اصفهان پیشگام فناوری های نوین شهری می شود

رییس مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان گفت: شهر اصفهان با تشکیل مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان علاوه بر تحقق شهر دانش محور، پیشگام فناوری های نوین شهری می شود.

محمدرضا نیلفروشان اظهار کرد: مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان از همان ابتدای تأسیس مأموریت پیدا کرد تا حرکت چرخه علم را در شهر سریعتر کند. وی با تاکید بر اینکه هر چقدر چرخه تولید علم سریعتر شود، استعدادهای نهفته در وجود شهروندان نیز بیشتر به جریان می افتد، ادامه داد: در این شرایط است که ظرفیت های بی نظیر آدمی فرصت ظهور و بروز پیدا کرده و می توان امید داشت منبع تمام نشدنی علم در شهر به وجود آید. رییس مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان گفت: با تبدیل علم به فناوری های نوین، شهر اصفهان در همه مسائل شهری پیشگام می شود چرا که این کلانشهر با وجود داشتن ۲هزار دانشجوی دکترا و فوق لیسانس و وجود دانشگاه های مادر و شهرک علمی تحقیقاتی، دومین شهر علمی کشور محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه به زودی کریدور علم و فناوری کشور نیز در اصفهان راه اندازی می شود، عنوان کرد: همه این ظرفیت ها، پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری برای تبدیل علم به ثروت اجرایی شده است چون به تعبیری می توان اقتصاد مقاومتی را همان اقتصاد دانش بنیان دانست. نیلفروشان تکیه بر پیشرفت های علمی را رمز موفقیت در اقتصاد دانش بنیان دانست و افزود:‌ اگر بتوان همه مسائل شهری را بر محور علم قرار داد بسیاری از دغدغه ها و دل مشغولی های مردم نیز برطرف می شوند. وی در ادامه از پیشگامی اصفهان در ایجاد مرکز فناوری های های نوین در بین کلان شهرهای کشور خبر داد و گفت: شهر تبریز با توجه با مذاکراتی که با این مرکز در شهرداری اصفهان داشت، مرکز مشابهی را راه اندازی کرده و شهر تهران نیز در آستانه راه اندازی آن قرار دارد.

رییس مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان این مرکز را به عنوان درگاهی برای هماهنگی بیشتر مراکز علمی کشور معرفی کرد و افزود: البته در ابتدای تشکیل این مرکز نیازهای شهر اصفهان پس از دریافت از معاونت های مختلف شهرداری اصفهان و براساس اولویت دسته بندی شد. وی بخشی از فعالیت های این مرکز را اجرایی کردن ایده های خلاقانه شهری دانست و اضافه کرد: یکی از این ایده ها، استفاده از عمود پرواز ایرانی در عملیات های امداد و نجات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان بود که مانور آن نیز چند روز گذشته با موفقیت انجام شد. نلیفروشان با اشاره به عملکرد این عمود پرواز در عملیات های سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی اظهار کرد: مسافتی که خودروهای این سازمان در ۱۲ دقیقه طی می کنند، عمود پرواز در زیر ۳ دقیقه طی کرده و پس از رساندن خود به محل حادثه ، آنجا را به طور دقیق رصد می کند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره باور در اصفهان تاکید کرد: بسیاری از فناوری ها و تکنولوژی های مدرن باید با توجه به ساختار و نیازهای کشور بومی سازی شوند و در همین راستا در حال شناسایی این تکنولوژی ها در قالب جشنواره ای بین المللی در اصفهان هستیم که در تیرماه سال آینده برگزار می شود. رییس مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: سیاست شهرداری اصفهان خرید تکنولوژی نیست به همین دلیل این جشنواره برای حضور کشورهای مختلف که فناوری های خاصی دارند و می توان این تکنولوژی ها را بومی سازی کرد در حال برنامه ریزی است. وی با تاکید بر این که زمانی اصفهان دارالعلم بوده است یادآور شد:‌ در همین راستا در نظر داریم نمایشگاه هایی را در شهر برگزار کنیم که اولین آن هفته آینده همزمان با هفته پژوهش برپا می شود.

نیلفروشان تعامل گسترده با کشورهای پیشرفته را از دیگر برنامه شهرداری اصفهان عنوان کرد و گفت: مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان به تازگی عضو سازمان جهانی « W.T.A» که سازمان فناوری های جهان نام دارد، شده که نزدیک به ۴۰ کشور مختلف در آن عضو هستند و از این طریق می توان نوآوری های ایرانی را به دنیا معرفی کرد. وی در پایان در ارتباط با برنامه های نمایشگاه باور خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه از اولین موتور آتش نشان به همراه موتورهای برقی رونمایی می شود

اصفهان پیشگام فناوری های نوین شهری می شود