در آمریکا بسازید

طرح «در آمریکا بسازید»، گسترش بیمه‌های درمانی، توسعه اینترنت بی‌سیم در مراکز عمومی، ساخت شبکه عظیم آزادراه‌های میان ایالتی، مخالفت با پیمان بازرگانی آزاد TPP و توسعه انرژی خورشیدی از جمله وعده‌های اقتصادی «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.به نوشته گاردین، هیلاری کلینتون برنامه‌هایش در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، نظامی و روابط بین‌الملل را در وب‌سایت خود شرح داده است. در زیر، خلاصه‌ای از طرح‌های این نامزد دموکرات در حوزه‌های اقتصادی را مشاهده می‌کنید.

مالیات

کلینتون قول داده است که با اجرای طرح «افزایش سهم منصفانه» بکوشد تا میلیاردرها و میلیونرهای آمریکایی از خانواده‌های طبقه متوسط، درصد کمتری مالیات نپردازند.او همچنین وعده داده است برای شرکت‌های آمریکایی که به منظور بهره‌مندی از درآمدهای بدون مالیات در خارج از آمریکا فعالیت می‌کنند، «مالیات بر خروج» وضع کند و راه‌های فرار مالیاتی را بر وال استریت (بازارهای مالی آمریکا) ببندد.شرکت‌های بسیار کوچک آمریکایی با یک تا پنج کارمند، تقریبا به‌طور میانگین، به ازای هر کارمند «یکهزار و صد دلار» مالیات می‌پردازند. کاهش مالیات شرکت‌های بسیار کوچک، از دیگر وعده‌های کلینتون است.تخفیف‌های مالیاتی برای خانواده‌هایی که هزینه‌های درمانی ویژه دارند یا از سالمندان نگهداری می‌کنند نیز یکی از وعده‌های این نامزد دموکرات است.

اقتصاد

هیلاری کلینتون در برنامه‌های اقتصادی‌اش متعهد شده است که در ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری، لایحه‌ای را برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیرساخت، تولید، پژوهش، انرژی‌های پاک و شرکت‌های کوچک در کنگره تصویب کند.کلینتون با پیمان بازرگانی آزاد فرا اقیانوس آرام (TPP) با شکل کنونی‌اش مخالف و معتقد است که این پیمان که میان آمریکا، ژاپن و شماری از کشورهای شرق آسیا و قاره آمریکا قرار است امضا شود، به اشتغال‌زایی با حقوق خوب در آمریکا کمک نخواهد کرد.طرح ۱۰ میلیارد دلاری کلینتون با عنوان «در آمریکا بسازید» قرار است باعث مشارکت دانشگاه‌ها و شرکت‌های آمریکایی برای بهینه‌سازی تولید در آمریکا شود.

زیرساخت‌ها

کلینتون طرح خود برای ساخت شبکه «آزادراه‌های میان ایالتی» را بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری از این نوع، از دهه ۵۰ میلادی به این سو می‌داند. وی متعهد شده است که همه خانواده‌های آمریکایی تا سال ۲۰۲۰ به اینترنت ارزان قیمت با پهنای باند بالا دسترسی داشته باشند و اینترنت بی‌سیم رایگان در ساختمان‌های عمومی و مراکز حمل و نقل شهری در دسترس باشد. هیلاری کلینتون همچنین مدعی است که طرح نوسازی سامانه هواپیمایی این کشور، از یک سو باعث کاهش آلودگی‌های زیستی خواهد شد و از سوی دیگر با پرهیز از تاخیر در پرواز، تا ۱۵ سال آینده از زیان ۱۰۰ میلیارد دلاری مسافران و شرکت‌های هواپیمایی جلوگیری خواهد کرد.این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا متعهد شده است که تا پایان دوره نخست از ریاست جمهوری‌اش، نیم میلیارد صفحه خورشیدی در ایالات متحده فعال باشد و پس از ۱۰ سال از آغاز ریاست جمهوری‌اش، میزان تولید انرژی‌های پاک و نوشدنی به اندازه‌ای افزایش یابد که بتوان با آن به همه خانه‌های آمریکا برق‌رسانی کرد.

اشتغال

کلینتون معتقد است سرمایه‌گذاری‌هایش در بخش‌های زیرساخت و پژوهش، فرصت‌های شغلی فراوانی در اختیار شهروندان آمریکایی خواهد گذاشت. وی همچنین برای افزایش تولید در آمریکا، طرحی ۱۰ میلیارد دلاری با عنوان «در آمریکا بسازید» را آماده کرده است. کلینتون تخفیف‌های مالیاتی برای شرکت‌های کوچک را زمینه‌ای مناسبت برای گسترش این شرکت‌ها و در نتیجه، استخدام نیروی انسانیِ بیشتر می‌داند. این نامزد دموکرات در برنامه‌هایش قول داده است «با کشورهایی مانند چین که شکوفایی خود را به بهای بیکاری شهروندان ما دنبال می‌کنند، سیاست‌های بازرگانیِ هوشمندانه‌تر، عادلانه‌تر و سخت‌گیرانه‌تری» در پیش بگیرد؛ هرچند وی جزئیات این سیاست «هوشمندانه، عادلانه و سخت گیرانه» را بیان نکرده است.

بیمه‌های درمانی

کلینتون وعده داده است که قانون «بیمه‌های درمانی ارزان قیمت» را گسترش دهد تا ۲۰ میلیون آمریکایی تحت پوشش این بیمه قرار گیرند. وی همچنین از بیمه‌گذاری افراد بالای ۵۵ سال برای بیمه‌های درمانی پشتیبانی خواهد کرد. هزینه‌ای که خانواده‌های آمریکایی برای داروهای نیازمند نسخه پزشک پرداخت می‌کنند، در سال ۲۰۱۳ میلادی ۵/ ۲ درصد و در سال ۲۰۱۴ میلادی ۶/ ۱۲ درصد افزایش یافته است. کلینتون بی آنکه راه حلی برای این مشکل ارائه کند، در طرح‌هایش نوشته است که «ما باید برای خانواده‌های سخت‌کوش و سالمندان، داروهای ارزان قیمت‌تری مطالبه کنیم.» افزایش دسترسی به «درمان کم هزینه بدون توجه به وضعیت مهاجرتی خانواده‌ها» از دیگر وعده‌های تبلیغاتی کلینتون است. این نامزد دموکرات قول داده است که «امکانات ارزان قیمت برای پیشگیری از بارداری و امکانات قانونی برای سقط جنین» در اختیار همه زنان آمریکایی بگذارد. دو برابر کردن هزینه‌های دولت در مراکز خدمات بهداشتی و حمایت از طرح باراک اوباما برای سه برابر کردن «سپاه بهداشت ملی» از دیگر طرح‌های بهداشتی و درمانی کلینتون است. وی همچنین وعده داده است که درمانگاه‌های روستایی را توسعه بدهد.

فناوری‌های کامپیوتری

«سرمایه‌گذاری در علوم کامپیوتری» و «جذب استعدادها از سراسر جهان» از طرح‌های هیلاری کلینتون در حوزه فناوری است. توسعه شبکه ۵G و پوشش این نوع از اینترنت بی‌سیم در فرودگاه‌ها، پایانه‌های حمل و نقل، مراکز تفریحی و دیگر مراکز عمومی نیز در دستور کار کلینتون قرار دارد. کلینتون بیشتر طرح هایش در حوزه فناوری را بدون ذکر راهکارهای عملی بیان کرده است. برای مثال، وی وعده داده که «برای اینترنت آزاد در کشورهای دیگر» مبارزه می‌کند و می‌کوشد تا «مدیریت اینترنت برعهده مهندسان، شرکت‌ها، گروه‌های جامعه مدنی و کاربران اینترنت باشد و نه برعهده دولت ها». افزایش امنیت شبکه نیز از دیگر وعده‌های هیلاری کلینتون است.