قدم‌های کوچک، تاثیرات بزرگ
مجتبی کلارستاقی Kelarestaqi@yahoo.com 29 دی‌ماه 1392 در محوطه کناری برج میلاد برنامه‌ای از طرف هواداران هوای پاک برگزار شد که در آن با کنار هم قرار دادن بیش از پنج هزار ماشین اسباب‌بازی رنگ‌آمیزی شده به رنگ‌های آبی و سفید نقش کوه دماوند روی زمین طراحی شد.
گروه «کلاس پرنده» به عنوان بانی این برنامه در گذشته نیز ایده‌های متنوعی را به شکل کارگاه‌های چند روزه در شهرهای مختلف برگزار کرده‌ بود. ایده اولیه این پروژه را از سال پیش در نظر داشتیم تا اینکه از ۲ ماه پیش که با آقای حیدرزاده رئیس سازمان محیط زیست تهران آشنا شدیم فاز اجرایی پروژه را در برنامه قرار دادیم. در چرایی این برنامه دو سوال اصلی مد نظر ما بود. یکی مساله دیدن کوه و ارتفاعات در یک روز سالم شهری که در آن صورت به تعبیری هوای پاک را می‌توان برابر با دیدن کوهی مانند دماوند دانست. مساله دیگر به مانع دیدن این مناظر برمی‌گشت که همان وجود دود در آسمان شهر است. از تلفیق این دو مساله، ایده پروژه هواداران کوچک هوای پاک شکل گرفت. در این کارگاه‌ها که مخاطبان آن را دانش‌آموزان مدارس ابتدایی تشکیل می‌داد سر فصل‌هایی در مورد آلودگی محیط زیست و هوا و همین‌طور روش‌های کاهش این آلودگی‌ها و اثرات آنها آموزش داده شد. در تهران نیز در دو محله طرشت و میرداماد این کارگاه‌ها برگزار شد به علاوه شرکت بوتان نیز در اجرای این پروژه به عنوان حامی مالی عمل کرد. در مراسم نهایی نیز که به کنار هم گذاری ماشین‌های رنگ شده و ساخت ترکیب کوه دماوند اختصاص داشت، شخصیت‌هایی همچون: خانم ملاح، مادر محیط زیست ایران، دکتر حیدرزاده، رئیس سازمان محیط زیست تهران و همین‌طور احمد مسجد جامعی، رخشان بنی‌اعتماد، رضا کیانیان، لیلی رشیدی حضور داشتند.



توانایی‌های محلی در سیاست‌گذاری‌ها لحاظ شود
احمد مسجد جامعی(رئیس شورای شهر تهران)pic۱
در سیاست‌گذاری‌ها باید به پتانسیل‌های محلی توجه بیشتری شود. به‌طوری‌که هر منطقه انرژی پاک خود را تولید کند، بازیافت زباله‌های خود را انجام دهد یا در تصفیه آب مصرفی خود اقدام کند. در واقع دستگاه‌های حاکمیتی را باید به عنوان تسهیلگر در جامعه به جای همه کاره دانست. پیش‌بینی واگذاری نقش فعال به مردم در ساختن جامعه باید در عمل مد نظر قرار گیرد. پیام من به برنامه هواداران کوچک هوای سالم این می‌تواند باشد که ادامه این روند و ارائه راه‌حل‌های اجرایی برای مشارکت دادن بیشتر مردم در برنامه‌های مشابه مدنظر باشد. لازم است با مسوولان این مساله نیز جلساتی برگزار شود و ایده‌های قابل اجرا برای کاهش آلودگی‌ به آنها نیز ارائه شود.




رسانه ملی غافل از وظیفه ملی
رخشان بنی اعتماد(سینماگر)pic۲
آگاهی سازی مهم‌ترین عامل در پیشگیری از معضلات اجتماعی از جمله محیط زیستی است. رسانه ملی بهتر است به جای پرداختن به برنامه‌های بی‌محتوا بخشی از واقعیات زندگی مردم را منعکس کند و هراسی از گفتن آنها نداشته باشد. بالارفتن آمار کودکان مبتلا به سرطان، در معرض خشکسالی قرار گرفتن کشور و بسیاری از معضلات دیگر تنها گوشه‌ای از این واقعیات هستند. در این میان عدم برنامه‌ریزی صحیح از جانب مدیران تصمیم‌گیر کشور به مشکل آلودگی هوا و محیط زیست دامن زده است. از طرف دیگر تک‌تک ما شهروندان نیز در بروز این حادثه سهیم هستیم، اما وظیفه اصلی اطلاع‌رسانی به مردم از جریان رسانه‌های ملی می‌گذرد که در این مدت از آن غفلت شده است.