پروژه های بریکت سازی شهید خرازی، ایستگاه سولفورزدایی از فولاد مذاب و تولید آب دمین در شرکت فولاد مبارکه با رویکرد حفظ محیط زیست و ایجاد ارزش افزوده با حضور معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت و رییس هیات عامل سازمان نوسازی معادن و صنایع معدنی(ایمیدرو) ، استاندار، نماینده مردم محترم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان، مدیرعامل و معاونین ، مدیران و کارکنان شرکت فولاد مبارکه روز سه شنبه ۱۲ مردادماه افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار فولاد، در این آیین دکتربهرام سبحانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ضمن خوش آمدگویی به میهمانان حاضر در مراسم، به تشریح این سه پروژه پرداخت و گفت: در سالی که مزین به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است، افتتاح این پروژه ها که در اقتصاد ملی تأثیرگذار بوده نیز در همین راستا صورت گرفته، بطوری که در پروژه بریکت سازی، از سنگ آهنی که در فرآیند تولید آهن اسفنجی به صورت پودر درآمده، غیر قابل استفاده و ضایعاتی بوده، بهره گیری شده و بریکت تولید شده دوباره در چرخه فولادسازی به عنوان ماده اولیه کوره های قوس الکتریکی استفاده می گردد که علاوه بر حفظ محیط زیست، ارزش افزوده بالایی را برای شرکت به همراه دارد.

وی در خصوص پروژه ایستگاه سولفورزدایی نیز یادآور شد: گوگرد موجود در فولاد مذاب برای تولید فولادهای معمولی و تجاری ایرادی ندارد ولی برای تولید فولادهای خاص این گوگرد به عنوان یک عنصر مضر شناخته شده و ورقهایی که باروش سولفورزدایی تولید می شود در لوله های انتقال گاز ترش کاربرد دارد. این نوع ورقها قبلاً وارداتی بود که امروز با راه اندازی این واحد ناخالصی ذوب بر طرف شده و فولادی تمیز با کاهش میزان سولفور به PPM ۱۰ تولید می شود. تکنولوژی این پروژه از کشورآلمان است که عمده تجهیزات آن در داخل تهیه شده است. ضمناً یک توافق نامه ای هم با شرکت اکسین در اهواز داریم که در آن مقرر شد ما فولاد مورد نیاز آنها را تولید کنیم و فولاداکسین ورق لوله های با قطر بالا برای مصرف خطوط انتقال گاز در داخل را تولید نمایند که در این خصوص شرکت گاز هم بعد از ارزیابی هایی که از فولاد مبارکه انجام داد، این شرکت را در فهرست تأمین کنندگان خود قرار داد.

دکتر سبحانی در ادامه به پروژه آب دمین به ظرفیت ۴۵۰ متر مکعب در ساعت اشاره نمود و گفت: از این آب برای خنک کاری تجهیزات فولادسازی و ریخته گری استفاده می شود و با در نظر گرفتن طرح توسعه واحد ریخته گری که ظرفیت این واحد را ۲ میلیون تن افزایش خواهد داد و درحال اجرا نیز می باشد، بخشی از آب تولیدی این پروژه، به منظور خنک کاری ماشین ریخته گری شماره ۵ مورد استفاده قرار خواهد گرفت . مدیرعامل فولادمبارکه گفت: این پروژه نیز در راستای اقتصاد مقاومتی، طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی آن صورت گرفته که علاوه بر استفاده از توانمندی نیروهای داخلی، صرفه جویی اقتصادی، افزایش تولید، افزایش اشتغال و درآمد ملی را به همراه خواهد داشت . وی خاطر نشان کرد: با انجام طرح های توسعه و افزایش ظرفیت، تولید در گروه فولاد مبارکه به ۵/ ۱۰ میلیون تن تا پایان سال جاری خواهد رسید که در افق ۱۴۰۴ سند چشم انداز کشور و ۵۵ میلیون تن تولید فولاد درکشور، با برنامه ریزی که انجام شده ۲۵ میلیون تن آن مربوط به ظرفیت فولادمبارکه خواهد بود.