تمام اسلحه‌های میلیاردر نیویورکی

شاید عجیب باشد که ۹ زن در عرض یک هفته ادعا کردند که ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان آنها را آزار و اذیت کرده است اما میزان آرای ترامپ نه تنها کاهش پیدا نمی‌کند، بلکه بیشتر از گذشته هم می‌شود. براساس یک نظرسنجی که رویترز انجام داده است پس از رسوایی‌های اخیر ترامپ نه تنها آرای ترامپ کاهش پیدا نکرد، بلکه وی توانست فاصله میزان امتیاز خود را با هیلاری کلینتون کمتر کند. بر این اساس هیلاری کلینتون در حد فاصل ۱۴ تا ۲۰ اکتبر تنها با ۴ درصد بالاتر از نامزد جمهوری‌خواهان ایستاد. در این نظرسنجی هیلاری کلینتون ۴۴ و دونالد ترامپ ۴۰ درصد آرای مردم را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که در نظرسنجی پیشین و در حد فاصل ۷ تا ۱۳ اکتبر این شکاف در حدود ۷ امتیاز بود. در آن نظرسنجی هیلاری کلینتون حمایت ۴۴ درصدی و دونالد ترامپ حمایت ۳۷ درصدی رای‌دهندگان را با خود به همراه داشتند.

رویترز در چند روز گذشته با چند تن از کسانی که به ترامپ رای داده‌اند تماس گرفته و از آنها در خصوص رسوایی اخلاقی ترامپ سوال کرده است. این افراد گفته‌اند که حرف‌های زنان را در مورد اینکه وی به آنها آزار و اذیت رسانده باور کرده اما همچنان از نامزدی وی حمایت می‌کنند. آنها در یک جمله می‌گویند: هر کاری که دونالد ترامپ در گذشته با زنان کرده، در حال حاضر اهمیت کمتری نسبت به آنچه که در آینده و در قامت ریاست‌جمهوری انجام خواهد داد، دارد.یکی از طرفداران وی که ۷۵ ساله است در گردهمایی طرفداران ترامپ در فلچر واقع در کالیفرنیا می‌گوید که من خودم هم زمانی که جوان بودم از همین ادبیات استفاده می‌کردم، او نیز در آن زمان جوانتر بوده و مردم باید پیش از اینکه در خصوص وی قضاوت کنند او را بهتر بشناسند.پیشتر نیز کسانی مانند ملانیا ترامپ ضمن سرپوش گذاشتن بر رسوایی ترامپ این نوع سخنان را عادی جلوه داده و گفته بود که این سخنان «پسرانه» بوده و موردی نیست که وی از آن نگران باشد.ایوانکا ترامپ دختر وی هم که خود جزو کسانی بوده که مورد اهانت پدرش قرار گرفته، ضمن ابراز همدردی با زنان، رفتار پدرش را در «گذشته» خطا دانسته و گفته است پدر وی در حال حاضر رفتار درستی با زنان دارد.

این رفتار دوگانه البته زمانی بیشتر مشخص می‌شود که ترامپ در مناظره سوم ادعا کرد که هیچکس به اندازه وی به زنان احترام نمی‌گذارد اما این سخن وی با انفجار سالن مناظره از خنده روبه‌رو شد. با این حال، سی‌ان‌ان در یک نظرسنجی غیر علمی پس از مناظره از ۳۰ تن از حاضران این برنامه خواست تا برنده مناظره را انتخاب کنند که تنها ۵ نفر از این جمع هیلاری کلینتون را برنده مناظره دانستند و ۱۵ نفر نیز ترامپ را برنده مطلق اعلام کردند. برخی از کسانی که در این مناظره تحت‌عنوان تماشاچی شرکت کرده بودند پاسخ‌های ترامپ را صادقانه دانسته‌اند.کارشناسان بر این باورند که گذشته ترامپ نمی‌تواند به‌عنوان یک مانع برای او عمل کند. ترامپ یک سلبریتی سال های سال آمریکاست که رسانه را خوب می‌‌شناسد. او می‌داند که چگونه سخن بگوید تا جلب توجه کند. این میلیاردر نیویورکی توانسته آرای قابل توجهی از طبقه متوسط سفید را به خود اختصاص دهد. همچنین وی با استفاده هوشمندانه از تمام ابزارهایی که در دست دارد توانسته هیلاری کلینتون را پس از مناظره سوم تحت فشار بگذارد.

ابتدا اینکه وی از «مالک اوباما»، برادر رئیس‌جمهوری آمریکا استفاده می‌کند تا وی را هم به عنوان یک سیاهپوست و هم به‌عنوان برادر یک رئیس‌جمهوری دموکرات، حامی خود نشان دهد. همچنین وی در مناظره آخر دست به یک ماجراجویی زد و گفت که نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرد. هر چند وی در فردای مناظره گفت که نتیجه انتخابات را مشروط به پیروزی خودش می‌پذیرد، اما ترامپ با رمز «احتمال تقلب» در انتخابات سعی در حضور ناراضیان آمریکایی در پای صندوق‌های رای کرده است. آمارهای به دست آمده از نظرسنجی‌های رویترز و موسسه ایپسوس تنها نیمی از جمهوری‌خواهان نتیجه باخت به هیلاری کلینتون را خواهند پذیرفت و نزدیک به ۷۰ درصد نیز بر این باورند که پیروزی هیلاری کلینتون با تقلب به دست آمده است. در سخنرانی‌ ترامپ که در «جان‌استونِ پنسیلوانیا» داشت، مردم یکصدا فریاد می‌زدند: «او (هیلاری) را زندانی کنید». ترامپ نیز در این سخنرانی هیلاری کلینتون را یک «مفسد جهانگرا» خواند و گفت: بر اساس افشای اسناد ویکی‌لیکس، هیلاری کلینتون بارها از تجارت آزاد و مرزهای باز دفاع کرده است. در حالی که مردم پس از این سخنان دوباره شعار می‌دادند، ترامپ در واکنش به این شعارها گفت: «نگران نباشید هر چیزی را که قول آن را داده‌ام پیگیری خواهم کرد».

ادعای تاجر نیویورکی مبنی بر تقلب در انتخابت آمریکا سنگ‌بنای دموکراسی را در ایالات متحده زیر سوال می‌برد و انتخاب دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را به چالش می‌کشد. او به این طریق قصد دارد تا مردم ناراضی را در روز انتخابات به پای صندوق‌های رای بکشاند و با نشان دادن یک چهره اپوزیسیون، رای مردم را به دست آورد. ملی‌گراها و سفیدپوستان تندرو نیز در این خصوص از حامیان ترامپ محسوب می‌شوند.او برای اینکه‌ آرای ملی‌گراها را به دست آورد، در روز سخنرانی خود در فلچر، هیلاری کلینتون را یک «مفسد» از نوع «جهانگرای» آن خواند. از این زاویه، هیلاری کلینتون از دید ملی‌گراها و تندروها به این دلیل فاسد است که قصد دارد مرزهای آمریکا را به روی دنیا باز کند و از حامیان «مرزهای باز» است. همچنین وی به تجارت جهانی اعتقاد دارد و این امر از دید ملی‌گراهای تندروی آمریکایی یک افتضاح سیاسی-اقتصادی است، زیرا نتیجه آن چیزی جز ورشکستگی شرکت‌های داخلی آمریکا و کوچ این شرکت‌ها به دیگر نقاط جهان نیست.