حاشیه نشینی 200هزارتومانی

بارها فعالیت توپ‌جمع‌کن‌ها در کنار زمین ورزشگاه فولادشهر اصفهان از گیرنده‌های تلویزیونی به چشم آمده: کودکان، نوجوانان و جوانانی که همیشه به محض آنکه توپ از زمین خارج می‌شود، توپی به درون زمین پرتاب کرده و یا آن را تحویل بازیکنان مختلف می‌دهند.

توپ‌جمع‌کن‌ها که به جزئی از فوتبال تبدیل شده‌اند اما کمتر در فوتبال ما به چشم می‌آیند؛ جوانان و نوجوانانی که هر از چندگاهی به دلیل اتفاقی خاص، یک حاشیه، یک مکالمه با بازیکنان یا موارد دیگر در رسانه‌ها مطرح شده و به چشم می‌آیند و دوباره همچون گذشته، زیر بار انواع و اقسام حاشیه‌های فوتبالی گم می‌شوند.اگرچه آنها هم برای خود اصولی دارند و انتخاب شان آنقدرها که به نظرمی‌رسدآسان نیست. این نوجوانان هرطور شده باید طرفدار تیم خاصی باشند و این یکی از اصول جدایی‌ناپذیر توپ‌جمع‌کن‌ بودن است. اما سهم توپ‌جمع‌کن‌ها از این همه حاشیه و هیاهو چیست؟ آنها چگونه زندگی می‌گذرانند و آیا در اقتصاد میلیاردی فوتبال هم جایی دارند یا همچون گذشته در حاشیه ایستاده اند.

جوانی ۱۷ ساله درباره حضورش به عنوان توپ‌جمع‌کن می‌گوید: دلیل اصلی اینکه من به عنوان توپ‌جمع‌کن فعالیت می‌کنم، علاقه‌ام به فوتبال است. من دوست دارم در فوتبال حضور داشته باشم و جزئی از آن باشم، به همین دلیل، یکی از نزدیک‌ترین راه‌های آن را توپ‌جمع‌کنی می‌دانم. وی می‌افزاید: بالاخره هر ورزشی، طرفداران خاص خود را دارد و فوتبال هم پرطرفدارترین ورزش کشور به شمار می‌رود. من به دلیل علاقه به فوتبال، در این ورزش فعالیت می‌کنم و در کنار درس و ورزش خودم، توپ‌جمع‌کنی هم می‌کنم!

توپ‌جمع‌کن‌های ذوب‌آهن

هادی طاهری، مسئول توپ‌جمع‌کن‌های باشگاه ذوب‌آهن اصفهان سال‌هاست که مسئولیت مدیریت توپ‌جمع‌کن‌های این ورزشگاه را بر عهده دارد. او که حالا برای اهالی فوتبال و ورزشکاران این رشته شناخته شده است، درباره فعالیتش به عنوان توپ‌جمع‌کن می‌گوید: نزدیک ۱۴ سال است که مشغول این کار هستم و یادم می‌آید مسابقه‌ای که ابراهیم میرزاپور گل زد، نخستین سابقه من در نقش یک توپ‌جمع‌کن به شمار می‌رفت. وی می‌افزاید: پس از آن چند نفر را با خود همراه می‌کردم و رفته رفته بازی‌های مختلف دیگر را نیز زیر پوشش قراردادم و بازی‌های زیرمجموعه، بازی‌های آکادمی ذوب‌آهن و دیگر بازی‌ها را نیز مدیریت کردم و پس از آن سرپرست توپ‌جمع‌کن‌های باشگاه ذوب‌آهن اصفهان شدم.

20 توپ‌جمع‌کن در باشگاه ذوب‌آهن فعالیت می‌کنند

اکنون ۲۰ جوان و نوجوان اصفهانی برای باشگاه ذوب‌آهن توپ جمع می کنند که عمده آنها جوانان اطراف فولادشهر هستند. به گفته مسئول توپ‌جمع‌کن‌های ورزشگاه فولادشهر اصفهان در حال حاضر نزدیک به ۲۰ توپ‌جمع‌کن زیر نظر او فعالیت دارند که از سنین مختلف در این عرصه وارد شده‌اند و فعالیت‌های مختلف انجام می‌دهند. در این بین ۱۶ نفر معمولاً در هر بازی بزرگسالان حضور دارند و تعدادی از آنها نیز در مسابقات رده‌های مختلف سنی باشگاه حاضر می‌شوند. طاهری درباره اینکه چگونه یک نوجوان به عنوان توپ‌جمع‌کن معرفی می‌شود، می‌گوید: نخستین انگیزه علاقه به فوتبال است و در درجه دوم، علاقه به یک تیم و یک بازیکن، باعث می‌شود که آنها راهی این کار شوند؛ زیرا این حرفه تبدیل به یک شغل شده است. نباید فراموش کنیم که توپ جمع‌کنی که به باشگاه ذوب‌آهن علاقه دارد، نمی‌تواند برای پرسپولیس و استقلال به عنوان توپ‌جمع‌‌کن فعالیت کند زیرا این موضوع بستگی به علاقه‌اش دارد! وی تصریح می‌کند: بسیاری از توپ‌جمع‌کن‌های ما حاضر می‌شوند که برای بازی‌های بزرگسالان ذوب‌آهن به خاطر علاقه خود راهی این مسابقات شوند اما از دو سال پیش هزینه‌های آنها نیز تأمین می‌شود.

توپ‌جمع‌کن‌ها بعدا برانکارد حمل می کنند

طاهری درباره اینکه آیا توپ‌جمع‌کن‌های ذوب‌آهن درآمدزایی دارند یا خیر، اینگونه می‌گوید: به هر حال، ما برای توپ‌جمع‌کن‌های خود مبلغی را اختصاص می‌دهیم اما از سوی دیگر برنامه‌های مختلف ورزشی مثل سالن ورزشی، استخر، اردو و دیگر برنامه‌ها نیز برای آنها در نظر گرفته می‌شود تا به نوعی تشویق آنها باشد. طاهری خاطرنشان می‌کند: میانگین سنی این توپ‌جمع‌کن‌ها از ۱۰ تا ۲۲ سال است و این افراد تا سنین ۱۵-۱۶ سال، در بخش توپ جمع کن فعالیت می‌کنند و در سنین بزرگتر نیز به عنوان برانکارد فعالیت می‌کنند.

درآمد 200 هزار تومانی یک توپ‌جمع‌کن در اصفهان

به گفته طاهری توپ‌جمع‌کن‌ها به علاقه خود راهی این فعالیت می‌شوند اما در باشگاه‌های مختلف هزینه‌های مختلفی برای آنها صرف می‌شود. در حال حاضر برای بازی‌های مختلف رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، امید و دیگر بازی‌ها توپ‌جمع‌کن به کارگرفته می‌شوند و به جز هزینه‌های جانبی، ماهانه ۲۰۰ هزار تومان درآمد دارند. بارها شده که به هنگام ورود همزمان دو توپ در یک زمین مسابقه، انگشت اتهام رسانه‌ها و افراد مختلف به سمت نوجوانانی می‌رود که در حاشیه زمین، نشسته‌اند و توپ را تحویل بازیکنان می‌دهند یا نمی‌دهند. همین موضوع و حاشیه‌های مختلف دیگری که بارها شاهد آن بوده‌ایم، سبب شده که امروز موضوع انتخاب توپ‌جمع‌کن‌ها، یک موضوع تخصصی شود و نظارت‌های مختلفی روی آنها صورت گیرد. امروزه با حرفه‌ای‌تر شدن فوتبال و تبدیل آن به عنوان یک صنعت پردرآمد در جهان، بخش‌های جانبی آن همچون تبلیغات، توپ‌جمع‌کن‌ها و دیگر رشته‌های مرتبط با فوتبال نیز حرفه‌ای تر شده‌اند و به همین دلیل در اصفهان نیز این موضوع مد نظر قرار گرفته شده است.

توپ جمع کن‌ها تست روانی و فنی می‌دهند

طاهری، مسئول توپ‌جمع‌کن‌های ورزشگاه فولادشهر و باشگاه ذوب‌آهن درباره نحوه انتخاب یک توپ‌جمع‌کن توضیح می‌دهد: پیش از فعالیت یک شخص به عنوان توپ‌جمع‌کن، برنامه‌ریزی‌های مناسب صورت می‌گیرد و سوالات فوتبالی و فنی از آنها پرسیده می‌شود؛ زیرا توپ‌جمع‌کن‌ها باید به خوبی از فوتبال شناخت داشته باشند تا این موضوع به یک حاشیه تبدیل نشود. ما همچنین تست‌های مختلفی از آنها به عمل می‌آوریم و تست‌های فوتبالی و روانشناسی آنها نیز انجام می‌دهیم. وی اضافه می‌کند: یکی از نکات مهم مد نظر آن است که توپ‌جمع‌کن‌ها باید توجه به این موضوع داشته باشند که حرکت‌های آنها باعث یک حاشیه و اشتباه در بازی نشود.

توپ‌جمع‌کن باید نکات مختلف را مد نظرقراردهد و نباید به این دلیل که تیمش از تیم مقابل جلو است، در دادن توپ تعلل داشته باشد. این نکات باید به خوبی به آنها آموزش داده شود تا آنها نیز در فعالیت‌های خود حرفه‌ای شوند. امروزه حرفه‌ای‌گری در فوتبال به عنوان یک اصل اساسی مطرح بوده و تلاش می‌شود که شغل‌های مختلفی در حاشیه فوتبال تعریف شود. با این حال، در کنار فعالیت توپ‌جمع‌کن‌ها در این رشته ورزشی، توجه به جنبه‌های مختلف آموزشی، روانشناسی، علمی و موارد دیگر آن مد نظر است. شاید به همین دلیل است که مسئولان باشگاه‌ ذوب‌آهن پیش از انتخاب توپ‌جمع‌کن‌های خود، تست‌های فنی و روانشناسی را از آنها به عمل می‌آورند تا حاشیه‌های احتمالی ناشی از این نوجوانان گم‌نام کنار زمین را به حداقل برسانند. در کنار آن، بسیاری از این توپ‌جمع‌کن‌ها، راهی تیم‌های پایه ذوب‌آهن شده‌اند تا خود نیز در آینده به عنوان یک فوتبالیست مطرح و حرفه‌ای در لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور وارد مسابقات شوند.