یک کابین راحت در کنار فضای مناسب و صندوق جادار، ایده‌آل رانندگانی است که خواهان آرامش در حین رانندگی هستند. هرچند برای این ایده‌آل‌ها باید هزینه گزافی نیز پرداخت کرد، اما برخی از دست‌اندرکاران بازار خودرو معتقدند با تنوعی که بازار بعد از پسابرجام به‌خود دیده، گزینه‌های زیادی برای خودرویی ایده‌آل آن هم با قیمت مناسب فراهم شده است. اما بسیاری از مشتریان داخلی خودروهای شاسی‌بلند را در هر شکل و شمایلی می‌پسندند و این خودروها را همچون رانندگان بسیاری از کشورها، جادار، راحت و مطلوب می‌خوانند. این در شرایطی است که طی یک دهه گذشته و همزمان با اوجگیری ورود خودروسازان چینی به ایران، خودروهای شاسی‌بلند نیز طبق خواسته مشتریان ایرانی وارد بازار شد. شاسی‌بلندهایی که بیشتر اوورکراس خوانده می‌شوند، اما امکانات این خودروهای عامه‌پسند را دارند.

هرچند بسیاری از رانندگان در هنگام خرید خودرو معیارهایی همچون ظاهر، کیفیت، قدرت و قیمت را درنظر می‌گیرند اما زمانی که نوبت به انتخاب خودرویی برای خانواده می‌رسد، فضای داخل اتاق و راحتی سرنشینان در ردیف اصلی‌ترین اولویت‌ها قرار می‌گیرد. هرچند واردات این نوع خودروها نیز بنا به تقاضای بالا، طی چند سال گذشته شدت گرفت اما قیمت بالای این خودروها مانع از اجابت خواست مشتریان برای مالکیت خودروهای مذکور می‌شد. به این ترتیب خودروسازان چینی با توجه به علاقه مشتریان ایرانی از یک‌سو و عدم عرضه این خودروها با قیمت مناسب به بازار سریعا نسبت به تولید و واردات این خودروها اقدام کردند. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اخیرا در نظرسنجی‌ای، میزان رضایتمندی مشتریان از خودروهای شاسی‌بلند موجود در ایران را در سال ۹۵ اعلام کرده است. این خودروها که از تولیدات داخلی هستند در رده‌های مختلف ارزیابی شده‌اند.

بر این اساس بازار ایران در سال ۹۵ شاهد عرضه ۱۶ مدل خودروی شاسی‌بلند در دسته قیمتی زیر ۱۰۰ میلیون تومان بوده که حدود ۴ درصد از تعداد فروش خودروها در این سال را به خود اختصاص داده است.نتایج منتشر شده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای سواری در سال ۹۵ نشان می‌دهد، در دسته خودروهای شاسی‌بلند زیر صد میلیون تومان، خودروی چانگان SC۳۵ اتوماتیک با کسب امتیاز رضایت ۷۴۴ از ۱۰۰۰ بالاترین امتیاز رضایت مشتریان از کیفیت خودرو را کسب کرده است و پس از آن هایما S۷ توربو اتوماتیک با یک اختلاف امتیاز کمتر جایگاه دوم را کسب کرده است. آنچه در این ارزیابی موردتوجه قرار می‌گیرد، این است که تمامی خودروهای موردارزیابی که زیر ۱۰۰ میلیون قرار دارند و موردتوجه مشتریان نیز بوده است همگی چینی هستند.

به گفته یکی از کارشناسان شرکت بازرسی و کیفیت ایران بسیاری از مشتریان داخلی با توجه به آپشن و قیمت خودروهای شاسی‌بلند، سریعا جذب این خودروها می‌شوند و از قضا با مقایسه‌ای که با خودروهای داخلی می‌کنند از خودروهای چینی رضایت هم دارند. اما آنچه که به‌عنوان مشکلات محصولات چینی خوانده می‌شود، این است که این خودروها بعد از یک‌سال کیفیت و ظاهر خود را از دست می‌دهند.در هر صورت آنچه مشخص است مشتریان در ابتدای خرید خودروهای شاسی‌بلند به سرعت جذب امکانات و آپشن‌های ارائه شده، می‌شوند. بازگردیم به جدول رضایتمندی مشتریان از خودروهای شاسی‌بلند. طبق جدول مذکور همانطور که گفته شد خودروی چینی چانگان اتوماتیک در رتبه اول قرار دارد. چانگان CS۳۵ دومین خودروی شاسی‌بلند چینی بعد از برلیانس V۵ در سبد محصولات سایپا است. جدا از مشکلات کیفی چانگان که سال گذشته باعث شده بود این خودروها فراخوان شوند، این شرکت یکی از بزرگ‌ترین و باسابقه‌ترین خودروسازهای چینی به‌شمار می‌رود که توانسته با همکاری گسترده و طولانی‌مدت با برندهایی چون سوزوکی، مزدا و فورد، خود را آبدیده کند.

CS۳۵ خودرویی کراس‌اوور است که با توجه به آپشن‌هایش توانسته نظر بسیاری از مشتریان داخلی را جلب کند. اما در رده دوم این جدول هایما قرار دارد؛ خودرو چینی که در ایران‌خودرو خراسان تولید می‌شود، قیمت توربو شارژ این خودرو ۹۵ میلیون و اتوماتیک غیرتوربو ۷۹ میلیون تومان است. چانگان دنده‌ای نیز در انتخاب سوم مشتریان قرار دارد، حال آنکه در رده چهارم این جدول خودرو چینی دیگری به نام تیگو ۵ قرار دارد. تیگو ۵ یک خودرو پرآپشن در چین محسوب می‌شود ولی شما نباید توقع این سطح از تجهیزات را که تعدادی از آنها کلا در همه نمونه‌های تیگو۵ در ایران حذف شده‌اند، از مدل پایه داشته باشید. اما جک s۵ اتوماتیک که در شرکت کرمان‌موتور به تولید می‌رسد در رده بعدی رضایتمندی مشتریان قرار دارد. این خودرو شاسی‌بلند کلی آپشن دارد و با استقبال مشتریان نیز روبه‌رو است. هاوال نیز خودرویی است وارداتی که توسط دیار خودرو وارد می‌شود. این خودرو نیز در رتبه ششم قرار گرفته است، بعد از آن s۵ دستی قرار دارد. ام‌وی‌ام x۲۲، هایما و ام‌وی‌ام x۳۳ در رده‌های بعدی رضایتمندی مشتریان از خودروهای شاسی‌بلند قرار دارند.

خودروهای شاسی‌بلند مشتری ‌پسند