ضرورت ادغام و ارتقای شرکت‌های دارویی در پساتحریم
دکتر وحید محلاتی،نایب رییس هیات مدیره انجمن و مدیرعامل شرکت داروپخش گفت:
شرکت‌های پخش خصوصیات متعددی دارند که از جمله آنها می‌توان به استمرار تامین کالا، التزام توزیع کیفی و دارا بودن استاندارد حمل و نقل اشاره کرد. وی افزود: در طراحی زنجیره تامین، باید به بهینه بودن هزینه‌ها توجه کرد. به گفته وی، بازار جهانی دارو سالانه هزار میلیارد دلار گردش مالی دارد که ۳۴ درصد در بازار آمریکاست که تا ۲۰۱۷ میلادی به رقم ۳۱ درصد می‌رسد. از این بازار ۱۵ درصد متعلق به اتحادیه اروپا، ۱۲ درصد ژاپن، ۸ درصد چین و بقیه متعلق به سایر کشورهاست. وی افزود: ادغام شرکت‌های تولید و توزیع دارو، رویه‌ای است که در دنیا روند رو به رشدی دارد. وی در ادامه به ذکر ویژگی این شرکت‌ها در آمریکا، اروپا، ژاپن و چین پرداخت و در تشریح ساز و کار فعالیت این شرکت‌ها گفت: این شرکت‌ها روزانه ۲ تا ۳ بار برای مجموعه‌های خریدار، دارو و محصولات مرتبط را ارسال می کنند. این مساله موجب عدم نیاز به انبارداری کالاها می‌شود و هزینه‌های تمام شده کاهش می یابد. در واقع، فروشگاه‌ها با این مدل، نیاز به انبارداری ندارند و روزانه حداقل یک بار و حداقل ۳ بار از طریق شبکه مویرگی پخش به اقلام موردنظر می‌رسند.

وی همچنین گفت: پژوهش جدیدی در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که شرکت‌های پخش در دنیا رشد خوبی داشته‌اند. نگرانی از رشد بازار و میزان تقاضا، افزایش هزینه‌ها، یافتن کارکنان کارآمد و تجارت الکترونیک موفق از مهم‌ترین سرفصل‌هایی است که مدیران ارشد پخش در دنیا در این نظرسنجی به آنها پرداخته‌اند.
وی تاکید کرد: پس از اجرایی شدن توافقات بین‌المللی اخیر، به طور قطع پای شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در حوزه پخش نیز به ایران باز می‌شود و ما باید برای هماوردی، به فکر ادغام و ارتقا باشیم. همین الان جنگ بر سر سهم بازار در رقابت داخلی مشهود است، چه برسد به زمانی که چنین شرکت‌هایی وارد شوند.