برنامه جامع صادرات تدوین شود

مهدی امینی
صادرکننده نمونه استانی

دنیای اقتصاد- صادرکننده نمونه خراسان رضوی که سابقه 20 ساله در زمینه صادرات چای ایرانی دارد، در گفت‏وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار می‎کند: سالانه بیش از یک میلیون دلار صادرات داریم و امسال نیز افزایش حدود 20 درصدی این رقم را پیش‌بینی می‎کنیم؛ امینی با اشاره به اینکه به کشور ازبکستان صادرات داریم و به زودی صادرات به کشور روسیه را نیز شروع خواهیم کرد، خاطرنشان می‎کند: فعالیت‎ها ما با برند «امینی‎سا» است اما واحد تولیدی نداریم؛ کار بسته‎بندی را نیز در آینده نزدیک آغاز خواهیم کرد زیرا کشور روسیه در این زمینه متقاضی است.

وی در خصوص مشکلات پیش روی صادرکنندگان تصریح می‎کند: بر اساس قانون پنجم توسعه صادرات از پرداخت مالیات و هر گونه عوارض معاف است اما این عوارض از ما اخذ می‎شود؛ در زمینه مالیات مشکل داریم و صادرکنندگان ما به رسمیت شناخته نمی‏شوند؛ قانون صادرکنندگان را از پرداخت مالیات معاف کرده اما دنبال راهی هستند که این مالیات را از ما بگیرند و این امر خلاف قانون است اما بیشتر صادرکنندگان درگیر این موضوع هستند؛ با این حال برای رفع این مشکل در حال پیگیری هستیم.

این صادرکننده نمونه استانی ادامه می‎دهد: علاوه بر این، بخشنامه‎های خلق‎الساعه و غیرکارشناسی نیز مشکلاتی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده است؛ در بند سه قانون بهبود فضای کسب‌وکار آمده است صدور بخشنامه‎های دولتی باید با نظر بخش خصوصی باشد اما در عمل چنین اتفاقی نمی‎افتد. امینی نداشتن برنامه صادراتی در کشور را یکی از مشکلات صادرکنندگان برمی‎شمارد و می‏افزاید: این امر مشکلات بسیاری ایجاد می‎کند و باعث تغییر مداوم برنامه‎ها و بخشنامه‎ها می‎شود. وی با تأکید بر اینکه صادرات ما نیازمند تدوین یک برنامه بلندمدت و راهبردی است، عنوان می‎کند: در زمینه‎هایی از قبیل بازاریابی، حفظ بازار و ... مشکلی نداریم و بیشتر مشکلات ما داخلی و مربوط به دستگاه‎ها و سازمان‌های داخلی است و این مشکلات داخلی کار ما را دشوار کرده است.