بهداشت و کیفیت«نان صنعتی» بی‏بدیل است

مهندس نعمت‏الله بابایی مدیرعامل شرکت سه‏نان که از بزرگ‏ترین شرکت‏های صنعتی تولیدکننده نان کشور است، می‏گوید: سه‌نان از نظر کیفیت با نان صنعتی اروپا برابری می‏کند. در عین حال، نان صنعتی هم از نظر تغذیه و هم از نظر بهداشت برتری قابل ملاحظه‏ای بر اغلب نان‏های سنتی دارد. مشروح گفت‏وگوبا این مدیر باسابقه صنعت نان را در ادامه می‏خوانید:

چه تعداد واحد تولید نان صنعتی در کشور فعال هستند؟

سه کارخانه نان صنعتی سه نان، مزرعه مشهد و نان جنوب اهواز در ایران فعال‌اند. مردم ایران، مسوولان و دست‏اندرکاران، نان‏های کارگاهی و فانتزی مغازه‏ای را نان صنعتی تلقی می‏کنند و برخی از این صنایع مجوز صنعتی هم گرفته‏اند. اما نان صنعتی، نانی است که کاملا با دستگاه‏های اتوماتیک تولید می‌شود و دست در آن دخیل نیست.در حال حاضر سه نان، تنها کارخانه تمام‏اتوماتیک صنعتی است و کارخانه‏های دیگری که راه‏اندازی شدند، از ادامه راه باز ماندند. نان‏های دیگر نان‏های فانتزی، کارگاهی و مغازه‏ای هستند.

چرا در برخی موارد کیفیت نان‏های صنعتی پایین است؟

نان صنعتی در تمام دنیا دارای رتبه‏های A، B و C از لحاظ کیفیت است و نان‌های فانتزی را نمی‏توان نان صنعتی تلقی کرد. نان‏ صنعتی از نظر کیفیت و ماندگاری متمایز است و دورریز ندارد. بهداشت، سلامت، مغذی بودن و عطر، طعم و مزه خوب، خصوصیات بارز یک نان صنعتی است. این سرمایه گذاری روی ماشین‏آلات و دانش است. نتیجه این دانش، همان کیفیتی است که ملاحظه و میل می‏فرمایید.

شرکت سه نان چه میزان اشتغال ایجاد کرده است؟آیا در سال‏های اخیر بیکاری داشتید؟

سه نان با ۵۰ نفر نیرو شروع به کار کرد و هم اکنون ۴۲۰ نفر مشغول به کار و تحت بیمه سه نان هستند. اگر دولت همراه ما باشد، سه نان می‌تواند هم مقدار بیشتری نان برای سلامتی و تغذیه مردم تولید کرده و هم تا ۱۰ هزار نفر را جذب کند. ما به احساس مسوولیت و همدلی مدیران و مسوولان امر نیاز داریم. در این صورت سه نان آمادگی کامل برای رشد و گسترش صنعت نان کشور دارد. به جرات می‌گوییم که در مقایسه با کارخانه‌های دارای رتبه A اروپا نه تنها همتراز بلکه بالاتر هستیم. این نکته با یک کارشناسی قابل تشخیص و آگاهی است.

در خصوص استانداردهای صنعت نان، چه مواردی برای شرکت‏های تولیدکننده نگران‏کننده است؟

قبل از پاسخ ابتدا پیشنهاد می‌کنم از طرف اداره استاندارد و بهداشت ایران، کارشناس به کارخانه‌های نان صنعتی دنیا بفرستند تا بدانند مصرف نان در دنیا هم بسیار بالاست. مثلا در کشورهای صنعتی مثل آلمان مصرف سرانه نان ۱۲۰ کیلو در سال است. این رقم در ایران ۱۶۴ کیلو است اما ۳۵ درصدش را دور می‏ریزیم. پس کشورهای اروپایی نان خوب دارند برای اینکه مصرف‏کننده نان هستند. هیچ چیز جای نان را نمی‏گیرد و هیچ غله‏ای، گندم نمی‏شود. بنابراین وقتی در کیفیت نان معضل داریم، همه باید برای بهبود آن دست به کار شوند. مسوولان هم می‏دانند نانی که در سطح شهر ما هست، در برخی موارد کیفی نیست و از نظر سلامتی ضررهایی برای مردم دارد و از نظر تغذیه‏ای در برخی موارد کیفیت لازم را ندارد. این در حالی است که پایه تغذیه مردم ما نان است و موظفیم کیفیت آن را بهتر کنیم. باید به رشد و گسترش شرکتهای تولیدکننده نان صنعتی کمک کنیم و سزاوار نیست جلوی پای کسانی که صنعت به این مهمی را راه‏اندازی کرده‌اند، سنگ‌انداخته شود.

یک نان خوب چه ویژگی‏هایی باید داشته باشد؟

اول اینکه نان خوب باید از آرد کامل و غنی‏شده تهیه شود. دوم اینکه فرآیند تولید از خمیر کردن تا بسته‏بندی باید سه ساعت و نیم طول بکشد. از طرف دیگر، فناوری‌ای وجود دارد با عنوان «دستور تولید» که خیلی مهم است و هر گوشه‏اش یک کار انجام می‏دهد. مثلا برج خنک‏کننده‌اش‌طوری نان را خنک می‏کند که ماندگار می‏شود، عطر و بو پیدا می‏کند و کپک نمی‏زند. اغلب دستگاه‌های بسته‏بندی هم ضدباکتری هستند و به همین دلیل است که نان، ماندگار می‏شود. در سه نان یک درصد نمک در بعضی نان‏ها مصرف می‏شود. این در حالی است که در نانوایی‌های سنتی ۱۰ تا ۱۲ درصد نمک می‏زنند.

تنوع محصولات شما چگونه است؟

در سه نان حداقل ۱۵ نوع نان داریم که شکلشان متفاوت نیست اما از ریشه با هم متفاوت‏اند، نه اینکه یک خمیر را به ۱۵ شکل تبدیل کنیم.برای تولید آنها ۱۵ دستور تولید جدا داریم و عطر و طعم و مزه‏اشان باهم فرق دارد.