آیا هنوز داشتن یک کامپیوتر رومیزی به صرفه است؟
بازار کامپیوتر این روزها با انواع و اقسام دستگاه‌های دیجیتالی دست کاربران را برای انتخاب باز گذاشته است. حالا کاربران می‌توانند براساس نیاز خود دست به خرید تبلت، لپ‌تاپ، کامپیوتر‌های رومیزی و یا حتی فبلت بزنند. در واقع سرویس‌های اینترتی گوناگون هم آنقدر رشد پیدا کرده‌اند که هر کاربری می‌تواند با هر یک از این وسیله‌ها کار خود را انجام دهد. هرچند طی سال‌های گذشته و با ورود تبلت‌ها به بازار کامپیوتر بازار رقابت بین لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای رومیزی افزایش پیدا کرده است. بسیاری از شرکت‌های فناوری سعی کرده‌اند با تولید دستگاه‌های ویژه با امکانات خاص، گوی رقابت را از یکدیگر بربایند. با تمام اینها اما هنوز یک سوال سنتی برای اکثر کاربران مطرح است اینکه بهتر است از کامپیوتر رومیزی استفاده کنند یا لپ‌تاپ. در کنار تمام جذابیت‌های ظاهری لپ‌تاپ‌ها همچنان پی‌سی‌ها به‌دلیل تنوع بیشتر در مشخصات فنی و داشتن گزینه‌های قدرتمندتر در بازار و همچنین قیمت پایین‌تر بسیاری از کاربران را مجاب به خرید می‌کنند. اگر تصمیم به خرید کامپیوتر جدید دارید و در انتخاب بین پی سی و لپ‌تاپ دو دل مانده‌اید، می‌توانید از راهنمایی‌های زیر استفاده کنید.
از نظر هزینه
در چند سال اخیر با افزایش تنوع لپ‌تاپ‌های عرضه شده به بازار و از طرفی ظهور شرکت‌های چینی که محصولات مقرون‌به‌صرفه‌ای را تولید کرده‌اند به‌طور مداوم شاهد کاهش قیمت این دست از محصولات بوده‌ایم. به‌طور متوسط هم‌اکنون در بازار جهانی با حدود یک تا یک و نیم میلیون تومان می‌توان یک لپ‌تاپ تقریبا میان‌رده خریداری نمود، این در حالی است که اگر خواهان در اختیار داشتن پردازنده نسل ششمی اسکای لیک، کارت گرافیک مجزا و یا حافظه ذخیره‌سازی بیشتر باشید رقم مذکور به‌طور میانگین ۲ برابر خواهد شد.همچنین از آنجا که سیستم‌های رومیزی از اجزای مختلف تشکیل می‌شوند، بسته به نوع این قطعات قیمت نهایی نیز افزایش خواهد یافت. به‌طور معمول اگر خواهان جمع کردن یک پی سی با کارت گرافیک قدرتمند، مادربرد به روز در کنار مانیتور صفحه تخت باشید، حدود سه تا ۴ میلیون تومان باید کنار بگذارید.

قدرت سخت‌افزاری بیشتر برای کارهای خاص
اصلی‌ترین دلیل بالا بودن قیمت یک پی‌سی میان رده در برابر یک لپ‌تاپ با قدرت مشابه، اجزای جانبی آن است. حال آنکه برای انجام بعضی امور به عنوان مثال ویرایش عکس و فیلم به یک مانیتور عریض با تراکم پیکسل بالا نیاز است که به جز مدل‌های معدودی در بازار، لپ‌تاپ‌ها از انجام آن عاجز هستند.به گزارش فارنت، حداکثر کارآیی در لپ‌تاپ‌ها بسیار کمتر از کارآیی در پی‌سی‌های قدرتمند باقی‌مانده است. گرچه برای گشت و گذار در اینترنت و برنامه‌های دفتری معمول که کامپیوتر بخش اعظم زمانش را برای دریافت ورودی بعدی کاربر در انتظار می‌گذراند حتی لپ‌تاپ‌های ضعیف مانند نوت‌بوک‌ها هم می‌توانند برای بعضی از کاربران به اندازه کافی سریع باشند.

قابلیت حمل‌ونقل
قابلیت حمل‌ونقل معمولا اولین ویژگی است که در مقایسه لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های رومیزی مطرح می‌شود. می‌توانید در هر مکانی لپ‌تاپ را با خود ببرید و از آن استفاده کنید. در واقع تا لپ‌تاپ نداشته باشید به اهمیت این ویژگی پی نخواهید برد.علاوه‌بر این لپ‌تاپ‌ها فضای بسیار کمتری را در مقابل سیستم‌های رومیزی اشغال می‌کنند که برای محیط‌های اداری کوچک بسیار مناسب است. درواقع این دو ویژگی را می‌توان اصلی‌ترین برتری لپ‌تاپ‌ها در مقابل سیستم‌های رومیزی دانست که دسترسی فوری و همیشگی به اطلاعات را امکان‌پذیر می‌کند.البته ناگفته نماند که با آمدن تبلت‌های قدرتمند همچون سری سرفیس مایکروسافت، بار دیگر شاهد کاهش محبوبیت لپ‌تاپ‌ها هستیم، زیرا تبلت‌ها می‌توانند همان کارآیی را با اشغال فضای کمتر ارائه کنند.

لوازم جانبی کاربردی
با همه‌گیر شدن استفاده از تبلت‌ها، طی سال‌های اخیر تولیدکنندگان لپ‌تاپ همواره کوشیده‌اند برای نجات بازار این محصولات به هر ترتیبی که شده از ضخامت بدنه و وزن نهایی آنها بکاهند. این کاهش ضخامت در بعضی مواقع به حذف بعضی از قطعات داخلی همچون درایورهای نوری انجامیده است که جای خود را به درگاه یواس‌بی داده‌اند. در سوی دیگر با افزایش استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری، شاهد جایگزین شدن هاردهای HHD با حافظه‌های SSD بوده‌ایم که به مراتب از فضای ذخیره‌سازی کمتری بهره می‌برند. البته در طرف دیگر لپ‌تاپ‌ها می‌توانند در عین قابل حمل بودن به راحتی به اینترنت و شبکه‌های محلی از طریق وای‌فای اتصال پیدا کنند، این در حالی است که به‌طور پیش‌فرض پی‌سی‌ها بدون دانگل جانبی از این قابلیت محروم هستند.

زمان آماده به‌کار شدن
بدیهی است زمانی که برای نصب و راه‌اندازی یک سیستم رومیزی تازه احتیاج دارید، به مراتب بیشتر از زمانی است که برای از جعبه بیرون آوردن و روشن کردن یک لپ‌تاپ جدید نیازمند است؛ زیرا پی‌سی‌ها از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که اتصال همگی آنها طبیعتا کمی زمان‌بر خواهد بود.

مقایسه کیبورد
به شکل طبیعی کارهای طولانی مدت با سیستم‌های رومیزی که از کیبوردهای ارگونومیک با دکمه‌های بزرگ‌تر بهره می‌برند لذت‌بخش‌تر از کیبوردهای به مراتب کوچک‌تر با فضای خالی کمتر قرارگیری مچ دست تعبیه شده در لپ‌تاپ‌ها است.علاوه‌بر این استفاده طولانی مدت از تاچ پد (قطعه جایگزین موس در لپ‌تاپ‌ها) می‌تواند باعث اثراتی از قبیل فرسایش مچ دست و آسیب‌های RSI شود، از این رو توصیه می‌شود که از کیبوردهای جانبی و موس در هنگام کار با لپ‌تاپ استفاده شود.در سوی دیگر ریخته شدن مایعات بر روی کیبورد سیستم‌های رومیزی فاجعه بزرگی محسوب نمی‌شود، با این حال در صورت بروز همین اتفاق بر روی کیبورد لپ‌تاپ می‌تواند به آسیب دیدن قطعات داخلی و سرانجام به انجام تعمیراتی پر هزینه منجر شود.

قابلیت ارتقای سخت‌افزاری
قابلیت ارتقاء در لپ‌تاپ‌ها در مقایسه با دسکتاپ‌ها که کاملا دارای استاندارد هستند بسیار محدود است. به زبان ساده‌تر هر یک از اجزای داخلی و بیرونی سیستم‌های رومیزی را در صورت تمایل می‌توانید با نمونه مشابه یا پیشرفته‌تر تعویض نمایید، این در حالی است که صاحبان لپ‌تاپ‌ها صرفا می‌توانند به ارتقای حافظه داخلی و یا حافظه رم دستگاه خود بسنده کنند.اگر قصد خرید یک لپ‌تاپ جدید را دارید، حتما آینده نگری را در راستای کار خود قرار دهید زیرا تعویض هر یک از اجزای داخلی می‌تواند کانفیگ لپ‌تاپ را تغییر دهد که با کاهش عمر مفید دستگاه رابطه مستقیم دارد