شرکت مرسدس بنز در رابطه با کامیون‌های نیمه خودکار خبر‌ساز شده بودند که تا سال ۲۰۲۵ ساخته خواهد شد. در رابطه با امکانات این خودرو بنز اعلام کرده است که این نقش راننده در آن همچنان فعال خواهد بود و فقط امکانات رانندگی نیمه خودکار را برای کاهش مصرف سوخت و راحتی راننده خواهد داشت. خودروهایی که قابلیت رانندگی خودکار یا نیمه خودکار دارند بر اساس شرایط محیط واکنش بهتری نشان می‌دهند تا مصرف سوخت بهینه باشد.

در این کامیون‌های نسل آینده، دوربین‌ها و حسگرها نقش بسیار مهمی بر عهده دارند و با اسکن کردن مداوم مسیر خطرات و موانع احتمالی را شناسایی و دستورات لازم را به ترمز یا گاز و فرمان ارسال می‌کنند. آلمانی‌ها نشان داده‌اند که برنامه‌های ویژه‌ای برای حمل‌و‌نقل جاده‌ای در دست دارند و در تلاش هستند با کمک فناوری‌های روز خودروهای سنگین وزن و کامیون‌ها را به این فناوری‌ها تجهیز کنند تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت ایمنی در جاده و راحتی برای راننده را بیش از پیش فراهم کنند و در نهایت با کاهش هزینه‌ها حرف‌های جدیدی دراین صنعت سنگین‌ساز بزنند. بر اساس آمارها ۷۰ درصد بارهای دنیا به وسیله کامیون‌ها جابه‌جا‌ می‌شود و معرفی یک فناوری جدید در این بخش به معنای تحول شگرف در آن در نظر گرفته می‌شود و البته ناگفته نماند که کشنده‌های امروزی به فناوری‌های پیشرفته‌ای مجهز هستند و نسبت به دو دهه گذشته این خودروهای قدرتمند تغییرات زیادی کرده‌اند.