سالن کنسرت را به اتاق خود ببرید

سارا مالکی

تماشای کنسرت در سالن اجرا و درحالی‌که مخاطب روبه‌روی نوازندگان و خواننده گروه به صندلی خود تکیه داده است، بهترین حالت ممکن برای استفاده از یک اجرای زنده است. اما برای کسانی که در شهری شلوغ مانند تهران زندگی می‌کنند و در اکثر مواقع به علت کمبودهایی که در عرصه اجرای زنده موسیقی وجود دارد با کمبود فضا و اتمام زودهنگام بلیت مواجه هستند، تماشای آنلاین کنسرت گروهی که به آن علاقه دارند خالی از لطف نیست.

 

این روش به خصوص برای افرادی که در استان‌های دیگر زندگی می‌کنند و به علت بعد مسافت به اجراهای زنده‌ای که اکثرا کیلومترها دورتر از محل زندگی آنها و در سالن‌های تهران اجرا می‌شوند دسترسی پیدا نمی‌کنند نیز جایگزین خوبی به شمار می‌رود. به این ترتیب با توجه به تمام مشکلاتی که در تهران و شهرستان‌ها برای حضور در کنسرت‌های موسیقی وجود دارد، چندی قبل نخستین سامانه کنسرت آنلاین کشور با ابتکار گروهی از سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان هنری به بهره‌برداری رسید تا افراد بیشتری در کشور امکان استفاده زنده از رویدادهای هنری را داشته باشند. در این سامانه کاربران با یک آی‌پی مشخص بر روی دستگاه‌های مختلف از جمله گوشی، تبلت، لپ‌تاپ، پی‌سی، تلویزیون‌های هوشمند و ... و با پرداخت متوسط ده هزار تومان برای تماشای هر کنسرت می‌توانند کنسرت را به‌صورت آنلاین و زنده مشاهده کنند. پروژه کنسرت آنلاین که هم‌اکنون با نام «حام» شناخته می‌شود چندی قبل و با اجرایی از علیرضا قربانی در محل حوزه هنری تهران رونمایی شد و حالا دست‌اندرکاران این پروژه در حال آماده کردن خود برای عید فطر و پیگیری برنامه‌های جدید هستند.

هرچند پروژه حام چندی قبل فعالیت خود را در فضای اینترنتی کشور آغاز کرده است، اما با توجه به پایین بودن سرعت اینترنت در کشور این سوال مطرح می‌شود که آینده این پروژه در بستر سرعت فعلی اینترنت چه خواهد بود؟ مدیر پروژه حام در پاسخ به این سوال به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: خوشبختانه امروز تقریبا گستره زیادی از مردم به شبکه اینترنت در سراسر کشور دسترسی دارند و اپراتورهای مختلفی وظیفه پوشش‌دهی اینترنت را بر عهده دارند، از دیگر سو، ما تلاش کرده‌ایم تا مشکلاتی را که ممکن است در این ارتباط وجود داشته باشد به کمترین سطح ممکن برسانیم. حامد عنقا در ادامه می‌گوید: پلت‌فرمی که ما طراحی کرده‌ایم خود را با سرعت اینترنت کاربر و دستگاهی که از سوی او مورد استفاده است هماهنگ می‌کند، از دیگر سو وقتی افراد وارد سامانه کنسرت آنلاین کشور می‌شوند، ویدئویی را مشاهده می‌کنند که در آن توضیحات و آموزش کامل ارائه شده است. به گفته عنقا با وجود تازه بودن این طرح در کشور و مشکلاتی که ممکن است بر سر راه اجرای پروژه کنسرت آنلاین وجود داشته‌ باشد، تیم فعال در این پروژه تلاش کرده است مشکلات اینترنتی را برای استفاده عموم مردم از این سامانه به حداقل برساند. این گونه است که تاکنون تعداد زیادی از افراد از این سایت بازدید کرده‌اند و برنامه‌های جدید این پروژه نیز برای عید فطر در حال آماده‌سازی است. اما کنسرت آنلاین کشور در سه رده‌بندی برای افراد قابل دسترسی است و افرادی که علاقه‌مند به استفاده از این سامانه هستند باید بدانند که می‌توانند نسبت به میزان حق اشتراکی که پرداخت کرده‌اند، عضو باشگاه مشتریان شده و از تماشای کنسرت آنلاین برخوردار شوند، اما در کنار کنسرت آنلاین برنامه‌هایی مانند دعوت مشتریان به برنامه‌های زنده مانند رونمایی آلبوم یا حضور در سالن‌های کنسرت و مانند اینها نیز از دیگر برنامه‌های سامانه کنسرت آنلاین کشور در آینده است.

تماشای آنلاین، بازار جدید برای کنسرت‌ها

اگرچه تماشای آنلاین کنسرت، خدمتی جدید در عرصه هنر و فضای اینترنتی کشور به شمار می‌رود، با این وجود انتقاداتی نیز به آن مطرح است، مانند کاهش حضور مردم در کنسرت‌ها یا کم شدن تمایل آنها به خرید سی‌دی‌های موسیقی و حرکت آنها به سمت فضاهای آنلاین. عنقا در پاسخ به این انتقادها می‌گوید: زمانی که رادیو اختراع شد و مردم از آن استقبال کردند شاهد کم شدن فروش صفحه‌های موسیقی یا اختراع نشدن نوار و سی‌دی نبودیم، در واقع هر فضایی که حالا در بازار دیجیتال و عرصه موسیقی و هنر ایجاد شود، نه تنها بازارهای قبلی را تهدید نمی‌کند بلکه موجب تقویت آنها نیز می‌شود و این اتفاقی است که تجربه آن را ثابت کرده است. از نگاه مدیر پروژه حام، چنانچه محصولات فرهنگی و هنری به‌درستی در اختیار مخاطبان آن قرار گیرد، مردم از آنها استقبال کرده و هر کدام از این محصولات بازارهای خود را خواهند داشت. حال با توجه به گسترده بودن موسیقی در میان اقشار و سنین مختلف و وجود مشکلاتی چون گران بودن کنسرت‌ها، تمرکز آنها در تهران و دوری راه برای آنها که در تهران نیستند، به‌نظر می‌رسد ایده‌ای چون تماشای آنلاین کنسرت آن هم در شرایطی که گوشی‌های هوشمند و انواع تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها به همراه اینترنت در سراسر کشور در اختیار مردم است، چندان خالی از لطف نباشد.