راه‌ کوربه مجتمع‌های تجاری تهران
صدمتر مانده به یکی از مجتمع‌های تجاری غرب تهران بر تراکم خودروها افزوده می‌شود. اهالی محل کم‌کم به ترافیک این منطقه عادت کرده‌اند. خودروها سرگردان به دنبال جای پارک هستند. ترافیک تا کوچه و پس کوچه‌های اطراف این مجتمع کشیده شده است. برای رسیدن به پارکینگ این مجتمع باید از کوچه‌های اطراف عبور کرد تا به پارکینگ چند طبقه و مجهز این مجتمع رسید. این در حالی است که در یکی از مجتمع‌های تجاری دیگر در همین منطقه با ایجاد دسترسی اختصاصی به پارکینگ مراجعه کنندگان کمتر گرفتار چنین مشکلاتی هستند.بیشتر مراجعه‌کنندگان به این مجتمع ترجیح می‌دهند به جای آنکه گرفتار ترافیک داخل کوچه‌ها شوند در حاشیه بزرگراه پارک کنند تا گرفتار هفت‌خوان ترافیکی اطراف این مجتمع نشوند. اما چرا با وجود عوارض بالایی که این نوع ساختمان‌ها به شهرداری می‌دهند پیش‌بینی‌های لازم برای رفاه مخاطبان این مجتمع چند منظوره نشده است.
ولی نجاتی، معاون ترافیکی شهردار منطقه ۵ در این رابطه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: سه گزینه برای رفع مشکل این مجتمع تجاری پیش‌بینی کرده‌ایم و به زودی مشکل ترافیکی منطقه حل می‌شود. او با گلایه از پلیس راهنمایی و رانندگی که همکاری کمی در برخورد با خودروهای متخلفی که در حاشیه این مجتمع پارک می‌کردند، داشت می‌گوید: یکی از راهکارهای ما ایجاد ورودی و خروجی اختصاصی برای این مجتمع است. یافتن جای پارک یکی از مشکلات قدیمی پایتخت‌نشینان است. حتی ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای و ایجاد پارکینگ‌های عمومی نیز سبب کاهش مشکلات تهرانی‌ها در این رابطه نشده است. این مشکل در آپارتمان‌هایی که در همسایگی مجتمع‌های اداری و تجاری هستند بیش از سایر مناطق نمود دارد. بانک‌ها و بیمارستان‌ها، مجتمع‌های دولتی حتی برای کارمندان خود نیز فضای پارک پیش‌بینی نکرده‌اند و مراجعه‌کنندگان این ادارات با پارک دوبله خودرو‌هایشان، یا توقف مقابل پارکینگ همسایگان سبب آزار و اذیت اهالی محل می‌شوند.
محمدمهدی تندگویان، عضو و نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران درخصوص مشکل پارکینگ در شهر تهران به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: مشکل کمبود پارکینگ یکی از مشکلات مشترک مناطق تهران است و به همین دلیل نامه‌ای درخصوص حل این مشکل به معاون شهرسازی شهرداری تهران ارسال شده است. این نامه مورد پیگیری قرار گرفته و برای اجرایی کردن آن باید هماهنگی‌های لازم میان معاونت شهرسازی و معاونت مالی شهرداری تهران ایجاد شود. به اعتقاد تندگویان ناتوانی در تامین پارکینگ یک واقعیت شهر است. وی با بیان اینکه راه‌حل کنونی شهرداری این است که به مالک اجازه می‌دهد تا شعاع 250 تا 500 متری پارکینگ مورد نیاز را تامین کند، می‌گوید: این موضوع سبب شده بازار و رانت بدی ایجاد شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد معضل پارکینگ با روش کنونی قابل حل نیست. وی با بیان اینکه نیت نهایی شهر تامین پارکینگ است، می‌گوید: موضوع اصلی درخصوص تامین پارکینگ موضوع پول نیست چرا که هر چقدر جریمه کسری پارکینگ از بسازوبفروش‌ها دریافت شود معضل منطقه رفع نمی‌شود. باید در حل این مشکل کاری انجام بشود که تامین پارکینگ و درآمد پایدار شهری هر دو با هم حل شود.
۳۵ دقیقه عمر روزانه صرف یافتن جای پارک
براساس آمارهای ارائه‌شده ازسوی برخی از کارشناسان امور شهری در تهران، روزانه بیش از یک میلیون خودرو برای پیدا کردن جای پارک مناسب بین 15 تا 35 دقیقه وقت صرف می‌کنند. در حال حاضر حاشیه بسیاری از خیابان‌ها و کوچه‌های محدوده مرکزی شهر تهران - به‌ویژه محدوده طرح ترافیک - به اشغال و تصرف روزانه صدها هزار دستگاه خودرو درمی‌آید و چه بسیار مواردی که رانندگان و شهروندان برای پیدا کردن یک جای پارک با یکدیگر پرخاشگری می‌کنند. این در شرایطی است که در یک وضع مطلوب و براساس استانداردهای بین‌المللی شهرسازی و ترافیکی، ظرفیت پارک حاشیه‌ای در سطح سواره‌رو تنها باید ۳۰درصد از کل تقاضای پارک را به خود اختصاص دهد و ۷۰درصد تقاضای پارک خارج از سطح سواره‌رو تامین شود. گرچه این امر در بسیاری از خیابان‌های تهران به‌صورت وارونه جلوه‌گر می‌شود، حتی در مواردی ۱۰۰درصد تقاضای پارک به حاشیه خیابان‌های اشباع شده از ترافیک، هدایت شده است که اطراف مراکز تفریحی و مراکز تجاری شهر تهران دچار چنین معضلی است.
راهکار مدیریت شهری
ابوالفضل قناعتی عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران درباره حل معضل پارکینگ در پایتخت به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: براساس برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تهران، پایتخت به ۶۰ هزار پارکینگ مسقف نیاز دارد. به گفته وی، یکی از جدی‌ترین چالش‌های شهر تهران نبود فضای پارک خودرو است و رویکرد ما در برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تهران ایجاد پارکینگ‌های مسقف در معابر پرتردد است که امیدواریم با حذف پارک حاشیه‌ای از بار ترافیکی این مناطق کاسته شود. عضو شورای شهر تهران با اشاره به کمبود فضای پارک در پایتخت، می‌گوید: به دلیل کمبود پارکینگ در پایتخت در حال حاضر بیشتر از فضای پارک حاشیه‌ای استفاده می‌شود. همچنین نبود پارکینگ مشکلات و معضلات بسیاری را برای مردم پایتخت به وجود آورده است، به‌طوری که می‌بینیم بسیاری از نزاع‌هایی که میان مردم در خیابان انجام می‌شود، به دلیل دعوا بر سر جای پارک خودرو است. قناعتی اضافه می‌کند: مشکل پارکینگ بیشتر در خیابان‌های شلوغ و با تراکم بالای ساختمان است که این موجب می‌شود افراد شانس کمتری برای پارک خودرو خود داشته باشند و بیشتر دعوا بر سر جای پارک هم در همین نقاط رخ می‌دهد.
وی با اشاره به ورود شورای شهر به مشکلات ناشی از نبود و کمبود پارکینگ‌های تهران می‌گوید: ما در کمیسیون عمران موضوع پارکینگ‌ها و پارک در معابر را در دستور کار قرار می‌دهیم. معتقدیم مدیریت شهری باید زیرساختی کار کند؛ البته تمام ساخت‌و‌سازهایی که در حوزه مسکونی و تجاری انجام می‌شود، باید طبق پهنه‌ای باشد که در طرح تفصیلی دیده شده است. شهرداری باید برای هر خانه‌ای که مجوز ساخت می‌دهد، تعداد پارکینگ‌های آن را نیز مدنظر قرار دهد.