وزیر بهداشت: آب تهران در حال حاضر بهتر از سال گذشته است می‌توانم بگویم خیلی بهتر. مساله آلوده بودن آب شرب پایتخت چند سالی است که به‌عنوان یک تهدید زیست‌محیطی به یکی از مجهولات ذهنی پایتخت‌نشینان بدل شده است. اما هیچ‌گاه نه تایید شده و نه تکذیب. هر چند وقت یک بار از سوی یکی از کارشناسان هشدار داده می‌شود و با تکذیب یکی از مقامات مسوول از یاد می‌رود.
آخرین بار آذرماه سال گذشته در صحن علنی شورای شهر تهران عضو پزشک شورا از افزایش چهار برابری نیترات موجود در آب شرب پایتخت صحبت و به مردم توصیه کرد به جای آب لوله‌کشی از آب معدنی استفاده کنند. این هشدار اگر چه به سرعت از سوی برخی مقامات همچون استاندار تهران تکذیب شد اما برخی دیگر از مسوولان تلویحا آلودگی آب را پذیرفتند.
حالا با گذشت چند ماه از این ماجرا وزیر بهداشت و درمان که هفته گذشته مهمان پارلمان محلی پایتخت شده بود اگرچه بر استاندارد بودن میزان نیترات و سالم بودن آب در مناطق مختلف شهر در مقطع فعلی تاکید کرد اما ماجرای آلودگی آب در سال گذشته را نیز رد نکرد! این در حالی است که سال گذشته وزیر بهداشت با وجود نگرانی‌های اعضای شورای شهر بابت آلودگی آب همچنان بر سالم بودن آن تاکید داشت.
به گزارش «دنیای اقتصاد» بنا بر این اظهارات میزان مجاز نیترات آب باید ۳۰ میلی‌گرم در لیتر باشد اما یک عضو شورای شهر با استناد به گزارش‌های موثق معتقد بود میزان نیترات آب شرب برخی از مناطق تهران در اواسط سال گذشته به حدود ۱۲۰ میلی‌گرم رسیده است. اما ماجرای آلودگی آب شرب پایتخت از کجا آغاز شد؟رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: ماجرا از زمانی شروع شد که جلسه بررسی پس از توفان تهران آغاز شد.پس از توفان تهران جلسه‌ای برگزار شد و همه موضوع گزارش را بررسی کردند. در همان زمان هشداری به مدیران شهری تهران ارائه شد مبنی بر اینکه بحران دیگری پیش رو داریم و هم‌اکنون در موقعیت قبل از بحران قرار داریم. از این رو به مسوولان آب تهران هشدار دادیم که سه ماه دیگر با موضوعی به نام بحران آب آشامیدنی در شهر تهران مواجه می‌شوید. از مسوولان درخواست شد پشت درهای بسته تصمیم‌گیری نکنید، موضوع را امنیتی نکنید، با مردم صحبت کنید و به مردم موضوع را انتقال دهید و از مردم کمک بگیرید.
حافظی با اظهار تاسف از اینکه در آن زمان هیچ مسوولی به این هشدار توجه نکرد، افزود: مطابق با پیش‌بینی‌ها در شهریورماه گزارش‌هایی دریافت شد مبنی بر اینکه نیترات آب بالا است. در این خصوص اطلاعاتی از منابع مختلف دریافت کردیم مبنی بر اینکه نیترات آب به بیش از حد نرمال رسیده است. براین اساس مصاحبه‌ای کردم که آب تهران آلوده است اما بلافاصله معاون وزیربهداشت و مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب تکذیب کردند و گفتند چنین مشکلی وجود ندارد.او با بیان اینکه یک ماه ونیم بعد اطلاعات مستند، غیر قابل انکار و علمی ارائه شد، اظهار کرد: در این بررسی آب هر منطقه شهر تهران را نمونه‌گیری کرده بودند و مناطقی را که بیش از دو نمونه آن از حد استاندارد خارج شده بود در این گزارش مشخص کرده بودند یعنی مناطقی را که یک نمونه آلوده در آن وجود داشت در گزارش نیاوردند.
براساس این گزارش ۸ منطقه شهر تهران و البته برخی از شهرستان‌های اطراف تهران چنین مشکلی را داشتند. وقتی این مستندات ارائه شد من به بیان دوباره این نگرانی و مطالبه اینکه باید بابت تعلل در اعلام کیفیت آب از مردم عذرخواهی کنند پرداختم. اما مجددا تکذیب شد و هجمه سنگینی برای تکذیب این موضوع بر من وارد شد.
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران تاکید کرد: در آن زمان آقای وزیر بهداشت هم فرمودند سه حلقه چاه بوده که به وزارت نیرو اعلام کردیم و بعد پلمب شده است. بنابراین این سوال پیش می‌آید که این سه حلقه چاه کجا است؟ آیا این سه حلقه چاه می‌توانست 8 منطقه از تهران را پوشش دهد ؟این‌طور هم وزارت بهداشت از کنار آن عبور کرد. حتی در یکی از مصاحبه‌ها، البته امیدوارم سهوا چنین اشتباهی رخ داده باشد، آقای وزیر بهداشت گفتند نیتریت آب تهران در حد استاندارد است بله در گزارشی که من دیدم نیتریت هم چک شده بود و اعلام شد که میزان نیتریت آب بسیار پایین‌تر ازحد استاندارد است. ما نگفتیم نیتریت آب بالا است بلکه میزان نیترات آب از حد استاندارد عبور کرده است.

از انکار تا قبول
حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت بعد از گذشت چند ماه از ماجرای آلودگی آب تهران بخشی از صحبت‌های خود در صحن علنی شورای شهر تهران را برای پاسخ به نگرانی برخی از اعضا درباره آلودگی آب تهران اختصاص داد.
او تصریح کرد: قرار نیست بابت آلودگی آب تهران به مردم دروغ بگوییم، هیچ ارزشی ندارد. آب تهران در حال حاضر بهتر از سال گذشته است می‌توانم بگویم خیلی بهتر. به گونه‌ای که استانداردها در مورد کیفیت آب تهران رعایت می‌شود. او افزود: میزان نیترات آب در بسیاری از مناطق شهری 50 و کمتر از 50 ppm (میلی‌گرم در یک لیتر) است و در برخی مناطق بین 50 تا 80 ppm است، درحالی‌که در سال گذشته در برخی مناطق میزان نیترات موجود در آب تا حدود 110 ppm نیز بوده است.به گفته وی، میزان استاندارد جهانی برای نیترات موجود در آب حداکثر 50 ppm است. البته این میزان نیترات برای کودکان شیرخوار مناسب نیست.
به گفته حافظی، به نظر می‌رسد اواسط مهرماه که آب سد ماملو به شبکه آب شهر تهران متصل شد بخشی از مشکلات کاسته شد؛ هرچند در برخی از مناطق همچنان آلودگی آب تهران لب مرز قرار دارد و میزان نیترات در حد لب مرز وجود دارد که خیلی نگران‌کننده نیست ولی نیتراتی که ۵/۲ برابر بیش از حد استاندارد باشد قطعا تهدیدکننده است به‌خصوص برای افراد آسیب‌پذیر و اطفال.