ایسنا- عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی معادن خراسان رضوی گفت: معدن می‌تواند یکی از پتانسیل‌های جایگزین درآمدهای نفتی باشد.

حسین حسین‌زاده عنوان کرد: قیمت نفت همواره در دست بازی عده‌ای خاص قرار دارد و این می‌تواند طلیعه‌ای برای رونق معدن باشد. وی درخصوص اینکه آیا درآمدهای معدنی می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود، اظهار کرد: در شرایط فعلی این امر ممکن نیست چراکه حجم نفت استخراجی رقم بالایی دارد درحالیکه معدن سهم کمتری را به خود اختصاص داده است.

عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی معادن استان بالارفتن درآمدهای معدنی را تنها راه جایگزین شدن آن دانست و افزود: متاسفانه معدن دچار رکود است و بسیاری از واحدهای آن یا تعطیل هستند یا با حداقل ظرفیت کار می‌کنند. وی با بیان اینکه بورس معدن باید بتواند نیاز مصرف‌کننده‌ها که عمدتا کارخانجات هستند را تامین کند، اظهار کرد: بورس باید محلی برای عرضه و تقاضا باشد و مشخص بودن سازوکار آن اهمیت انکارناپذیری دارد.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز برخی از مواد معدنی در بورس ارائه می‌شود، گفت: مواد معدنی مانند سنگ آهن و.. در بورس عرضه می‌شود اما بورس کلی معدن می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات معدنی باشد. وی با تاکید بر اینکه معدن در زنجیره تولید مواد اولیه کارخانجات قرار دارد، تصریح کرد: تعطیلی کارخانه‌ها باعث تعطیلی این بخش می‌شود و رونق کارخانه‌ها باعث بهبود اوضاع خواهد شد.حسین‌زاده درخصوص خام‌فروشی نیز اظهار کرد: فرآیندهایی که بر روی مواد معدنی انجام می‌شود باعث بالا بردن ارزش آن می‌شود اما برای رسیدن به این مهم نیازمند واحدهای واسطه فرآوری مواد هستیم. وی با اشاره به اینکه در سنگان خواف مواد معدنی به صورت خام صادر می‌شود، گفت: طبیعتا اگر مواد به صورت گندله و کنسانتره صادر شود ارزش افزوده بالاتری خواهد داشت اما متاسفانه در این مرحله سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام نشده است.

عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی معادن استان از آماده نبودن زیرساخت‌های لازم خبر داد و خاطرنشان کرد: بخش خصوصی اقدامات لازم را نتوانسته انجام دهد اما با تلاش‌های صورت گرفته در سطح خراسان در چند سال آینده شاهد بهره‌برداری از واحدهای فرآوری خواهیم بود.