فرهنگی

راوی مظلومیت

خبر شهادت مدیر اسبق روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، خاطرات تلاش و مجاهدت‌های او را در سنگر اول صنعت و اقتصاد زنده و جاودانه ساخت و فولاد مردان لحظاتی اندوهناک را تجربه کردند. شهید خزایی بشیر بود و نذیر در رسانه و کم نظیر بود در صنعت، شهادت هنر مردان خداست و چه زیباست که این ردای ارزشمند بر تن اصحاب هنر و رسانه خودنمایی کند. در پیام تسلیت این شرکت آمده است: زینب (سلام الله علیها) راوی مظلومیت شهدای کربلا بود و چه سعادتی بالاتر از روایتگری مجاهدت و مظلومیت مدافعان حرم شیر زن کربلا در آستانه اربعین حسینی. توفیقی که شهید محسن خزایی از آن برخوردار شد و با شهادت آن‌را تکمیل نمود. اوج کارش زمانی بود که جریان تکفیری گروهک جندالشیطان در جنوب شرق فعال شده بود. او یک‌بار از کمین گروهک تکفیری در حادثه تروریستی تاسوکی نجات یافت. پس از فعالیت‌های تخصصی و حرفه ای خبر، عشق دفاع از حرم او را به سوریه کشاند. او در سوریه بعد از هر گزارش خبری خود، در بین رزمندگان مقاومت مداحی اهل بیت می کرد. بر روان پاکش درود میفرستیم و به خانواده گرامی، دوستان و همه همکاران تسلیت عرض نموده و سلامت و سعادت و توفیق حرکت در مسیر نورانی ولایت را بر همگان از درگاه خداوند رحمان مسئلت داریم.

ورزشی

مهندس تقاطع ورزش و اقتصاد

نام محمود اسلامیان که این هفته دوباره به سپاهان بازگشت؛ برای اصفهانی‌ها و تهرانی ها بیشتر مایه آرامش است. مدیری که اقتصاد ایران را خوب می‌شناسد و امروز مساله بغرنج و بحران بسیار پیچیده صندوق‌های بازنشستگی را به دست‌گرفته و پیچ تنظیم رابطه اقتصاد با سیاست و ورزش را نیز در دست دارد و مدیریت در ذات نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان نهفته است. اسلامیان وقتی کمتر از ۴۰ سال داشت استاندار چهارمحال و بختیاری شد و بلافاصله مدیریت ذوب آهن را به عهده گرفت. پس از آن مدیریت بر فولاد مبارکه و عضویت در انجمن فولاد جهان را به دست آورد. در سال ۹۲ به عنوان عضو هیات مدیره ذوب آهن انتخاب شد و پس از سه سال از این هیات مدیره جداشد، اما چندی نگذشت که به عضویت هیات مدیره فولاد سپاهان درآمد. در کنار همه اینها او امروز دو سال است که مدیرعامل یکی از پر داستان ترین صندوق های کشور یعنی صندوق بازنشستگی هم هست. اسلامیان اقتصادی این روزها هیات مدیره های ورزشی را هم مدیریت می‌کند و نه تنها مشاور تاج، رییس فدراسیون فوتبال است بلکه به عنوان عضو موقت هیات رییسه فدراسیون فوتبال نیز انتخاب شده است. او حالا در تیم سپاهان هم می‌تواند مدیریت کلیدی داشته باشد و به قول خودش نه برای کمک مالی بلکه برای کمک مدیریتی آمده است. او که لقب پدر معنوی ورزش اصفهان را یدک می‌کشد در اظهار نظری اعلام کرده روزی که من به سپاهان پای گذاشتم وضعیتش مثل استقلال و پرسپولیس بود اما با کمک ساکت کاری در این باشگاه کردیم که هنوز هم ثمره های آن را می‌بینید.

کارآفرینی

کارآفرین جوان اصفهان

هنوز به ۴۰ سالگی نرسیده، اما افتخاراتش همچون مرد پخته ای است که حالا ثمره تلاشش را مدام در قالب تندیس ها و لوح تقدیرها دریافت می کند. مسعود جمالی عضو شورای جوانان کارآفرین کنفدراسیون اتاق های بازرگانی آسیا و اقیانوسیه است و سه سال پیاپی از ۹۱ تا ۹۳ توانسته صادرکننده نمونه جوان استان شود. او مدیر نمونه جوان در سال های ۹۰،۹۱ و ۹۵ شده و عضو هیات رییسه انجمن مدیران صنایع استان اصفهان بوده و همواره از او با نام مدیر نمونه کشوری یاد می‌کنند: کارآفرینی که چند روز پیش جزو ۵ کارآفرین جوان برتر در قاره های آسیا و اقیانوسیه شد و توانست نام جوان ایرانی را در بزرگترین قاره جهان دوباره سرافراز کند. با این افتخارات حالا او عضو کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی ( ICC) است و رییس کمیته ای در اتاق بازرگانی اصفهان که در آن مزیت های سرمایه گذاری اصفهان را مورد بررسی قرار می‌هد. رئیس هیات مدیره خیریه کارآفرینی سفیران خرد؛ دو سال پیاپی لوح تقدیرUNIDO وابسته به سازمان ملل متحد را در سال های۲۰۱۱و۲۰۱۲ دریافت کرده و مزیت های یک جوان اصفهانی که خلاقیت و تفکر اقتصادی در راس آن قرار دارد را کاملا صرف کرده و حالا یک شهر به او افتخار می کند که در این وانفسای اقتصادی همچون کارآفرین برتر هنوز می تواند چرخ از کار افتاده اشتغال را بچرخاند. او حالا در آستانه ۴۰ سالگی به عنوان چهره ماندگار صنعت، معدن و تجارت ایران در جشنواره ملی تولیدکنندگان کشور انتخاب شده است.

اقتصادی

مرد ابرپروژه های اصفهان

اولین فعالیت اقتصادی مسعود صرامی ۵۹ ساله، کارآفرین برتر سال ۸۵، ساخت و فروش شمع در کودکی بود، و او همچنان شمع هایی می سازد که دل مشتری را روشن می‌کند و بعد دل خودش را! مثل صادرات در زمان جنگ، روزهایی که اعراب حامی عراق جنس ایرانی را تحریم کرده بودند اما صادرات صرامی به اسم یک کشورعربی لا مشکل! بود و البته ارزی که وارد کشورمی‌شد حکم طلا داشت. مسعود صرامی با همه ناملایمات بازار وطنی ساخت، برای باطری داخلی، ۱۴ کارگاه تولید قطعه برپاکرد تا "ساخت ایران" ش کامل باشد، آخر اگر واردات می‌کرد مشکلی نبود اما تولید با قطعات وارداتی نه! سیتی سنتر اما نقطه عطف صرامی بود، هفته گذشته تالار اتاق بازرگانی در میزبانی هفتمین رویداد به سوی موفقیت، مملو از جمعیت جوانی بود که اگر مهمان جلسه را ندیده بودند، قلب شهررا می شناختند. صرامی برای جوانان جویای موفقیت، از رازهایی گفت که جلوی چشم همه بود، عشق به خدا و خلقش، دانش، مهارت در گفتگو و معرفی کار و محصول. او اولین کسی است که وارد محل کارش می شود و آخرین نفری که خارج می شود، از کار نمی هراسد. توصیه اش برای کسب و کار، حوزه گردشگری و آی تی بود در کنار حذر از صنایعی که آب نیاز دارند. شهرک سلامت دیگر ابرپروژه صرامی است، تا جایی که نوید می دهد تا ۱۴۰۰ دیگر جوانی در اصفهان در جستجوی کار دست خالی برنخواهدگشت.

اجتماعی

کم آبی به روایت قائم مقام وزیر

نگاه ها به سوی نصف جهان و زاینده رود خشکش نگران است هنوز. این هفته ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو نیز به خیل افرادی پیوست که برای احیای زاینده رود دست به کارشده اند. به گفته وی خشکسالی‌های پی‌ در پی در ایران آسیب جدی به نصف جهان وارد کرده و اگر تراز سد زاینده‌رود از میزان فعلی کاهش یابد، حتی تامین آب شرب نیز با مشکل مواجه می‌شود چراکه میزان مصرف آب در این استان در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود که تنگنای آبی نصف جهان بیشتر از سال‌های گذشته باشد. به گفته وی در گذشته وزارت نیرو تنها با کمک استانداری کار را پیش می‌برد، اما اکنون تمام سازمان‌های ذیربط در مدیریت منابع آب نقش دارند. قائم مقام وزیر، استان اصفهان را جزو محدود استان‌های کشور دانست که مردم آن به معنای واقعی کار حرفه‌ای کشاورزی را انجام می‌دهند اما این مساله با کم‌آبی در استان اصفهان مغایرت زیادی دارد، بر همین اساس وزارت نیرو تلاش کرده تا با کمک شورای آب زاینده‌رود و با حضور نماینده کشاورزان جلساتی را برای تخصیص حداقل آب به مناطق اولویت‌بندی کنند ولی در زمانی که با کمبود جدی آب روبه‌رو هستیم نمی‌توان همه افراد را راضی کرد. محمودی با بیان این‌که وزارت نیرو رسالت اولیه خود را تامین آب شرب می‌داند، به همه اطمینان داد وزارت نیرو تمام تلاش خود را برای تامین آب شرب اصفهان کرده و در بخش کشاورزی با توجه به نظر شورا تا حدی آب تامین شده ، اما این‌که بخواهیم کل منابع آب کشاورزان را تامین کنیم ممکن نیست.