ظرفیت‎سازی برای بازی برد- برد

دنیای اقتصاد، رها بخشایش- دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد در هفته‎ای که گذشت میزبان اولین نشست از سلسله نشست‎های «اقتصاد افغانستان و توسعه تعاملات اقتصادی با ایران» بود که اگرچه بر اساس اعلام قبلی قرار بود با حضور سیدنورالله راغی، سرکنسول افغانستان و اسد خطیبی، رئیس اتاق بازرگانی هرات برگزار شود، اما خبری از حضور آن‌ها نشد و علت این غیبت هم تجمع اخیر مقابل کنسولگری ترکیه در مشهد و مسائل امنیتی اعلام شد. فرصت‎های تعامل برد- برد ایران و افغانستان، راهکارهای بزرگ‎ کردن کیک اقتصادی دو کشور، تجارت با محوریت صادرات ایران به افغانستان و ... از جمله محورهای سخنرانی کارشناسان در این نشست بود.

استقبال بدون برنامه از مهاجران افغان

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در خراسان رضوی در این جلسه با اشاره به تاریخچه‎ سیاسی و سرمایه‎گذاری در افغانستان، اظهار کرد: افغانستان از ابتدا اقتصاد قوی نداشت اما اگر هم از اقتصاد قوی برخوردار بود، انتظار نمی‎رفت که از چهار دهه روی کار آمدن حکومت‎های مختلف، اقتصاد قوی داشته باشد و همین که چارچوب جغرافیایی این کشور پابرجاست، نکته مهم و مثبتی است. محمود سیادت با بیان اینکه افغان‎های مهاجر در حوزه تجارت موفقیت‎هایی داشته‎اند، خاطرنشان کرد: با این حال این کشور در حوزه مهاجرت فرصت‎های بسیاری را از دست داده و البته ما نیز به عنوان کشور میزبان، از فرصت‏ها به درستی استفاده نکرده‎ایم و دلیل هم این است که برنامه‎ریزی درستی در این زمینه نداشته‏ایم و بدون برنامه مرزهای کشور را به روی آن‎ها باز کردیم و این مهاجران نتوانسته‎اند توانمند شوند.

ایجاد دوگانگی در افغان‎ها

وی به ورود الگوهای غربی و آمریکایی به افغانستان اشاره کرد و افزود: اما خروجی این الگوها مناسب جامعه افغانستان نیست؛ با ورود آمریکا به افغانستان، پول زیادی به اقتصاد سنتی این کشور تزریق شد که فساد ایجاد کرد و بافت سنتی افغانستان به گونه‎ای بر هم ریخت که امروز خود افغان‌ها هم دچار دوگانگی شده‏‎اند. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در خراسان رضوی با تأکید بر اهمیت کشور افغانستان به دلیل دسترسی به چین و هند، تصریح کرد: علاوه بر این، کسی که دراین کشور باشد، می‎تواند نفت شمال را کنترل کند و به همین دلیل این کشور برای قدرت‎های جهان اهمیت ویژه‎ای دارد. سیادت با بیان اینکه پس از خروج خارجی‎ها از افغانستان، تا حدودی زمینه حضور سایر کشورها از قبیل ایران، چین و ... در این کشور فراهم شده است، زبان مشترک ایران و افغانستان را بزرگترین مزیت ارتباط این دو کشور دانست و عنوان کرد: ایران می‎تواند بهترین خدمات فنی و مهندسی را به این کشور صادر کند. وی این نکته را نیز یادآور شد: بعد از سال ۲۰۱۴ که غربی‎ها به ظاهر افغانستان را ترک‌ کرده‎اند، کشوری به جای مانده که از هر نظر نیاز به بازسازی دارد و افغانستان آینده بسیار خوبی خواهد داشت.

پرظرفیت‎ترین حوزه‌های تعامل برد- برد

مدیر مؤسسه مطالعاتی حامیان فردا نیز در بخشی از این نشست به تبیین فرصت‎های برنده- برنده ایران و افغانستان پرداخت و حل مسأله مهاجران، توسعه صلح، بهبود امنیت، فقرزدایی، توسعه انسانی، توسعه آموزشی، مقاوم‎سازی اقتصاد و افزایش تاب‎آوری و تجارت آزاد را به عنوان پرظرفیت‎ترین حوزه‌ها برای این تعامل برنده- برنده برشمرد. میثم هاشم‎خانی با اشاره به اینکه تحقق تجارت آزاد می‌تواند تسهیل‎گر تمام موارد مذکور باشد، گفت: ظرف یک دهه گذشته، تراز تجاری بین دو کشور به شدت به نفع ایران بوده که این امر نمی‎تواند پایدار باشد. وی با اشاره به اینکه در ۱۰ سال گذشته میانگین قیمت صادرات و مبادلات تجاری دو جانبه بین دو کشور حدود ۰.۸ دلار در یک کیلوگرم بوده است، اظهار کرد: این امر نشان می‎دهد این تجارت ارزش افزوده بالایی ندارد برای رسیدن به تعامل پایدار باید این رقم افزایش یابد و راهکار آن هم ایجاد اطمینان خاطر درازمدت برای دسترسی به بازار طرف مقابل است.

منافع توأمان تجارت آزاد

این اقتصاددان ادامه داد: رشد تدریجی رقابت‎پذیری بین‎المللی، پایداری بازار، اقتصاد مقیاس و کاهش هزینه تولید، کاهش شوک‎های فصلی در بازار مصرف تولیدکنندگان دو کشور، رونق اقتصادی مناطق مرزی، به اشتراک‎گذاری مزیت‎های مکمل و تولید محصولات مشترک با رقابت‎پذیری بین‎المللی بالاتر و رشد جذب سرمایه‌گذاری خارجی در هر دو کشور از منافع توأمان آن‎ها در صورت تحقق تجارت آزاد است. هاشم‎خانی تحکیم دیپلماسی اقتصادی با هند و چین را منفعت ویژه ایران در صورت تحقق تجارت آزاد با افغانستان برشمرد و تصریح کرد: این امر برای افغانستان نیز باعث رشد بیشتر جذب سرمایه‌گذاری خارجی و در نتیجه تعدیل تراز تجاری منفی این کشور در برابر ایران خواهد شد. وی این نکته را هم یادآور شد: با توسعه تجارت آزاد یک نوع نقل و انتقال کالای پررونق بین دو کشور صورت می گیرد و در هم تنیدگی بین دو کشور ایجاد می‏شود؛ آن زمان می‏توان امیدوار بود که ایران و افغانستان مرزهای امن‎تری داشته و سرمایه‎گذاری‌های بیشتری بین دو کشور صورت گیرد.

عدم توازن در تراز تجاری 2 کشور

علی چشمی، عضو هیأت علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی نیز در این نشست با بیان اینکه اطلاعات کمی درباره اقتصاد افغانستان، حوزه‎ها و پتانسیل‌های تجاری، ظرفیت‎های گردشگری و ... این کشور داریم، به صادرات دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری ایران به افغانستان اشاره و خاطرنشان کرد: این در حالی است که افغانستان حتی جزء ۵۰ کشور اول صادرکننده به ایران هم نیست و صادرات این کشور به ایران کمتر از ۳۰ میلیون دلار در سال است.

ضرورت افزایش تولید ناخالص ملی در افغانستان

مدیر اجرایی مرکز خدمات سرمایه‎گذاری خراسان رضوی هم در پنل پرسش و پاسخ این نشست با اشاره به بحث تولید ناخالص داخلی و ملی در اقتصاد، اظهار کرد: به نظر می‎رسد در شرایط فعلی به دلیل ناامنی، سرمایه‎گذاری در افغانستان ریسک بالایی دارد و در این دوره کوتاه مدت مردم افغانستان باید به سمت افزایش تولید ناخالص ملی بروند. رضا خواجه‎نائینی با بیان اینکه افزایش تولید ناخالص ملی بستری برای افزایش تولید ناخالص داخلی افغانستان ایجاد خواهد کرد، افزود: حدود ۷۰ درصد سرمایه‎گذاران استان خراسان رضوی به لحاظ تعداد افغانی هستند و عمده سرمایه‎گذاری‎های آن‎ها در حوزه تجارت است؛ برداشت من از مهاجران افغان تاجران موفقی است که به دلایل مختلف رویکرد چندانی در سرمایه‎گذاری‎های بلندمدت ندارند. وی با تأکید بر ضرورت انجام سرمایه‎گذاری‎های مشترک بین ایران و افغانستان، تصریح کرد: این امر باعث ارتقای دانش، تکنولوژی و مهارت مدیریتی در افغانستان و در نتیجه افزایش تولید ناخالص ملی این کشور می‎شود؛ از این طریق آمادگی برای انتقال تدریجی تجربیات به افغانستان فراهم می‌شود.

آمارهای غیرواقعی!

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در خراسان رضوی هم در این پنل در پاسخ به سؤالی در خصوص عدم توازن صادرات و واردات دو کشور، عنوان کرد: افغانستان تولیدات کشاورزی محدودی دارد و از طرفی برخی از محصولات این کشور در ایران به اندازه کافی و حتی مازاد تولید می‎شود و دلیلی برای واردات آن وجود ندارد اما دو کشور می‏توانند در زمینه این محصولات به دنبال صادرات مشترک باشند. سیادت با اعتقاد بر اینکه برخی آمارهای ارائه شده در خصوص میزان تجارت تجاری بین دو کشور واقعی نیست، اظهار کرد: کل واردات افغانستان در سال ۵.۵ میلیارد دلار و سهم ایران از این میزان حداکثر ۱.۵ میلیارد دلار است؛ دلیل غیرواقعی بودن آمار مزبور اختصاص ارزش‌گذاری‏های بالا برای برخی کالاهای صادراتی به افغانستان از سوی تشکل‎های بخش خصوصی است زیرا صادرات در ایران مالیات ندارد و ارزش‎گذاری‎های صادراتی در چانه‎زنی تشکل‎ها با گمرک به دلیل بهره‎مندی بیشتر تجار از جوایز صادراتی انجام می‏شود؛ در حوزه واردات کالا از افغانستان به ایران نیز آمارهای ارائه شده از واقعیت به دور است زیرا کامیون‌های زیادی هستند که به صورت غیرمجاز تولیدات افغانستان را وارد ایران کرده و در بازار به فروش می‎رسانند. در حال حاضر تعرفه واردات کالا از ایران به افغانستان ۱۰ درصد است اما ما برای واردات اقلام خاصی از کالاهای آن‎ها تعرفه ترجیحی پنج درصد را در نظر گرفته‏ایم با این حال افغانستان به دلیل اینکه به شدت به درآمدهای گمرکی وابسته است، از توافق تجارت آزاد با ایران استقبال نخواهد کرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در خراسان رضوی با تأکید بر اینکه صادرات یک طرفه از ایران به افغانستان منطقی نیست و باید به دنبال بازی برد- برد باشیم، به این نکته هم اشاره کرد: یکی از دلایل واردات بالا از کشورهایی مانند چین، اروپا و ... تکنولوژی پیشرفته آن‎هاست؛ ایران و افغانستان به لحاظ تکنولوژیکی برابر نیستند و ایران چند پله بالاتر است؛ از طرفی واقعیت ناامن بودن افغانستان را هم نباید نادیده گرفت. سیادت ضمن تأیید شکل‎گیری تصویر غلط از افغان‎ها در ذهن ایرانیان و بالعکس، گفت: به دنبال این هستیم با برگزاری تورهای فرهنگی و تاریخی این تصویر غلط از بین برود اما باید پذیرفت نگرانی‎های امنیتی وجود دارد.

لزوم تصویب سند تجارت آزاد در مجلس 2 دو کشور

هاشم‎خوانی، مدیر مؤسسه مطالعاتی حامیان فردا نیز در این پنل با بیان اینکه در زمینه تجارت آزاد به دنبال شکل‎گیری پتانسیل‎های بیشتری در دو کشور هستیم، اظهار کرد: در این زمینه باید سندی وجود داشته باشد که به تصویب مجلس دو کشور برسد و بر اساس آن تعرفه‎های صادراتی و ... مشخص و معین شود.

ظرفیت‎سازی برای بازی برد- برد

ظرفیت‎سازی برای بازی برد- برد

ظرفیت‎سازی برای بازی برد- برد

ظرفیت‎سازی برای بازی برد- برد