برپا کننده توفان در شبکه‌های مجازی

به اسم قهرمان صدایش می‌زنند. خودش شاید مفهوم قهرمان را به خوبی نداند اما از ۸ ماهگی خودش را برای قهرمان بودن آماده کرده است. ۱۵۳ روز پیش وقتی صفحه‌ای به نام آرات در اینستاگرام باز شد، کسی او را نمی‌شناخت. اما یک ویدئو از آرات کافی بود که ۲۳ هزار لایک بگیرد و به تعداد دنبال‌کنندگانش اضافه شود. آرات حسینی نابغه دو ساله اهل بابل با انجام حرکات آکروباتیک توانسته دنیا را شیفته خود کند. حالا او بیش از ۲۸۴ هزار نفر فالوور در صفحه اینستاگرام دارد و طرفداران سر سختی که زیر هر پست او کامنت می‌گذارند و قربان صدقه‌اش می‌روند. هر پست آرات به‌طور تقریبی ۱۷ هزار لایک و ۶۰۰ کامنت دریافت می‌کند و گاه حتی به بیش از دو هزار کامنت می‌رسد که در نوع خود برای یک کودک دو ساله رکورد منحصربه‌فردی است. اما عمده طرفداران آرات خارجی‌ها هستند و از سراسر دنیا برایش لایک و کامنت می‌فرستند.

در حدود هفت ماه پیش روزنامه بریتانیایی «دیلی میل» در سالروز تولد آرات با انتشار گزارشی از او به عنوان یکی از استعدادهای آینده ژیمناستیک دنیا یاد کرد و از ویدئوهای او به عنوان برپا کننده توفان در شبکه‌های اجتماعی نام برد. در این گزارش آمده است:«آرات حسینی، پسربچه دو ساله‌ای که قادر به انجام حرکات پیچیده ژیمناستیک است. او زمانی شروع به یادگیری این حرکات کرد که تنها ۹ ماه سن داشت. او هم‌اکنون ۱۸ هزار فالوور در اینستاگرام دارد و پدرش امیدوار است که پسرش روزی به ستاره‌ای دست‌نیافتنی در عرصه ورزش تبدیل شود». گزارش دیلی میل باعث شد توجه بسیاری از رسانه‌ها و مردم سراسر دنیا به او جلب شود و پس از آن بود که در ایران هم شناخته شد. ویدئوهای او در تلگرام دست به دست چرخید و موج بلندی از احساسات و تعجب را نسبت به میزان بالای انعطاف بدنی آرات به‌وجود آورد. اما این ویدئوها در داخل با واکنش‌های مختلفی همراه بود. بسیاری از طرفداران او، به سیستم ورزش ایران و وزارت ورزش انتقاد کردند و عدم توجه و حمایت از این نابغه دو ساله را محکوم دانستند.

بسیاری از طرفداران او در داخل کشور او را به نام قهرمان کوچولو صدا می‌زنند و برایش در زیر هر پست، افتخاراتی از جنس قهرمانی در المپیک آرزو می‌کنند. بازخوردهای مثبت صفحه آرات در فضای مجازی تنها به این آرزوها ختم نمی‌شود. یکی از اتفاقات جالب توجهی که تاثیرگذاری صفحه آرات را نشان می‌دهد، زوج جوانی هستند که با دیدن ویدئوهای آرات تصمیم گرفتند پس از سالها بچه دار شوند. آنها در پیامی به صفحه آرات از پدرش تشکر کردند و اظهار کردندکه آرات باعث شد در تصمیم خود مبنی بر بچه دار نشدن تجدید نظر کنند. خیلی از پدر و مادرها هم مرتب پیگیر نحوه آموزش و تمرین آرات هستند و می‌خواهند بدانند چگونه آرات در سن دو سالگی توانسته به یک قهرمان کوچک تبدیل شود. هرچند که صفحه آرات تنها شاهد بازخوردهای مثبت نیست و مثل دیگر صفحات چهره‌های مطرح، کامنت‌های منفی هم دریافت می‌کند. برخی پدرش را به سوءاستفاده از او جهت کسب منافع اقتصادی یا شهرت متهم می‌کنند.

این در حالی است که محمد حسینی پدر آرات طی دو سال گذشته از شغلش دست کشیده و هر چه را داشته است فروخته تا صرف آموزش و تربیت فرزندش کند. هرچند بازخوردهای منفی بعضا در روحیه پدر آرات تاثیر می‌گذارد اما خوشبختانه آرات فارغ از این جنجال‌ها و واکنش‌ها به کارش ادامه می‌دهد و بی آنکه درک درستی از حواشی داشته باشد، بی اعتنا به شهرت قدم‌های کوچکش را در مسیری بزرگ پیش می‌گذارد. حتی پخش تصویر او در شبکه‌های تلویزیونی مختلف برایش به امری عادی تبدیل شده و شیفته‌اش نمی‌کند. تنها یک چیز برای او شیفته کننده است و آن هم انجام حرکات پیچیده ورزشی که نیاز به مهارت و انعطاف بدنی بالا دارد. دامنه شهرت آرات به حدی رسیده که بازار سلفی هم در زندگی او داغ است و وقتی پایش را از خانه بیرون می‌گذارد خیلی‌ها دوست دارند با او عکسی به یادگار بگیرند. آرات اما دلیل علاقه مردم به سلفی گرفتن با او را نمی‌داند و زیاد هم از این کار استقبال نمی‌کند.

با این حال اما او یکی از محبوبترین چهره‌های داغ در فضای مجازی است؛ یکی از معدود سلبریتی‌های ایرانی که دامنه طرفدارانش به آن سوی مرزها هم رسیده است. به همین علت خیلی‌ها نگرانند که سرنوشت این نخبه دو ساله هم به‌دلیل بی‌توجهی و بی‌مهری مسوولان کشور به همان داستان تکراری فرار مغزها ختم شود. در حال حاضر حتی شنیده می‌شود که یکی از موسسات آموزشی نخبه‌یابی آمریکایی سفت و سخت به دنبال انتقال آرات است. شاید تا حالا تعصب پدر باعث شده آرات در سرزمین مادری‌اش باشد. آرات بخشی از سرمایه ارزشمند این خاک محسوب می‌شود؛ استعدادی که اگر هر جای دنیا باشد سرمایه‌گذاری بلندمدت و حمایت‌های بی دریغ شامل حالش خواهد شد. لذا انتظار می‌رود مسوولان ذی ربط برای یک بار هم شده شعار را کنار بگذراند و تمهیدی برای این نابغه دو ساله بیندیشند؛ کودک شگفت انگیزی که تصور می‌شود خیلی زود افتخارات زیادی را به نام ایران به ارمغان بیاورد.