افزایش 30 درصدی صادرات برق به افغانستان

دنیای اقتصاد، رها بخشایش- مدیرعامل شرکت برق منطقه‎ای خراسان رضوی از افزایش ۳۰ درصدی صادرات برق استان به افغانستان خبر داد.

محمدحسن متولی‎زاده در نشستی خبری با اشاره به اینکه میزان صادرات برق استان به افغانستان سالانه ۱۱۰ مگاوات بوده است، خاطرنشان کرد: این رقم با استفاده از ترانسفورماتور ۴۰۰ ولت به ۱۳۲ کیلو ولت در پست تربت‌جام، به ۱۵۰ مگاوات افزایش یافته که رشد تقریبا ۳۰ درصدی را نشان می‎دهد. وی از تقاضای ۱۰ شرکت داخلی و خارجی برای سرمایه‎گذاری در صنعت برق استان خبر داد و اظهار کرد: قراردادهایی با این شرکت‎ها منعقد شده است؛ همچنین توافق‎های اولیه‎ای نیز برای احداث نیروگاه در خواف صورت گرفته است. رئیس هیأت مدیره شرکت برق منطقه‎ای خراسان رضوی با اشاره به انعقاد قراردادهای اولیه برای احداث سه نیروگاه حرارتی با همکاری بخش خصوصی، تصریح کرد: برای احداث این نیروگاه‎ها منتظر دریافت اعتبار از صندوق توسعه ملی هستیم و این سه نیروگاه در سبزوار، سرخس و تربت‎حیدریه احداث می‎شود.

افزایش 2.5 درصدی تولید برق

متولی‎زاده با بیان اینکه سال گذشته ۲۲.۷ میلیارد کیلووات ساعت برق توسط شرکت برق منطقه‎ای خراسان رضوی تولید شد، افزود: این رقم نسبت به سال ۹۳ حدود ۲.۵ درصد افزایش داشته و این در حالی است که برای تولید این میزان برق مصرف سوخت تنها یک درصد افزایش یافته است؛ با همکاری شرکت‌های نفت و گاز استان ۶۰ درصد از سوخت مایع مصرفی نیروگاه‌ها نیز کاهش داشته است.

افزایش تولید برق استان

مدیرعامل شرکت برق منطقه‎ای خراسان رضوی با اشاره به اجرای طرح‌های بهینه‌سازی در نیروگاه‌های تحت پوشش استان، گفت: با اجرای این طرح‎‏ها در حال حاضر ۵۰ مگاوات تولید برق استان افزایش یافته و ظرف چند ماه آینده ۱۰۰ مگاوات دیگر نیز به ظرفیت تولید برق استان اضافه می‌شود. متولی‎زاده با بیان اینکه میانگین خاموشی خراسان رضوی نسبت به متوسط کشوری یک‎دهم و میانگین خاموشی مشهد نسبت به کشوری تنها یک‎پانزدهم است، به اجرای طرح برکت خورشید با اولویت مشترکان تحت پوشش کمیته امداد و نهاد‌های حمایتی اشاره و عنوان کرد: در این طرح تسهیلاتی جهت خرید سلول‌های خورشیدی برای تولید برق از انرژی‌های نو در اختیار این مشترکان قرار می‌گیرد و برق تولید ‌شده توسط شرکت برق منطقه‌ای از مشترکان خریداری شده و اقدامی جهت تولید برق و ایجاد درآمد مستمر برای این مشترکان است. وی ادامه داد: این طرح برای ۲۰ خانواده تحت پوشش کمیته امداد اجرا شده و اکنون نیز اجرای طرح در برخی از شهرستان‌های استان در حال توسعه است. مدیرعامل شرکت برق منطقه‎ای خراسان رضوی با بیان اینکه امکان تولید برق با پنل‎های خورشیدی برای مشترکان عادی نیز فراهم است، تصریح کرد: شرکت برق در این زمینه قرارداد ۲۰ ساله منعقد می‎کند و برای حمایت و استقبال بیشتر مشترکان از این طرح، این برق تولیدشده با قیمتی بیش از ۱۰ برابر برقی که خود شرکت برق می‌فروشد، از مشترکان خریداری خواهد شد. متولی‌زاده با اشاره به تأمین ۸۰ درصد برق مصرفی این شرکت از طریق انرژی خورشیدی، خاطرنشان کرد: برق مصرفی ۴۴ دستگاه اداری استان نیز در جهت توسعه استفاده از انرژی‌های نو از این طریق تأمین می‎شود.

افزایش 30 درصدی صادرات برق به افغانستان