فیش‎های حقوقی؛ این‎بار شهرداری مشهد

دنیای اقتصاد، رها بخشایش- اواسط اردیبهشت ماه امسال بود که انتشار فیش‎های حقوقی مدیران دولتی و ارقام نجومی آن‎ها جنجالی به پا کرد و این موضوع نقل مجالس و محافل مختلف و سوژه اول رسانه‏ها شد؛ در حالی که غائله این فیش‎ها در کشور هنوز ادامه دارد و ختم نشده، حالا چندی است جنجالی که در بدو امر در سطح مدیران رده بالای دولتی مطرح بود، به مدیریت شهری کلان‎شهر مشهد هم رسیده اما نکته حائز اهمیت آن این است که بر خلاف آنچه در سطح ملی اتفاق افتاد و بیشتر مدیران برای رفع شبهات نسبت به انتشار فیش‎های حقوقی خود اقدام کردند و در مواردی کار به بازگشت پول و برکناری و استعفای مدیران رسید، در شهر مشهد تناقض‎گویی اعضای پارلمان محلی و عدم شفاف‎سازی در این زمینه، بازار شایعات پیرامون حقوق شهردار مشهد و مدیران شهری را داغ‎تر کرده و برای میزان دریافتی شهردار مشهد ارقام متفاوتی از ۱۵ تا ۶۰ میلیون تومان و برای معاونان وی ۱۶ میلیون تومان ذکر می‏شود.

انتشار فیش حقوقی، تجاوز به حریم شخصی!

به گزارش مشهدتریبون، رئیس کمیسیون برنامه‌، بودجه، فناوری اطلاعات و امور اداری شورای اسلامی شهر مشهد، انتشار فیش حقوقی افراد را تجاوز به حریم شخصی آن‏ها دانسته و گفته است: شهرداری می‏تواند مبنای محاسبه حقوق و مزایا را اعلام کند انتشار حقوق افراد خاص جالب نیست. محمد سهیلی در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر دریافت حقوق بالای شهردار مشهد به این نکته نیز اشاره کرده که مرتضوی حقوق مشخص دارد که بر اساس سوابق و جایگاه در گذشته تعیین می‎شود؛ شهردار یک حقوق عمرانی هم دارد که دو برابر حقوق ثابت شهردار در نظر گرفته می‎شود که البته شهردار مشهد دریافتی پایین‏تری دارد زیرا بودجه عمرانی شهرداری مشهد بسیار بالاست.

تلاش 2 ساله برای آگاهی از دریافتی‏ها

این سخنان سهیلی واکنش جواد ستاری، دیگر عضو شورای شهر مشهد را به دنبال داشته و او گفته است: در کشورهای پیشرفته حتی بخش‎های خصوصی هم با شفافیت کامل کار را انجام می‎دهند اما متأسفانه همین طرز فکر است که ما دو سال در شورای چهارم تلاش کردیم تا آخر فهمیدیم دریافتی آقایان چقدر است و هنوز مطمئن نیستیم این مبلغ همان دریافتی کل است یا خیر؟ ما نمی‏خواهیم وارد حریم خصوصی کسی شویم، ما وارد زندگی شخصی آقایان نمی‏شویم، مگر مردم ولی نعمت ما نیستند؟ مردم دوست دارند بدانند خادمان آن‌ها چقدر دریافتی دارند لذا این حق مردم است که بدانند زیرا این پول متعلق به مردم است و مردم این پول را به مدیران شهرداری پرداخت می‎کنند؛ فیش حقوقی کسی که از بیت‎المال ارتزاق می‏کند، اطلاعات شخصی نیست.

حقوق 18 میلیونی شهردار

ستاری در جای دیگری اینطور عنوان کرده است: سال گذشته طرحی در شورای شهر مطرح کردیم که مدیران شهرداری حقوق‏هایی را که اضافه گرفته‎اند، برگردانند و این طرح امضای کافی هم داشت اما برخی از آقایان خیلی مقاومت کردند و نگذاشتند این موضوع در صحن علنی بررسی شود؛ قانون می‏گوید بالاترین حقوق باید حداکثر پنج برابر پایین‏ترین دریافتی آن نهاد باشد و اگر پایین‏ترین حقوق در شهرداری دو میلیون تومان است، بالاترین حقوق باید ۱۰ میلیون تومان باشد اما بر اساس آخرین اطلاعات ما معاونان شهردار در سال گذشته ۱۶ میلیون تومان می‏گرفتند و بر اساس شنیده‏ها شهردار هم ۱۸ میلیون تومان دریافتی دارد.

دریافتی‎ها عددی نیست

واکنش سید عبدالکریم جوادی، از دیگر اعضای شورای شهر نیز به دریافتی‎های بالای مدیران شهری جالب توجه است؛ وی در این خصوص اظهار کرده است: در کلان‎شهر مشهد و شهرداری اگر به دنبال کارهای بزرگ هستیم نباید خیلی در این زمینه محدود عمل کنیم و البته نباید انتهای آن را هم خیلی باز بگذاریم؛ دریافتی‏های کنونی مدیران شهری را عددی نمی‎‏بینم و موضوع چشمگیری نیست که سازمان‎های نظارتی بخواهند به آن وارد شوند.

شورای ولایت‏مدار برای شفاف‎سازی پیش‏قدم شود

جوان‎ترین عضو شورای شهر مشهد نیز به دریافتی بالای مدیران شهری واکنش نشان داده است؛ حسن پژمان در این زمینه عنوان کرده است: شورای چهارم به گفته خیلی‏ها یک شورای فرهنگی است و ولایت‏مداری آن همواره نقل محافل بوده حال اگر این شورا در جهت شفاف‎سازی و تعدیل دریافتی‎ها پیش‏قدم نشود، نمی‏دانیم پاسخ افکار عمومی را باید چگونه بدهیم؛ قطعا فاصله بالاترین حقوق در یک مجموعه با پایین‎ترین آن نباید از هفت برابر و فاصله میزان دریافتی‎ها نباید بیش از ۱۰ برابر باشد حال اگر در شهرداری مشهد چنین وضعی حاکم نیست باید این رویه اصلاح شود. غلامرضا بصیری‏پور، دیگر عضو شورای شهر مشهد نیز بر لزوم شفاف‎سازی دریافتی مدیران شهری تأکید کرده و گفته است: پرداختن به موضوع حقوق و دریافتی مدیران به هیچ وجه موضوع حاشیه‎ای نیست بلکه عین پرداختن به اصل است.

پیگیری بی‎نتیجه از ابتدای فعالیت شورا

دیگر عضو شورای شهر مشهد که به این موضوع واکنش نشان داده، محمدرضا دیمه‏کار است؛ او در این زمینه اظهار کرده است: از ابتدای شورای چهارم پیگیر این مسأله بوده‏ام که آمار دقیقی از دریافتی‎های مدیران شهرداری شامل حقوق، مزایا، کارانه و ... به دست آورم اما هنوز این اطلاعات در اختیار بنده به عنوان نماینده مردم قرار نگرفته است. وی از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور خواسته به موضوع ورود پیدا کنند. به گزارش معماری‏نیوز، مهدی ذاکرالحسینی، رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و طرح‏ریزی شهری شورای شهر هم در این باره گفته است: در خصوص حقوق و دریافتی شهردار هیچ تخلفی نشده و پرداخت‌ها طبق آیین‏نامه مربوطه صورت گرفته است؛ شهردار به غیر از حقوق ثابت یک حقوق عمرانی دارد که دو برابر آن حقوق است و عرف حقوق شهردار مشهد هم مانند سایر شهرهاست. وی در پاسخ به این سوال که چرا میزان دریافتی شهردار مشهد شفاف نمی‌شود، گفته است: می‏گوییم فیش حقوقی شهردار را بر روی سایت شهرداری مشهد قرار دهند اما این اتفاق نیفتاده است.

اشراف شورا بر حقوق شهردار

در این میان نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد گفته شورا بر حقوق شهردار و معاونانش اشراف کامل دارد و ادعای وجود حقوق‌های نجومی در شهرداری را فرافکنی دانسته است. علی‎اصغر نخعی‎راد عنوان کرده است: حقوق شهردار مشهد طبق حکم قانونی وزارت کشور پنج میلیون و سیصد هزار تومان است اما آیین‌نامه مصوب هیأت وزیران علاوه بر حقوق حکمی مذکور، نیم در هزار اعتبارات هزینه شده عمرانی در کلان‎شهرها را مشروط بر اینکه از دو برابر مجموع حقوق مبنا برای شهرداران کلان شهرها بیشتر نشود تحت عنوان فوق‌العاده عمران پیش‌بینی کرده است؛ بر این اساس شهرداران همه کلان‎شهرها معادل دو برابر حقوق مندرج در فیش حقوقی خویش را به‌عنوان فوق‌العاده عمران دریافت می‌کنند که در فیش حقوقی آنان درج نشده و به‎صورت جداگانه پرداخت می‌شود؛ همچنین حقوق معاونان شهردار مشهد نیز ۲۰ درصد کمتر از شهردار است.

دریافتی مدیران، دستورکار جلسه غیرعلنی

اظهارات اعضای پارلمان محلی مشهد ادامه داشت تا جایی که اخباری مبنی بر برگزاری جلسه‏ای غیرعلنی در شورای شهر مشهد برای بررسی میزان دریافتی مدیران شهری منتشر شد؛ به گزارش ایسنا، محسن انتظاری‌هروی، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص این جلسه گفته است: در جلسه‌ای که با حضور اعضای شورا برگزار شد با تصویب اکثریت اعضا مقرر شد تا تمام دریافتی مدیران بر اساس آنچه که در قانون وجود دارد، انجام شود و شورای شهر و دیگر دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی استان که در نهاد‌های مختلف نماینده دارد مسئول نظارت بر چگونگی دریافتی‌های مدیران شهری و میزان آن هستند.

ورود سازمان بازرسی

انتظاری با بیان اینکه سازمان بازرسی به شهرداری مشهد برای نظارت بر میزان دریافتی‌ها ورود پیدا کرده‌، گفته است: شهرداری مشهد تاکنون تخلفی در اجرای قانون نداشته و این تصمیم شورا برای نظارت بیشتر بر میزان دریافتی‌ها به معنای تخلف شهرداری نیست بلکه تاکید اعضای شورا بر این موضوع بیشتر شده است. انتظاری‌هروی در خصوص میزان دریافتی شهردار مشهد، اینطور پاسخ داده است: میزان دریافتی شهرداری باید از خود ایشان پرسیده شود، ما نمی‌توانیم در مسائلی مانند میزان حقوق، حق مأموریت و موارد دیگر که توسط قانون مشخص شده است دخالتی داشته باشیم، اما می‌توانیم اگر رقمی از عرف خارج شد نسبت به آن اعتراض داشته باشیم؛ شایعاتی که در خصوص حقوق ۱۸ میلیون تومانی شهردار مشهد بیان می‌شود مورد تایید شورا نیست و آقای ستاری باید پاسخگوی ادعایی که در خصوص میزان دریافتی شهردار مشهد عنوان کرده‌اند، باشند.

تعلل بی‎جا

در میان همه این اظهارات ضد و نقیض و واکنش‎های مختلف واضح است که عدم شفاف‎سازی در این زمینه به شایعات مطرح شده بیشتر دامن می‏زند و اگر طبق گفته رئیس شورای شهر مُر قانون در زمینه دریافتی مدیران شهری اجرا می‏شود، تعلل بی‎جا در زمینه شفاف‎سازی دلیلی ندارد و مجموعه مدیریت شهری باید مردم را محرم خود بداند و در این خصوص اطلاع‎رسانی صحیح و جامعی انجام دهد.

فیش‎های حقوقی؛ این‎بار شهرداری مشهد

فیش‎های حقوقی؛ این‎بار شهرداری مشهد

فیش‎های حقوقی؛ این‎بار شهرداری مشهد

فیش‎های حقوقی؛ این‎بار شهرداری مشهد

فیش‎های حقوقی؛ این‎بار شهرداری مشهد

فیش‎های حقوقی؛ این‎بار شهرداری مشهد