ما درجهانی زندگی می‌کنیم که دستخوش دگرگونیهای ژرف در تمام سطوح می‌باشد. نظام‌های اقتصادی هیچگاه تا به این حد به یکدیگر وابسته نبوده‌اند. امروزه کالاهایی که در یک بازار مصرف می‌شوند دیگر صرفا « ساخت یک کشور نیستند» آنها « جهانی ساخته شده‌اند». پیش از آنکه کالاها به دست مصرف کننده نهایی برسند، از کشورهای مختلفی عبور می‌کنند که نیروی کارانسانی یا تجهیزات مورد استفاده در آن‌ها سبب افزودن ارزش به محصول نهایی می‌شوند. بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط که ازاستانداردهای بین‌المللی بهره می‌گیرند، اخذ گواهی برای محصولات خود را آسانتر یافته و از قدرت رقابتی بهتر و امکان فروش در هر نقطه ای از جهان برخوردار می‌شوند.با استفاده از استاندارد‌های بین‌المللی، بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط قادر خواهند بود در زنجیره ارزش جهانی حضورداشته باشند و از مزیت انتقال فناوری سود برند.
کشورهایی که استانداردهای بین‌المللی را در سیاست‌ها و مقررات خود وارد کرده‌اند بهتر می‌توانند از مردم خود محافظت نمایند و برای انتخاب کالاهای با کیفیت فرصت بیشتری به آنان ارایه دهند.
درجهان چند قطبی که نفوذ و وزن اقتصادی نظامهای درحال ظهور بر محور تغییر موازنه قدرت جهانی است، استانداردهای بین‌المللی سبب افزایش تجارت، چیرگی بر موانع کاذب کسب و کار و کمک به تراز کردن میدان رقابت می‌شوند.
این امر موجباب افزایش توان رقابتی شرکت‌ها، صنایع و نظام‌های اقتصادی را فراهم آورده، صادرات را برایشان آسان تر نموده و سبب تنوع در سطوح ملی و بین‌المللی می‌شود.