کی‌روش و نگاه غیررنگی

فاطمه باباخانی

همیشه یکی از حساسیت‌های افکار عمومی در مورد سرمربیان تیم ملی ایران، مربوط به نگاه آنها به پرسپولیس و استقلال بوده است. البته این مشکل بیشتر مربوط به مربیان داخلی می‌شود، اما خب بالاخره مربیان خارجی هم تحت‌فشار هستند که در مورد این دو باشگاه محبوب ایرانی عادلانه رفتار کنند. در این مورد به‌نظر می‌رسد مربی پرتغالی نمره قبولی گرفته باشد. اگر سابقه حضور کی‌روش در ایران را به دو قسمت تقسیم کنیم، کی‌روش در نیمه نخست حضورش بیشتر روی استفاده از استقلالی‌ها تمرکز داشت، اما در نیمه دوم به سمت پرسپولیسی‌ها پیچید.

استقلالی‌ها غوغا می‌کردند

روزی که تیم ملی کشورمان با کسب یک پیروزی حساس و به‌یادماندنی برابر کره‌جنوبی توانست به مرحله نهایی جام‌جهانی ۲۰۱۴برزیل صعود کند، کارلوس کی‌روش این ۱۱نفر را به‌عنوان ترکیب اصلی تیم ملی انتخاب کرده و به زمین فرستاده بود: رحمان احمدی، جلال حسینی، خسرو حیدری، امیرحسین صادقی، پژمان منتظری، هاشم بیک‌زاده، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، مجتبی جباری، مسعود شجاعی و رضا قوچان‌نژاد. ۶ بازیکن از نفراتی که در این ترکیب به میدان رفته بودند، همان زمان در عضویت باشگاه استقلال بودند. خسرو حیدری، امیرحسین صادقی، هاشم بیک‌زاده، جواد نکونام، پژمان منتظری و مجتبی جباری این ۶ نفر هستند؛ هرچند جباری چند ماه بعد از آن بازی و در آغاز فصل جدید راهی سپاهان شد.

در کنار این ۶ نفر، حتی می‌توان به آندرانیک تیموریان هم اشاره کرد که مدتی پس از آن بازی با عقد قراردادی یک ساله به استقلال برگشت. با در نظر گرفتن آندو، لیست استقلالی‌های حاضر در جشن صعود قبلی تیم ملی به هفت نفر می‌رسد، اما در دوره اخیر از هیچ‌کدام از این سهمیه‌ها خبری نبود. از نفرات مذکور، ۶ نفر مدت‌هاست به تیم ملی دعوت نمی‌شوند و تنها پژمان منتظری باقی‌مانده که او هم سال‌هاست در قطر به فوتبالش ادامه می‌دهد. شاید چهار سال پیش که استقلالی‌ها تیم ملی را به جام‌جهانی بردند هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد امسال اوضاع اینقدر تغییر کند، اما فوتبال پدیده‌ای غیرقابل پیش‌بینی است. درست به همین دلیل هم هیچ‌کس نمی‌داند چهار سال دیگر تیم ملی ایران چه ترکیب و سرنوشتی خواهد داشت.

پرسپولیسی‌ها آمدند

اگر کی‌روش در سال‎‌های ابتدایی حضورش در ایران بیشتر به دعوت از ستارگان استقلال رغبت نشان می‌داد، در عوض طی دو سال گذشته شاهد تغییر دیدگاه او و حضور پررنگ بازیکنان پرسپولیسی در اردو هستیم. در این مدت سرخپوشان زیادی نظیر علیرضا بیرانوند، جلال حسینی، محمد انصاری، وحید امیری، مهدی طارمی و حتی کمال کامیابی‌نیا به تیم ملی دعوت شده‌اند و بعضا در ترکیب ثابت هم به میدان رفته‌اند، همین مساله به وضوح نشان می‌دهد برای کی‌روش رنگ‌ها تفاوتی ندارند و او تنها به کیفیت نهایی تیم ملی می‌اندیشد؛ همانطور که اخیرا شاهد دعوت از دو بازیکن جوان استقلال یعنی امید نورافکن و فرشید اسماعیلی به تیم ملی هستیم که ممکن است نشان از تغییر نسلی دیگر در این تیم و چرخش مجدد کی‌روش به سمت اردوگاه آبی‌ها در آینده داشته باشد. به‌نظر می‌رسد همه تیم‌های داخلی توسط سینیور به یک چشم دیده می‌شوند، هرچند او همیشه به بازیکنان اصرار کرده برای قرار گرفتن در شرایط حرفه‌ای راهی لیگ‌های اروپایی شوند. شاید تنها تبعیض اعمال شده توسط کارلوس مربوط به همین ترجیح لژیونرهای اروپایی به بازیکنان شاغل در لیگ داخلی توسط او بوده باشد.

کی‌روش و نگاه غیررنگی