دانشگاه، مدافع آزادی و اتاق فکر توسعه( بخش دوم)

حمیدرضا موحدی زاده
دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی

مدرنیزه کردن جامعه وابسته به قدرت تفکر و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های فن‌آوری و اطلاعات در هر جامعه می‌‎باشد. این مهم از طریق سرمایه‌گذاری پیرامون زیرساخت‌های اقتصادی و فرهنگی و توسعه کمی و کیفی تکنولوژیکی و صنایع کشور امکان‌پذیر است و تنها قید آن، بومی‌سازی و لحاظ کردن تفاوت‌های فرهنگی کشوری مانند ایران(خوش‌بینانه درحال توسعه) باکشورهای توسعه‌یافته می‌باشد.برآیند مباحث فوق و بزرگداشت عملی"روز دانشجو" نتایج و دستاوردهای زیر را به دنبال دارد؛

نتیجه اول: افزایش کمی و کیفی بودجه تخصصی و تحقیقاتی دانشگاه

از آنجا که سهم بودجه تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی یکی از مهمترین شاخص‌های تعیین کننده میزان ارتقای کیفی آموزش عالی در کشورهای جهان است. پیشنهاد می‌شود این بودجه از 5/ 1 درصد فعلی با افزایش سالانه یک درصد تا پایان برنامه ششم توسعه در سال 1400 به 5/ 5 درصد ارتقاء یابد. براساس لایحه تقدیمی بودجه سال 1395 از سوی دولت تدبیر و امید سهم بودجه پژوهشی کشور 7 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که نشان از رشد ۱۰۰ درصدی بودجه تحقیقاتی کشور در مقایسه با سال ۱۳۹۴ دارد و این اقدام دولت قابل تحسین است.

نتیجه دوم: ایجاد فضای باز و گسترش کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه

ایجاد فرصت‌های برابر برای تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی، فرهنگی و سیاسی دانشگاه از نظر حمایت‌های معنوی، قانونی و مالی. پرهیز از دخالت‌های غیرمسئولانه نهادها و سازمان‌ها در امور داخلی دانشگاه با وضع و اجرای یکسان قانون منع مداخله، از عناصر تشکیل‌دهنده آن می‌باشد. بدیهی است ایجاد فضای باز و گسترش "فرهنگ بحث و انتقاد" و تبیین گفتمان "دموکراسی در داخل و صلح عادلانه در جهان" یکی از راهکارهای عینی و عملی ایجاد پیوند دانشگاه با نظام، دولت و مردم می‌باشد.

نتیجه سوم: تقویت دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی دولت با کمک گرفتن از دانشگاه

می‌توان در نشست‌های مشترک دولت و دانشگاه، راهکارهای مواجهه با نقض برجام و سیاست‌های کنگره و دولت ترامپ، رفتار عقلانی و جذب 50 % موافقان برجام در داخل امریکا، باز بودن راه مذاکره و پرهیز از تنش را بررسی و توصیه نمود. شناسایی نقاط مشترک سیاست دولت ایران با اروپا، روسیه و چین و رفع اختلافات با عربستان و... مورد ارزیابی، تجزیه و تحلیل قرار داده شود. همچنین برای امیدوار کردن و افزایش انگیزه مشارکت مردم در انتخابات بهار 1396بایستی نشان داده شود توافق برجام، آثار مثبت و سازنده‌ای را در زندگی مردم و تضمین آینده آنها داشته است.

در عرصه داخلی دولت "اعتدال و عقلانیت" برای نجات و برون‌رفت اقتصاد کشور از رکود و بیکاری که وابسته به افزایش فرصت‌های شغلی مولد، حل مسائل زیست محیطی و ارتقاء توان جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رقابت اقتصاد ملی می‌باشد، بایستی چاره‌اندیشی کند. قوه عاقله دولت و اتاق‌های فکر تشکیل شده در دانشگاه‌های سراسر کشور در راستای شیوه انتقال افزایش درآمدهای دولت به عرصه تولید و کارآمدتر کردن نظام مدیریتی، مطالعه و تصمیم‌سازی کنند. ان‌شاءالله به امید رفع موانع رشد و توسعه کشور و ارتباط نیرومندتر و کارساز دولت و دانشگاه