تحلیل درستی از مشکل نظام بانکی ارائه نشده است

دنیای اقتصاد- نهمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی در حالی برگزار شد که رئیس کل بانک مرکزی مهمان ویژه این جلسه بود و در این جلسه بر یکبار مصرف نشدن تسهیلات بانکی تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، ولی‌الله سیف با تأکید بر اینکه بانک‌ها منابع مالی محدودی در اختیار دارند، گفت: بانک‌ها پیش از اعطای تسهیلات باید از پرداخت آن اطمینان حاصل کنند؛ تسهیلات بانکی نباید یک‎بار مصرف باشند. وی از مشاهده تحرک‌هایی در جهت خروج از شرایط رکودی در کشور خبر داد و یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری رشد پنج درصدی در اقتصاد محقق شود؛ خوشبختانه هماهنگی خوبی میان دستگاه‌های اقتصادی مخصوصا سه دستگاه اصلی مشاهده می‌شود که آثار مثبتی به همراه داشته است. رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه با وجود ادعای همگان مبنی بر وجود مشکل در نظام بانکی تاکنون تحلیل درستی از این مشکل ارائه نشده است، ادامه داد: مشکلات نظام بانکی به دلیل نگاه دولت‌های ادوار پیشین است که بانک‌ها را دچار پدیده تنگنای اعتباری و حجم عظیمی از دارایی‌های منجمد غیرقابل استفاده کرده است؛ یکی از اساسی‌ترین اقداماتی که دولت تدبیر و امید همواره به دنبال آن بوده اصلاح نظام مالی کشور است؛ نظام بانکی در ایران ۹۰ درصد بار تامین مالی اقتصاد کشور را برعهده دارد حال آنکه در بسیاری از کشورها این رقم کمتر از ۵۰ درصد است. سیف با بیان اینکه نظام بانکی سال گذشته ۴۱۷ هزار میلیارد تومان به بنگاه‌های اقتصادی تسهیلات پرداخت کرده است، خاطرنشان کرد: تنها حدود پنج درصد از این مبلغ جزء موارد تمدیدی و تجدیدی بوده اما حداقل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تزریق مجدد بوده است.

منابع تسهیلاتی هرز نرود

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نقش جدی نظام بانکی در اقتصاد و تولید تصریح کرد: بانک‌ها منابع مالی محدودی در اختیار دارند و باید این منابع محدود را به پروژه‌هایی با بیشترین بازده تخصیص دهند؛ موفقیت بانک در این است که منابع مالی محدود خود را به فعالیت‌هایی با ارزش افزوده بیشتر اختصاص دهد. وی بیان کرد: همانطور که بارها تاکید شده بانک‌ها هرگز نباید اصول خود را زیرپا گذارند و لازم است تا از این موضوع که تسهیلات داده شده پرداخت خواهد شد پیش از اعطای تسهیلات اطمینان حاصل کنند. سیف با تاکید بر اینکه تسهیلات بانکی نباید یکبار مصرف باشند از استانداران خواست: یکی از مسئولیت‌های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید این باشد که منابع تسهیلاتی هرز و هدر نروند؛ یعنی نباید منابع محدود بانک‌ها صرف فعالیت واحدهای بیمار شود؛ اگر این مدل در استان‌ها انجام شود می‌توان اطمینان داشت که نتایج مثبتی حاصل شود. شرط سودآوری و بازدهی بانک‌ها استفاده بیشتر از ظرفیت‌ها و منابع تسهیلاتی است. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه رقم ۱۶ هزار میلیارد تومانی اختصاص داده شده به احیای صنایع در سال جاری تامین شده است، عنوان کرد: خوشبختانه نگرانی از این بابت وجود ندارد اما لازم است لیست کامل واحدها تهیه شود و عارضه‌یابی صورت گیرد و علل عدم بازدهی مناسب این واحدها بررسی شود؛ بر اساس اولویت و نقش آن‌ها در رونق تولید و اشتغال نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام خواهد شد.

سیف اظهار کرد: در سال جاری به دلیل حساسیت‌هایی که در عرصه اقتصاد داریم پیش‌بینی می‌شود بهترین عملکرد خود را در اقتصاد داشته باشیم؛ انتظار می‌رود در این سال با توجه به شرایط موجود و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که اجرای آن‌ها اولویت اصلی تمام اقدامات است جهشی بزرگ در عرصه اقتصادی رویت شود. وی در خصوص نحوه درخواست تسهیلات توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط یادآور شد: واحدهایی با پرسنل کمتر از ۱۰۰ نفر به بانک‌ها مراجعه کنند؛ بانک‌ها وظیفه دارند پس از بررسی‌های لازم اگر واحد مذکور دارای مشخصات تعیین شده بود تسهیلات مورد نظر را به آن واحد اعطا کنند؛ در صورت عدم ارائه تسهیلات توسط بانک واحد تجاری باید به کارگروه مراجعه کند؛ اگر پس از اعلام کارگروه باز هم بانکی از پرداخت تسهیلات به یک واحد دارای مشخصات سر باز زد استانداری به بانک مرکزی اطلاع دهد؛ به سرعت به چنین مواردی پاسخ داده خواهد شد؛ با واحدهای بزرگ رفتاری جداگانه خواهیم داشت.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص ناهماهنگی نرخ سود بانکی و تورم ادامه داد: زمانی که نظام بانکی در کشور با حدود ۵۰ درصد دارایی بدون بازده مواجه شده و بازار با وجود رقبای غیر حرفه ای به فضایی متشنج تبدیل شده بود، برخی بانک‌ها برای سرپا ماندن در این فضای ملتهب دچار تخلف می‌شدند؛ ما به مرور سعی کردیم این معضل را ساماندهی کنیم و اکنون شرایط بهتر شده است؛ خوشبختانه نرخ تورم به کمتر از ۱۰ درصد رسیده و امید است پس از سال‌ها نرخ تک رقمی تورم پایدار باشد؛ اکنون لازم است تا اثر این کاهش در نرخ سود بانکی نیز مشاهده شود. سیف از یکسان‌سازی نرخ ارز در سال جاری خبر داد و گفت: در هفته آینده طبق دستورالعملی بانک‌ها مجاز خواهند شد تا بر اساس ارز آزاد فعالیت کنند؛ صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات را با بانک‌ها مبادله یا در بانک سپرده‌گذاری کنند.

6000 میلیارد تومان تسهیلات آماده پرداخت

استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه شاه‌کلید حل مشکلات بانک‌ها را در احساس مشارکت و قرابت مراکز پولی مالی با واحدهای تولیدی دانست و گفت: بانک‌ها باید در مشکلات خود را شریک تولید بدانند. علیرضا رشیدیان یکی از مشکلات اساسی در اقدامات اجرایی را نگاه جزیره‌ای است و اظهار کرد: هر کس از موضع خود و جداگانه مسائل را بررسی می‌کند؛ مشکل صنعت تنها مربوط به صنعتگران نمی شود همچنین مشکل عدم پرداخت مالیات و عوارض که باید تبدیل به خدمات شود تنها مشکل دولت نیست؛ همه باید پا به پای یکدیگر کار کنند. وی با اشاره بر لزوم به‌کارگیری سپرده‌های مردم توسط بانکها افزود: قرار است از منظر دیگری به بانک‌ها نگاه شود، تفاوت بین سپرده‌ها و تسهیلات اعطایی بانک‌ها حدودا بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است؛ اگر این سپردهها به کار گرفته شوند آنگاه می توان سود حاصل از آن را به مردم داد در غیر این صورت دریافت سپرده و عدم به‌کارگیری آن تنها به بانکها ضرر می رساند. استاندار خراسان رضوی از وجود بیش از ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات آماده پرداخت در بانکها خبر داد و خاطرنشان کرد: این رقم توسط شورای سیاست‌گذاری بانک‌ها ارائه شده است؛ بانک‌ها باید از این فرصت استفاده کرده و این منابع را در زمینه تولید با ارزش افزوده به کار گیرند.