ارزیابی راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات
پنل روز دوم همایش بین الملی صنعت پخش در ایران، با حضور سعید امامی، فریدون قدس، امید رکاب‌ساز، فرهاد آلیشاهی و پژمان امینی برگزار شد.
سعید امامی سخنانش را با شعری از آرش کمانگیر آغاز کرد و گفت: در بازار پیش رو مثل قهرمان افسانه‌ای ایران باید سهم بیشتری برای ایران آورد.
وی گفت: همه شرکت‌ها باید بخشی از درآمد خود را برای حوزه فناوری اطلاعات بگذارند.
وی با بیان اینکه نرم‌افزارهای صنعت پخش شامل نرم‌افزارهای اصلی و بنیادین، نرم‌افزارهای پشتیبانی و نرم‌افزارهای مدیریتی است، اظهار کرد: ما در پژوهشی ۱۷۰ شرکت پخش سراسری را مورد پژوهش قرار دادیم. ۱۰ درصد پاسخ ندادند، ۳۰ درصد نرم‌افزارها را در داخل سیستم خودشان درست کرده‌اند. ۶۰ درصد نرم‌افزارهای تخصصی‌شان را از شرکت‌هایی که کارشان طراحی نرم‌‌افزار پخش است، خریده‌اند. ۱۰ درصد هم به خرید نرم‌افزار بین‌المللی اقدام کرده‌اند.

در ادامه پنل، فریدون قدس مدیرعامل پخش لینا گفت: مزایای طراحی نرم‌افزار در خود شرکت‌های پخش ناشی از اشراف آنها به صنعت و داشتن گلوگاه‌ها بوده است. همچنین با این کار می‌توان اعمال تغییرات را به سرعت در نرم‌افزارها به اجرا درآورد. وی افزود: این مسائل باعث می‌شود چون سیستم را خودشان طراحی کرده‌اند، پشتیبانی بهتری صورت بگیرد چرا که پشتیبانی خوب بسیار مهم است. وی افزود: این روش همچنین باعث امنیت بیشتر اطلاعات می‌شود. به عنوان تهدید، تغییرات تکنولوژی‌ها هم برای شرکت‌ها ایجاد مشکل می‌کند و آنها برای پیشرو بودن باید هزینه کرده و خود را حفظ کنند. به اضافه اینکه نگهداری مدیران آی تی در چنین شرکت‌هایی سخت‌تر است.

پس از قدس، امید رکاب‌ساز در خصوص مزایای استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی صنعت پخش صحبت کرد وگفت: آزموده‌شدن در صنعت پخش، امکان بهبود و مهندسی مجوز فرآیند توزیع در شرکت استفاده‌کننده، تامین‌ نیازهای خاص صنعت اعم از ترویج و فروش، پروموشن ها، تامین کالا ، نظام حقوق، دستمزد و پورسانت‌دهی و کنترل‌های مالی خاص صنعت پخش نیز از جمله این مزایاست.
وی پویایی و انعطاف را با توجه به ماهیت و تنوع صنعت پخش از دیگر مزایا دانست، و در ادامه با اشاره به چالش‌های موجود در این زمینه گفت: عدم اعتماد به نفس آی‌تی در توسعه شرکت پخش، تغییرات مداوم کاربران استفاده کننده و روال‌های اجرایی با تغییر پرسنل از جمله چالش‌هاست.

فرهاد آلیشاهی نیز در زمینه مزایای بهره‌گیری از نرم‌افزارهای یکپارچه جامع و پیشرفته سازمانی گفت: یکتا بودن کالا در انبار، تولید، فروش، حسابداری انبار، بهای تمام شده خرید، تدارکات و سفارشات خارجی، یکی بودن حساب مشتریان در حسابداری، خرید و فروش، خزانه‌داری و تاثیر فاکتور فروش در حسابداری انبار از جمله این مزایاست.
امینی نیز دیگر عضو پنل بود که به مزایای بهره‌گیری از نرم‌افزارهای پیشرفته سازمانی بین‌المللی در صنعت پخش پرداخت.
به گفته وی، ساختار مناسب پیش‌بینی شده برای توسعه مبتنی بر روش‌های بین‌المللی در صنایع مختلف مهم‌ترین این مزیت‌هاست. این نرم‌افزارها برای شرکت‌هایی که قصد شراکت بین‌‌المللی دارند، مناسب است. با استفاده از این نرم‌افزارها، به نیروی متخصص در هر جای دنیا دسترسی داریم.

وی گفت: مزیت دیگر استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته بین‌المللی، امکان سفارشی‌سازی و پیاده‌سازی مستقل از محیط توسعه و مستقل از پشتیبانی اختصاصی است.