فرانما در خودرو

در سال‌های اخیر واژه‌هایی مانند خودران‌ها و واقعیت مجازی و فرانما تیتر درشت اخبار شرکت‌های خودرو‌سازی بوده اند. تلاش‌های زیادی برای تحقق این اهداف توسط خودرو‌سازان بزرگ صورت گرفته و برنامه‌های زیادی هم برای آینده طرح‌ریزی شده است. در میان غول‌های بزرگ خودرو‌ساز، شرکت بی‌ام‌و (BMW) در این رابطه پیشگام بوده است، مدیران بخش توسعه فناوری فرانما
(Head up display) توضیحاتی در رابطه با این فناوری جدید در قالب کلیپی تصویری ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد ترکیب فناوری‌های مختلف با هم چگونه می‌تواند رانندگی بهتر و راحت‌تری را در آینده‌ای نه چندان دور فراهم کند. نمایش اطلاعات و وضعیت خودرو روی شیشه جلو، هر چند حرف تازه‌ای نیست اما نحوه نمایش و محتوای آن موضوعی است که شرکت بی‌ام‌و با جدیت تمام آن را دنبال می‌کند و قرار است در آینده بخش جدایی‌ناپذیر مدل‌های مختلف این خودروساز آلمانی باشد. فرانما کمک می‌کند تا راننده به جای نگاه کردن به نمایشگرهای بخش‌های پایینی و پشت فرمان؛ با نگاه به روبه‌رو‌ و بدون چرخاندن سر تمام اطلاعاتی که نیاز دارد را دریافت و پردازش کند. در این سیستم، راننده می‌تواند انتخاب کند چه اطلاعاتی و چگونه روی شیشه جلوی خودرو نمایش داده شود. انتخاب‌های راننده می‌تواند نمایش سرعت، فاصله، نقشه و موقعیت خودرو، مقدار مصرف لحظه‌ای خودرو، موج رادیو و یا لیست موسیقی‌های در حال پخش و... باشد و آنها را بر اساس سلیقه خود منظم کند. انعطاف بالای این سیستم نمایش اطلاعات، باعث می‌شود تا راننده از دامنه وسیعی از حق انتخاب جهت نمایش برخوردار باشد و به تمام آنچه نیاز دارد بر روی شیشه جلو دسترسی داشته باشد. این سیستم‌ها در حال حاضر در مرحله شبیه‌سازی و آزمایش قرار دارند.

سابقه استفاده از فرانماها یا نمایشگرهای سربالا به جنگ جهانی دوم و هواپیماهای جنگده بر می‌گردد که کم کم راه خود را به سمت هواپیماهای تجاری و خودروها باز کرده است. جابه‌جایی‌ محل مصرف فناوری‌ها از موضوعات هیجان‌انگیزی است که در نقل و انتقال دانش اتفاق می‌افتد. فناوری‌هایی که ممکن است روزی سری و پیشرفته درنظر گرفته می‌شدند پس از مدتی با تغییر کاربری ممکن است وارد زندگی روزمره افراد شوند و خدمات ارزنده‌ای ارائه کنند.

همانطور که گفته شد خودرو‌سازان مطرح زیادی در تلاش هستند تا فناوری‌های زیادی را وارد صنعت خودرو‌سازی کنند. علاوه بر بی‌ام‌و، شرکت لندرور هم از این نمایشگرها به گونه‌ای دیگر بهره برده است. استفاده از نمایشگرهای سربالا یا همان فرانماها در مدل مفهومی دیسکاوری ویژن لندرور در سال‌های گذشته معرفی شد، موضوعی که در زمان معرفی باورکردنی نبود و تصور می‌شد لندرور با موضوعی خیالی و تخیلی در تلاش است تا توجه‌ها را به خود جلب کند اما این واقعیت مجازی واقعی از آب درآمد و لندرور نشان داد که از این فناوری می‌توان در همه جا رو‌ها استفاده کرد. برای راننده‌های خودروهای آفرود که عموما با چالش‌های زیادی در عبور از مسیرهای باریک دارند و ممکن است نتوانند چرخ‌های خودرو را از محلی که باید عبور کند عبور دهند یا به‌دلیل حساس بودن مسیر نیاز به تمرکز بالا در عبور از موانع دارند؛ چنین نمایشگری همانند دستیاری هوشمند و بدون اشتباه ظاهر می‌شود و با ایجاد تصویری مجازی از مسیر روی کاپوت خودرو، باعث می‌شود راننده ضمن آگاهی از شرایط خودرو مانند وضعیت دنده و دور موتور و سرعت و نحوه درگیر بودن کمک‌ها، تصویر گرافیکی از محل عبور چرخ‌ها را هم در اختیار داشته باشد و زیر خودرو را در قالب تصویری روی کاپوت ببیند. این اطلاعات باعث می‌شود راننده تصویر درستی از موقعیتی که در آن است را ببیند و کاپوت خودرو حالت شفاف و شیشه‌ای به خود می‌گیرد و می‌توان زیر خودرو و محل دقیق عبور چرخ‌ها را رصد کرد و با دقت و تمرکز بالا بدون نیاز به برداشتن چشم از مسیر پیشرو، با تسلط بیشتری بر خودرو و جاده، با اطمینان بیشتر رانندگی کرد.

این فناوری‌ها با توجه به امکانات اولیه خودروها و مدل‌های آنها، امکانات باور نکردنی زیادی را می‌توانند در اختیار راننده قرار دهند که باعث می‌شود مزیتی رقابتی برای خودرو ساز ایجاد شود. در واقع تضمینی باشد برای رسیدن به سود و اطمینان از فروش تولیدات یک برند. پیش از این نیز شرکت‌های دیگری از فناوری فرانما برای خودروها به‌صورت آزمایشی استفاده کرده بودند. به‌عنوان مثال شرکت سامسونگ طرحی را ارائه کرد که براساس آن منظر جلوی تریلرها و کامیون‌ها روی عقب آن نمایش داده می‌شود. به این ترتیب خودروهای پشتی که قصد سبقت گرفتن دارند می‌توانند منظره جلو را مشاهده کنند. البته در مورد این فرانماها بحث‌های روانی نیز مطرح شده است. مثلا اینکه آنها ممکن است حواس راننده‌های پشت سر را پرت کنند. چرا که امکان دارد گروهی از رانندگان به فرانماهای رو به روی خود به چشم یک تلویزیون نگاه کنند!