عضو شورای راهبردی روابط خارجی کشور از مولفه‌های قدرت برای یک کشور را توان گفتمان‌سازی عنوان کرد و گفت : در کل دنیا تنها جمهوری اسلامی ایران و آمریکا قدرت گفتمان‌سازی دارند. دکتر مهدی مصطفوی اهری در نشست بزم اندیشه موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی که با حضور نخبگان و فعالان فرهنگی شهر مشهد برگزار شد با موضوع «چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در تحولات نظم نوین جهانی» سخنرانی کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، مصطفوی با اشاره به ماهیت شورای راهبردی روابط خارجی عنوان کرد: قریب به ۱۰ سال پیش به دستور مقام معظم رهبری شورای راهبردی روابط خارجی به منظور بررسی و مطالعه کارهای دراز مدت و کلان کشور را دادند که این شورا در چهار حوزه امنیت دفاعی، فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و اقتصادی فعالیت می کند.وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد پیچ تاریخی گفت: پیچ تاریخی تنها منحصر به جمهوری اسلامی ایران نمی‌شود بلکه متعلق به تمدن بشری و عرصه‌های جهانی است که ایران جزئی از آن محسوب می‌شود.
مصطفوی افزود: در دوران مختلف گاهی تاریخ در پیچ‌ها و گردنه‌هایی قرار می‌گیرد که عبور از فضا منجر به تغییرات بنیادی و اساسی در جوامع بشری خواهد شد.وی در ادامه به پیچ‌های تاریخی که در طول سال‌های مختلف بر سر راه بشریت قرار گرفته است، اشاره کرد و گفت: ظهور اسلام یکی از مهم‌ترین پیچ‌های تاریخی است که بشریت با آن مواجه شده که باعث ایجاد تغییراتی در حوزه تفکر، رفتار و منش جوامع بشری گردید.
این فعال سیاسی همچنین فروپاشی نظام شوروی را از دیگر پیچ‌های تاریخی عنوان کرد و افزود: در شرایط کنونی، هنوز قدرت‌های جهانی از یک قاعده خاصی برخوردار نیستند و قدرت های بسیاری در حال شکل گیری می باشند.

تعیین جایگاه قدرت ها
به گفته این عضو شورای راهبردی روابط خارجی، مطالعه موقعیت و درک این مطلب که قدرت‌ها در حال تعیین جایگاه هستند برای مسئولان قدرت بسیار مهم است.
مصطفوی اظهار کرد: با توجه به تلاش‌های قدرت‌ها برای رسیدن و تصاحب موقعیت‌ بهتر، تغییرات قدرت‌ها آرام نیست و با چالش‌هایی نیز مواجه است زیرا قدرت‌ها درصدد آن هستند که زمینه وسیع تری را برای خود به دست آورند.وی اذعان کرد: صاحبان قدرت در تلاش هستند که با اعمال فشارهای مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ... به جایگاه مطلوب‌تری دست یابند.وی گفت: در شرایط فعلی سه تمدن شامل «تمدن، غرب»، «تمدن شرق» و «تمدن اسلامی» در کل دنیا حاکم است.
مصطفوی با تأکید بر این مطلب که قدرت در حوزه تمدن غرب و شرق به صورت سخت افزاری است، تصریح کرد: قدرت در تمدن اسلامی به شکل نرم افزاری است.وی گفت: جمهوری اسلامی ایران را می‌توان تجلی تحقق قدرت نرم به معنای توانایی نفوذ در رفتار دیگران بدون تهدید و یا پرداخت هزینه به شمار آورد.وی روز قدس را یکی از نمونه‌های برجسته گفتمان‌سازی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و خاطرنشان کرد: امام(ره) جمعه آخر ماه رمضان را به عنوان روز قدس نامگذاری کردند و شاهد آن هستیم که این موضوع نه تنها در حوزه تمدن اسلامی بلکه در تمدن‌های غرب و شرق نیز تبدیل به یک گفتمان شده است.
مصطفوی همچنین اربعین حسینی را از دیگر نمونه‌های گفتمان‌سازی نام برد و گفت: طی دو سال اخیر توجه ویژه‌ای به موضوع راهپیمایی اربعین شده است. تشیع و در رأس آن جمهوری اسلامی ایران با استفاده از این گفتمان توانسته عناصر نهضت عاشورا را به جهانیان معرفی کند.