دنیای اقتصاد- رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی اقتصاد کوپنی را مانع توسعه‌یافتگی کشور دانست.

محمدحسین روشنک در خصوص وضعیت تولیدات ایرانی در رقابت با کالاهای خارجی، عنوان کرد: به جز برخی صنایع مادر، بهترین محصول با کیفیت عالی را در داخل کشور تولید و سپس صادر می‌کنیم، به عنوان مثال سیمان، کاشی، سرامیک، چینی، لبنیات، مرغ و تخم‌مرغ و میوه از جمله تولیدات داخلی بوده که از نظر کیفیت با کالاهای خارجی کاملا قابل رقابت هستند. وی ادامه داد: اگر در بازارهای بین‌المللی برای صادرات کالای خود با مشکل مواجه می‌شویم به‌دلیل نداشتن کیفیت نیست و این قیمت تمام‌شده بالای کالاست که باعث شده تا در رقابت با کالاهای سایر کشورها مشکل داشته باشیم.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه نیاز امروز ما برای ورود به رقابت‌های جهانی و توسعه اقتصاد داخلی «انقلاب اقتصادی» است، گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق کسب و کار باید اقتصاد کشور را به سمت و سویی ببریم که قیمت تمام‌شده کالا کاهش پیدا کند، چون در غیر این صورت از صادرات باز می‌مانیم.

روشنک در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا برندهای معروف زیادی در کشور نداریم؟ اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین دلایلی که ما را از برندینگ دور کرد، این بود که تا ۱۰ سال پیش اقتصاد کوپنی بود به طوری که با حواله یک نوع از کالا مثلا روغن در تمامی شرکت‌ها با یک قیمت عرضه می‌شد و این موضوع مانع برندسازی و انگیزه صاحبان کالا برای ارتقای تولیدات خود می‌شد. رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در خصوص چگونگی موفقیت در برندسازی، تصریح کرد: برای حضور در بازارهای جهانی و همچنین ترغیب خرید مردم به تولید داخلی باید به دنبال ساخت نام و نشان تجاری رفت، اما زمانی می‌توانیم برند خوبی را خلق کنیم که دقت و کیفیت، سرعت و قیمت و همچنین محافظت از کیفیت و قیمت را مد نظر قرار دهیم؛ حاصل موفقیت برخی برندها در ایران ناشی از تلاشی بوده که همزمان برای ارتقای کیفیت و نوآوری با جلوگیری از افزایش زیاد قیمت صورت گرفته و توانسته از این طریق اعتماد مشتری خود را حفظ کند.