سیاه نامه  یا  پایان نامه

+ رشته تون چیه؟

_ روانشناسی بالینی

+ موضوع پایان نامه رو بفرمایید.

_ تاثیرات شادی برسلامت شغلی و جامعه.

+ درجریان هستید که اگر پایان نامه شما کار کارگاهی یا آزمایشگاهی داشته باشه هزینه تون بیشتر میشه؟؟؟

درناز فخر- این تنها بخشی از گفت وگو میان دختردانشجو ودلال بازارسیاه وسیار پایان نامه های دانشگاهی بود. دانشگاه هایی که علاوه برکتاب و جزوه، دیگرنیازهای آموزشی دانشجویان خود راهم تامین می‌کند. نیازهایی که چند وقت پیش رییس دانشگاه اصفهان آن ها را جامعه ساز خواند. عبور از درب اصلی دانشگاه های اصفهان، مرور تاکید رییس دانشگاه بر پایان نامه های جامعه ساز وجامعه محور، کمی جای نگرانی داشت. جامعه ای که بنای تغییرخود را برپایه پایان نامه های خریدنی استوارکند، جامعه ای که برای اصلاح الگوی خود به زیرزمین پاساژهای بورس کتاب دلگرم باشد وجامعه ای که دانشجویانش را وادار به پرداخت هزینه‌ میلیونی کند آن هم تنها برای رفع تکلیف، نباید چندان امید وار به ساخت و ساز برپایه اصول باشد.

رشد قارچ گونه این نوع بازارها در اطراف دانشگاه پیام نور و دانشگاه اصفهان و یا حتی پاساژهای اصلی کتاب فروشی ها، این کسب و کار را تبدیل به ارتش تمام عیاری کرده است که با تمام قوا ی خود ایستاده تا بجنگد ،کتابی خوانده نشود، مصاحبه ای گرفته نشود، تحقیقی صورت نگیرد ولی پایان نامه ای نوشته شود ویا بهتر است بگوییم پایان نامه ای خریده شود... سربازان این ارتش ویرانگر در خیابان های اصلی و پیاده روهای پر تردد ، پایان نامه و مقاله خودرا می فروشند. آنها علاوه برافرادی که داد می زنند و تبلیغ می کنند، به وسیله اینترنت، هم به بازاریابی مشغولند. سرهنگ خسروی رییس پلیس آگاهی اصفهان چندی پیش در نشست خبری خود ازکاهش فاصله وقوع جرم تا کشف توسط نیروی انتظامی در اصفهان خبرداد. اما این دشمنان علنی سیستم آموزشی کشور نیازی به کشف ندارند وتنها کافیست به آنها مراجعه کنید و موضوع پایان نامه را اعلام کنید، تا دراولین فرصت بدون توجه به قانون حق مالکیت معنوی پایان نامه خودرا تحویل بگیرید.چندی پیش قرار بود لایحه ای در مجلس بررسی شود که چنین شیوه های مشکوک در انتشارات علمی را ممنوع می کند.کمی زود به فکر نیفتادند مردان مجلس نشین؟؟؟

تصویر دورازشآن نظام آموزشی ایران زمانی برای جهانیان آشکارشد که ریچارد استون، روزنامه نگار علمی برجسته و سردبیر بخش بین المللی مجله ساینس در سفرهای خود به ایران از گفت و گوی مستقیم با برخی اساتید و چهره های علمی و مسوولان دولتی که آشنایی نزدیکی با وضعیت علمی ایران داشتند، سخن گفت. او در گزارش خود درباره مسائل علمی ایران به بازار سیاه خرید و فروش پایان نامه و مقالات علمی در ایران پرداخته بود، پدیده ای که به زعم وی می تواند به روند رشد علمی این کشورآسیب جدی وارد کند. استون که پیش از این در گزارش های خود با نگاهی واقع بینانه از رشد پرشتاب پژوهش و تولید علم در ایران سخن گفته بود در گزارش مذکور نیز با عنوان « بازار مشکوک مقالات علمی به رشد ایران در علم صدمه می زند» با تاکید بر این که عمده دانشگاهیان، محققان و انتشارات علمی ایران از چنین تقلب‌ها و روشهای نادرستی مبرا هستند در گفت‌و‌گو با چند تن از استادان دانشگاه به تحلیل و ریشه یابی علل بروز این پدیده در ایران پرداخت. در پایان گزارش استون آمده است : قانون پیشنهادی برای مقابله با خرید و فروش پایانامه ها و مقالات علمی، در صورت تصویب می تواند این مشکل را قاطعانه حل کند. براساس پیش نویس لایحه تنظیم شده توسط وزارت علوم انجام کارهای آکادمیک برای فردی دیگر که می خواهد از آن برای رسیدن به یک مدرک تحصیلی رسمی و یا برای دریافت اعتبار برای ارتقاء در دانشگاه استفاده کند، جرم تلقی خواهد شد و برای متخلفان - خریدار و فروشنده - جزای نقدی و حتی زندان در نظر گرفته می شود با این حال سرنوشت این لایحه همچنان نامشخص است.

اما سرنوشت این لایحه و اجرای قانونش را باید در پیاده روهای دانشگاه های کشور لمس کرد نه درصحن بهارستان... شاید این مساله را هم از مشکلات یک کشور نفت خیز بتوان دانست که باعث شده فکر کنیم که می توانیم هر چی را بخریم . با اینکه مشخص نیست چه تعداد مقاله و پایان نامه با ادعاهای نادرست ارائه شده اند اما در سال ۲۰۱۴ یکی از اعضای فرهنگستان علوم تخمین زد که هر ساله پنج هزار پایان نامه - تقریبا ۱۰ درصد کل پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری ایران - از فروشندگان خریداری می شود. بهزاد عطایی آشتیانی، استاد مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف با جست‌و‌جویی که در گوگل انجام داده ۳۳۰ هزار لینک به مقاله فروش‌ها به زبان فارسی یافته است. وی تخمین زده که حداقل چند هزار مورد از چنین عملیاتی در ایران وجود دارد. حالا آنسوی بازار سیاه خرید و فروش پایان نامه ها و مقالات علمی،درست کمی آنطرف تر، مدارکی به حراج گذاشته شده است که حاصل فراغت از تحصیل همین پایان نامه هاست.اینبار بازار سیاه دیگری به نام بازار اجاره مدارک دانشگاهی حال آموزش کشور راخراب می‌کند.

اگرچه بازار اجاره مدارک دانشگاهی بازار جدید و تازه ای نیست اما طی چندسال اخیر این بازار از رونق بسیار بالایی برخوردار شده است به طوری که با تبلیغات رسانه ای و اینترنتی بازار اجاره مدارک دانشگاهی از حالت پنهان سابق، در حال حاضر علنی و آشکار شده است. بازاری که شاید علت رونق یافتنش را بتوان در افزایش تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی، بالا رفتن تعداد فارغ التحصیلان بی کار و محدود بودن بازار کار این افراد جست وجو کرد. جامعه ای که درآن یکی از شرایط مهم و تاثیرگذار در استخدام افراد سابقه کار آنهاست و با توجه به اینکه اکثر فارغ التحصیلان از این امتیاز برخوردار نیستند، جوانانش می توانند با اجاره دادن مدرک دانشگاهیشان ضمن کسب درآمد، سابقه کار را نیز در کارنامه کاری خود ثبت کنند.

وقتی سردردودل خبرنگار دنیای اقتصاد با رییس پلیس اصفهان باز شد و گلایه از ولنگاری آموزشی و بازار بی در و پیکر پایان نامه های دانشگاهی به میان کشیده شد، پاسخ چیزی نبود جز اینکه دانشگاه به عنوان شاکی خصوصی باید طرح شکایت کند ونیروی انتظامی به عنوان ضابط قضایی قانون را اجراکند. ازآن طرف هم اصلاح قانون ارائه پایان نامه از جانب اساتید وطرح راهکارهای مناسب از جانب مراکز آموزشی و دانشگاه ها شاید بتواند راه حل مناسبی را برای رهایی از این گردآب آموزشی باشد. به هر حال چه آیین نامه وزارت علوم اجرایی بشود یا نشود، چه استادان راهنما نسبت به این امر حساس باشند یا نباشند و چه دانشجویان زحمت ارائه پروژه پایان نامه را به خود بدهند یا ندهند، بازار خرید و فروش پایان نامه به خصوص در هفته های پایانی ترم تحصیلی داغ تر از همیشه است و هنوز شرکت های مختلف ارائه دهنده خدمات دانشجویی به بهانه پرینت و صحافی، پایان نامه می خرند و به چند برابر قیمت می فروشند، اینکه عمر این بازار چقدر است و چگونه می توان با آن مقابله کرد به تلاش اداره اماکن، وزارت علوم، نهادهای قضایی و انتظامی بستگی دارد که تا چه اندازه به حیثیت علمی آینده کشور می اندیشند...