مکمل ها: تغذیه در یک قرص؟
عارف مومنی
این روزها مصرف مکمل های غذایی در بین افراد بسیار رایج شده است ولی باید این مسئله را در نظر بگیریم که مکمل‌ها تمام خاصیت‌های مواد غذایی را ندارند. سازمان تغذیه آمریکا به طور واضح بیان کرده است که نیازهای تغذیه‌ای افراد ابتدا باید از طریق رژیم غذایی تامین گردد. با این حال برای افرادی که کمبود مواد مغذی دارند مکمل ها می توانند مفید واقع شوند. در واقع مکمل‌ها مناسب همه‌ افراد نیستند ولی ممکن است بعضی از مکمل‌های خاص برای بزرگسالان و برخی افراد دیگر مفید واقع شوند.
مکمل‌ها در برابر غذای کامل
مکمل‌ها به هیچ عنوان جانشین مواد غذایی نمی‌شوند برای اینکه نمی‌توانند تمام مواد مغذی و خاصیت‌هایی که در غذاها هستند مثل میوه و سبزیجات را تامین کنند. بنابراین براساس موقعیت و رژیم روزانه خود ممکن است خرید مکمل برایتان به صرفه نباشد.مواد غذایی ۳ مزیت بزرگ نسبت به مکمل ها دارند:

۱. مواد مغذی بیشتر: مواد غذایی شامل تنوع زیادی از مواد مغذی هستند که مورد نیاز بدن است نه فقط یکی. برای مثال یک عدد پرتقال: ویتامین c بعلاوه بتاکاروتن، کلسیم و … را فراهم می کند و این مواد هنگامی که باهم هستند تاثیر گذاریشان نیز بیشتر می‌شود.

۲. فیبرهای ضروری: مواد غذایی از جمله غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و حبوبات علاوه بر مواد مغذی، فیبرهای ضروری را برای بدن فراهم می کنند. فیبرها در پیشگیری از بیماری هایی مثل دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و مدیریت یبوست مفید هستند.

۳. مواد محافظت کننده: مواد غذایی شامل اجزای مهمی دیگری می‌شوند که برای سلامت مهم اند. میوه و سبزیجات به طور مثال حاوی ماده‌ای طبیعی به نام فیتوکمیکال هستند که به بدن در برابر سرطان، بیماری‌های قلبی، دیابت و فشار خون کمک می‌کند. بسیاری از مواد غذایی منابع خوب آنتی اکسیدان‌ها هستند، ماده‌ای که سرعت اکسیداسیون (فرآیندی طبیعی در بدن که موجب آسیب به سلول و بافت می‌شود) را کاهش می دهد.

چه کسانی نیازمند مکمل هستند؟
اگر شما به طور کلی سالم هستید و رژیم غذای یتان تنوع خوبی از میوه ها، سبزی ها، غلات کامل، حبوبات، ماهی، لبنیات و گوشت کم چرب را شامل می شود، نیازی به مکمل نخواهید داشت.با این حال دستور العمل های تغذیه‌ای مکمل یاری را در موارد زیر توصیه می‌کنند:

• زنانی که احتمالا باردار خواهند شد باید ۴۰۰ میکروگرم در روز فلیک اسید را از مکمل دریافت کنند علاوه بر این که غذایی مصرف کنند که به طور طبیعی حاوی فولات باشد.
• زنان باردار باید مولتی ویتامین های مخصوص بارداری که حاوی آهن نیز می شوند مصرف کنند یا مکمل آهن را جداگانه مصرف کنند.
• افراد بالای ۵۰ سال باید غذاهای حاوی ویتامین B۱۲ را بیشتر مصرف کنند یا مولتی ویتامین حاوی B۱۲ و یا به صورت جداگانه مصرف کنند.
• افراد بالای ۶۵ سال باید IU۸۰۰ ویتامین D را به صورت روزانه مصرف کنند.

مکمل یاری در موارد زیر نیز مناسب است:
• کسانی که به خوبی غذا نمی‌خورند یا انرژی کمتر از ۱۶۰۰ کالری دریافت می‌کنند.
• گیاهخوارانی که تنوع زیادی از غذاها را محدود کرده‌اند.
• کسانی که ۲تا ۳ واحد ماهی در هفته مصرف نمی‌کنند توصیه می شود مکمل روغن ماهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.
• زنانی که خونریزی شدید در دوره قاعدگی خود تجربه کرده‌اند.
• افرادی که دارای شرایط خاص پزشکی هستند که در جذب و استفاده از مواد مغذی تاثیر گذاشته است مثل اسهال مزمن، آلرژی غذایی، عدم تحمل غذا، بیماری کبد، کیسه صفرا، روده و لوزالمعده.
• افرادی که بر روی دستگاه گوارش خود عمل جراحی داشته‌اند و توانایی هضم و جذب مواد غذایی را ندارند.
برای مصرف نوع و مقدار مناسب از مکمل‌ها حتماً با یک پزشک یا کارشناس تغذیه مشورت کنید و درباره اثرات جانبی و تداخل با داروهایی که مصرف می‌کنید اطلاعات کافی به دست آورید.