معجزات دیجیتالی بر تن انسان

لباس‌های امروزی را فقط برای این نمی‌پوشید که شیک و به روز باشید. لباس‌هایی مجهز به فناوری اطلاعات یکی از بهترین مثال‌ها برای دنیایی است که هرچیزی در آن براساس ابزارهای دیجیتالی ساخته می‌شود. آخرین ساخته‌های بشر در زمینه لباس‌های دیجیتالی به‌تدریج باعث بهتر شدن امکانات و رفاه بیشتر برای انسانها شده است. لباس‌هایی که تغییر رنگ می‌دهند، می‌درخشند و لباس‌هایی که می‌توانند حرکات بدن انسان را ضبط کنند تا فیلم‌های متحرک ساخته شود. در ادامه شما با برخی از این لباس‌ها و کارکردشان آشنا می‌شوید که در کمتر از ۳ ماه اخیر ساخته شده‌اند.

پیراهنی که شبرنگ می‌شود

لباسی ساخته شده که وظیفه آن درخشان شدن روی بدن انسان و به‌ویژه دوچرخه‌سواران است تا در زمان دوچرخه‌سواری در شب برای رانندگان قابل دیدن باشند. یک کمپانی انگلیسی موفق به طراحی و تولید یک پیراهن برای دوچرخه‌سواران شده که با ویژگی‌های خود از کاربر محافظت می‌کند. این پیراهن خارق‌العاده که RS۰۱ نام دارد، یک پیراهن ایمنی شبرنگ بوده که توسط کمپانی Ravelin در لندن توسعه یافته است. از این پیراهن می‌توان همانند سایر لباس‌های دیگر در تمام مکان‌ها مختلف مانند محل کار، خانه و در هر زمانی استفاده کرد.

از مزایای این پیراهن این است که با تاریک شدن هوا براق و روشن شده به‌طوری‌که از کاربر در برابر صدمات احتمالی ناشی از دیده نشدن در تاریکی شب محافظت می‌کند. RS۰۱ با داشتن طراحی ساده و کلاسیک،امنیت و زیبایی را توامان برای کاربر به ارمغان می‌آورد. این لباس از پارچه‌های مخصوصی که به‌طور سفارشی طراحی شده و دارای شبکه‌های نوری هستند تولید شده است. عناصر بازتابی RS۰۱ به‌طور مستقیم درون پارچه بافته شده که به این پیراهن اجازه حرکت، خم شدن و کشش بدون آسیب رساندن به خواص ایمنی آن را می‌دهد. علاوه بر ویژگی‌های نوآورانه بازتابنده،RS۰۱ دارای ویژگی‌های دیگری نیز برای دوچرخه‌سواران است. داخل این پیراهن پنل‌های مسدود‌کننده باد وجود دارد که مانند عایق عمل کرده و از نفوذ هوای سرد جلوگیری می‌کند. این عایق‌ها همچنین حرارت را از نواحی مانند زیر بغل و آستین که مستعد عرق کردن است دور می‌کنند. این پیراهن همچنین دارای یک جیب عقب منحصربه‌فرد است که برای نگهداری و امنیت تلفن همراه در طول دوچرخه‌سواری تعبیه شده است. پیراهن دوچرخه‌سوار RS۰۱ در حال حاضر برای جمع‌آوری منبع مالی بر روی وب‌سایت Kickstarter قرار گرفته است.

چرت کوتاه با چشم‌بند هوشمند

چشم‌بندی ساخته شده که به‌وسیله حسگرهای تعبیه شده در خود قادر است میزان عمق خواب شما را بفهمد و برای چرت‌های کوتاه میانه روز بسیار مفید است. این محصول حاصل خلاقیت محققان چینی است که با استفاده از حسگرهای EEG (نوار مغزی) فعالیت‌های مغز را شناسایی کرده و قبل از اینکه فرد به خواب عمیق برود، او را از خواب بیدار می‌کند. این فناوری هوشمند که Naptime نام دارد، از جنس فوم بوده و نور ۳۶۰ درجه محیط اطراف را مسدود می‌کند. این چشم‌بند همچنین دارای یک هدفون دیجیتال بوده که موسیقی منطبق با امواج مغزی و خلق‌وخوی فرد را از طریق گوشی‌های هوشمند پخش می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که چرت زدن به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در زمان بعداز ظهر می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند. این کار همچنین موثرتر از مصرف ۲۰۰میلی‌گرم کافئین بوده و خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را ۳۷ درصد کاهش و توانایی‌های شناختی را ۴۰ درصد افزایش می‌دهد.

با این حال، پژوهش‌های دیگر نشان داده است که چرت زدن طولانی‌مدت با خطر بالای ابتلا به سندرم متابولیک در ارتباط است. به همین منظور محققان چینی یک دستگاه جدید را طراحی کردند که فرد را در زمان ایده‌آل از خواب بیدار می‌کند. این فناوری با بهره‌گیری از نوار مغزی، فعالیت مغز کاربر را بررسی کرده و قبل از اینکه فرد وارد مرحله خواب عمیق شود، او را از خواب بیدار می‌کند. این فناوری هوشمند بر خلاف چشم‌بندهای پیشین دارای جای مخصوص برای چشم‌ها بوده، به‌طوری‌که کاربر در زمان استفاده از آن بر روی چشم‌ها احساس فشار نمی‌کند. نکته‌ای که باعث هوشمند شدن این فناوری می‌شود، این است که دارای الکترودهای نوار مغزی بوده که فعالیت مغز کاربر را مورد بررسی قرار می‌دهد. این دستگاه از اطلاعات به‌دست آمده از فعالیت مغز برای انتخاب و پخش موسیقی مناسب خلق‌وخوی کاربر استفاده می‌کند. در لایه‌های این چشم‌بند، پارچه‌های رسانای الکتریکی تعبیه شده که قادر به شناسایی سیگنال الکتریکی مغز کاربر هستند.

داده‌های به دست آمده از طریق نوار مغزی به اپلیکیشن همراه این فناوری منتقل شده تا موسیقی مناسب با خلق‌وخوی فرد در آن لحظه را برای او پخش کند. این اپلیکیشن همچنین زمان خواب کاربر را محاسبه کرده و کیفیت خواب او را مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین برای بهبود وضعیت خواب کاربر توصیه‌هایی را ارائه می‌کند. همچنین این اپلیکیشن از پخش موسیقی برای بیدار کردن کاربر در زمان مناسب در چرخه خواب استفاده کرده، به‌طوری‌که پس از بیدار شدن احساس طراوت و عدم خستگی داشته باشد. آرشیو هوشمند موسیقی این دستگاه به مرور زمان تکامل یافته و کشف می‌کند که کدام موسیقی تاثیر بهتری بر روی کاربر دارد. Naptime در ماه مه‌سال ۲۰۱۷ برای گوشی‌های اندروید و آی‌فون در دسترس خواهد بود. این فناوری در حال حاضر برای جمع‌آوری منبع مالی بر روی وب‌سایت Indiegogo قرار گرفته و اگر همه چیز طبق برنامه‌ریزی پیش برود با قیمت ۱۳۹ دلار روانه بازار خواهد شد.

لباسی برای انیمیشن‌سازی

صنعت کارتون‌سازی نیز از توسعه لباس‌های دیجیتالی در حال بهره بردن است و آخرین معجزه دنیای دیجیتال کمک کرده تا انیمیشن سازان بدون تجهیزات دست و پاگیری همچون سیم و دوربین اقدام به ساخت انیمیشن کنند. شرکت دانمارکی Rokoko لباسی پر از حسگر را توسعه داده که به کاربران انیمیشن‌ساز اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به ابزار گسترده موجود در استودیوها بتوانند حرکات انسان را ضبط کنند. بسیاری از انیمیشن‌ها به لطف وجود لباس‌های ضبط‌کننده حرکت انسان که اصطلاحا به آن «MOCAP» گفته می‌شود، ساخته شده‌اند. لباس‌های پیشین توسط دوربین‌های مختلف و سیم‌های بسیار زیاد احاطه شده و بسیار دست و پا گیر و همچنین هزینه‌بر هستند. اما این شرکت دانمارکی موفق به توسعه لباس هوشمندی به نام Smartsuit شده که بدون سیم و دوربین کار می‌کند و برای ضبط حرکات انسان از حسگرهای بیشماری که در آن تعبیه شده و نیز وای‌فای استفاده می‌کند.

Smartsuit از ۱۹ حسگر که در اطراف بدن کاربر لباس تعبیه شده و هر یک دارای ژیرومتر و شتاب سنج و سنجشگر مغناطیسی برای ضبط حرکات هستند، کمک می‌گیرد. الگوریتم سیستم با گرفتن اطلاعات مرتبط از هر یک از این اجزا می‌تواند موقعیت سه بعدی هر حسگر را در ارتباط با حسگر دیگر محاسبه کند. داده‌های به‌دست آمده در نهایت در محلی که در پشت لباس قرار دارد ذخیره شده یا از طریق وای‌فای به دستگاه‌های دیگر در شبکه ارسال می‌شود. این سیستم توسط یک باتری نیرودهی می‌شود که با هر بار شارژ به مدت ۸ ساعت کار می‌کند. این باتری کوچک هم از طریق برق و هم با یک پاور بانک که دارای پورت یواس‌بی است شارژ می‌شود. برای راحتی بیشتر کاربر، این باتری بسیار سبک طراحی شده و اندازه آن کوچک‌تر از یک گوشی آیفون است. این شرکت در حال حاضر در حال پیش فروش کردن محصول خود بوده و اگر همه چیز طبق برنامه‌ریزی پیش برود تا فوریه سال ۲۰۱۷ محصول خود را با قیمت ۲،۲۴۵ دلار روانه بازار خواهد کرد.

قدم زدن با کفش‌های چاپ 3 بعدی

بعد از همه چیزهایی که به‌طور سه بعدی قادر به چاپشان شده‌ایم حالا یکی از معروف‌ترین برندهای کفش در جهان اولین کفش چاپ سه‌بعدی خود را روانه بازار کرد. یک سال پیش، آدیداس از طرح مفهومی این کفش چاپ سه‌بعدی به نام Futurecraft ۳D رونمایی کرد و این اولین گام این شرکت در جهت ورود به عرصه فناوری چاپ سه بعدی بود. رویه این کفش از فناوری Primeknit و لایه میانی آن از مواد چاپ سه بعدی تشکیل شده است. این کفش به گونه‌ای طراحی شده که تراکم مواد بیشتر در قسمت‌هایی قرار دارد که فشار پا بر روی آن بیشتر است. نکته جالب توجه این است که در ساخت این کفش‌ها از دوخت یا چسب استفاده نشده و همچنین بسیار سبک و انعطاف پذیر است. در حال حاضر این محصول با تعداد اندکی روانه بازار شده اما این شرکت قصد دارد به‌زودی دست به تولید انبوه محصول جدید خود بزند. قیمت این کفش چاپ سه بعدی ۳۳۳ دلار اعلام شده و علاقه‌مندان می‌توانند آن را از طریق اپلیکیشنAdidas Confirmed شرکت آدیداس سفارش داده و خریداری کنند.

«جامپ تست» خستگی‌تان را می‌فهمد

ارتباط برقرار کردن با لباس‌ها حس بهتری دارد که تجربه جدیدی است، اینکه به‌طور ناخودآگاه متوجه شوید یکی از پوشیدنی‌هایتان به شما اخطار بدهد که خسته‌اید و زمان استراحت فرا رسیده است. حالا یک کفش کاملا هوشمند این کار را انجام می‌دهد. کتانی‌های جدید شرکت Under Armour قابلیت اندازه‌گیری میزان خستگی دونده را دارد. این کتانی‌ها می‌توانند با اندازه‌گیری میزان خستگی ماهیچه‌های کاربر قبل از تمرین، به او هشدار دهند که می‌تواند به فعالیت ورزشی خود ادامه دهد یا خیر. این ویژگی «جامپ تست» نامیده می‌شود. برای اندازه‌گیری میزان خستگی، حسگرهایی در کفش قرار داده شده‌اند که میزان فاصله میان پرش‌های دونده را می‌سنجد. سپس براساس اطلاعات به دست آمده به صاحب کفش توصیه می‌شود که باسرعت بیشتری بدود یا آرام‌تر فعالیت کند تا از صدمه به او جلوگیری شود. مایک لی مدیر ارشد بخش دیجیتال در این شرکت می‌گوید: ما با روشی علمی به بهبود وضعیت بدن می‌پردازیم، برای این آمار از اطلاعات مربوط به بدن انسان استفاده می‌کنیم تا مشخص شود فرد چه میزان فعالیت ورزشی باید انجام دهد.

لباسی روباتیک برای کمک به سالمندان

لباس‌های دیجیتالی امروزی حتی قادر هستند نیازهایی مانند به خدمت گرفتن پرستار را برای افراد سالمند از بین ببرند. این لباس‌ها به افرادی که در راه رفتن و حرکت دچار مشکل هستند کمک می‌کنند تا بهتر راه بروند و راحت باشند. شرکتی تازه کار در سیلیکون ولی مشغول ساخت لباسی روباتیک برای سالمندانی است که در راه رفتن و حرکت کردن، دچار مشکل هستند. این شرکت که Superflex نام دارد یک استارت آپ کالیفرنیایی است که فعالیت‌های خود را به تازگی اعلام کرده است. این شرکت اعلام کرده هم اکنون مشغول تحقیق روی لباسی مجهز به حسگرهای مختلف برای افراد سالمند است که با کامپیوتر کنترل می‌شود. حسگرهای این لباس می‌توانند وضعیت و حرکت بدن را ردیابی کنند و به سرعت به فرد کمک کنند دستان خود را بالا ببرد. این فناوری در اصل در SRI International ساخته شده و هدف اصلی آن کاهش جراحت در سربازانی بود که بار سنگین حمل می‌کردند. شرکت Superflex تاکنون توانسته با همکاری با شرکت ژاپنی «گلوبال برین»، ۱۰ میلیون دلار سرمایه برای عملی کردن ایده خود جمع‌آوری کند. هرچند بازار اولیه این محصول آمریکا در نظر گرفته شده، اما طی دهه آتی جمعیت ۶۵ سال به بالای ژاپن از ۴۸ به ۸۸ میلیون نفر خواهد رسید. بنابراین ژاپن مکانی ایده‌آل برای عرضه این لباس است.

معجزات دیجیتالی بر تن انسان

معجزات دیجیتالی بر تن انسان

معجزات دیجیتالی بر تن انسان