با پرداخت به موقع عوارض، شهر را با هم  بسازیم

اگر نگاهی به شهر داشته باشیم می بینیم در جای‌جای شهر، پروژه‌های زیرساختی در حال احداث هستند و هر گوشه شهر به کارگاهی بزرگ تبدیل شده است، پروژه های میلیاردی که این روزها چهره شهر را تغییر داده است. واقعیت این است همین عوارضی که از سوی مردم پرداخت می شود، بخشی از درآمدهای شهرداری را تشکیل می دهد اما این، تمام هزینه‌های نهادی گسترده را که قرار است هر روز شهر را بیشتر و بهتر بسازد و زیرساخت‌های آن‌ را توسعه دهد، پوشش نمی‌دهد. با یک نگاه اجمالی به هزینه های سنگینی که بر مدیریت شهری تحمیل می شود، مشخص می گردد که با توجه به امکانات و منابع موجود راهی جز مشارکت شهروندان در اداره شهر نیست. بی شک برای تحقق مشارکت مردم باید با تمام توان اعتماد سازی کرد و بدون تردید برای ایجاد اعتماد پایدار، باید در جهت آگاه کردن مردم از اهداف، وظایف، ماموریت ها، عملکردها و خدمات مدیریت شهری گام برداشت.

شهر پوست انداخته است

غلامرضا احسانی، یک تابلوساز است و به خاطر شغلش همیشه شهر را از بالادست نگاه کرده است. او می گوید: خیلی دوست دارم وقتی در ارتفاع برای نصب تابلو می روم شهر را سر زنده و آباد ببینم و در تمام این سال ها به چشم خود دیده ام که چقدر شهر عوض شده و انگار پوست انداخته است. احسانی به نحوه مشارکت شهروندان در اداره شهر اشاره می کند و ادامه می دهد: مردم می توانند با پرداخت عوارض در آبادانی شهر خود تلاش کنند برای من نیز پرداخت عوارض شهرداری با بقیه قبض ها هیچ فرقی ندارد چون می دانم بیشتر از هر کسی به خودم و بقیه همشهریانم کمک کرده ام. وی می گوید: هزینه های زیادی برای طراوت و آبادانی شهر لازم است که باید بخشی از آن به دست خود ما تأمین شود چون هر روز از امکانات آن استفاده می کنیم. این تابلو ساز اصفهانی تاکید می کند: با پرداخت همین قبض های عوارض شهرداری است که می توانیم دست در دست هم، رنگ و بوی بهتری به اصفهان دهیم. وی ادامه می دهد:‌ همین قبض های عوارض هستند که قطره قطره،‌ جمع می شوند تا خدمات از طرف شهرداری اصفهان به شهروندان روانه شوند پس چرا نباید آن ها را پرداخت کنیم؟

توسعه و آبادانی شهر در گرو مشارکت مردم

سال گذشته قبوض عوارض نوسازی و عمران شهرداری و کسب و پیشه شش ماهه نخست در اصفهان شهریورتوزیع شد و شهروندان تا پایان مهرماه فرصت داشتند، عوارض را پرداخت کنند . اما امسال قبوض عوارض نوسازی و عمران شهرداری و کسب و پیشه شش ماهه نخست ، در مهرماه توزیع و پایان آبان به عنوان مهلت پرداخت این قبوض پیش بینی شد ، اما پس از آن مهلت پرداخت تا پایان آذر تمدید شد تا فرصت بیشتری در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

در نظر گرفتن جایزه خوش حسابی

مهدی جمالی ن‍ژاد شهردار اصفهان معتقد است: توسعه و آبادانی شهر در گرو حمایت همه مردم در پرداخت به موقع عوارض شهری است. وی ادامه می دهد: در همین راستا به منظور تشویق شهروندان به پرداخت عوارض، جایزه خوش حسابی اهداء ۴۸۰ دستگاه دوچرخه برقی به شهروندان خوش حساب پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهرداری و کسب و پیشه در نظر گرفته شده است. شهردار اصفهان اظهار می کند: شهروندان با پرداخت به موقع عوارضمی توانند علاوه بر شرکت در قرعه کشی جایزه خوش حسابی، در توسعه و آبادانی شهر اصفهان سهیم شوند. در شرایطی که ۳ روز دیگر تا پایان مهلت پرداخت عوارض باقی مانده است و مجموع طلب شهرداری اصفهان از شهروندان تا پایان سال، در بخش عوارض نوسازی و کسب و پیشه بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان است، تنها ۳۰ درصد اصفهانی ها عوارض را پرداخت کرده اند.

مهدی زارعی، رییس اداره ممیزی درآمد شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون ۳۰ درصد شهروندان عوارض را پرداخت کرده اند، می گوید: شهرداری اصفهان تا پایان امسال در بخش عوارض نوسازی از شهروندان بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان طلب دارد که علاوه بر عوارض جاری بدهی های قبلی شهروندان را هم شامل می شود. وی عنوان می کند: بنا به پیشنهاد شهردار اصفهان و با توجه به اینکه امسال روزهای "سه شنبه بدون خودرو" را در شهرمان شاهد بودیم، برای شهروندان خوش حساب در پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری و کسب و پیشه ۴۸۰ دستگاه دوچرخه برقی در نظر گرفته شده است. رییس اداره ممیزی درآمد شهری شهرداری اصفهان با اعلام آمار وصولی در بخش عوارض کسب و پیشه تعداد آن را ۱۲ هزار و ۶۵۰ فیش و در بخش عوارض نوسازی و عمران شهری بالغ بر ۱۳۲ هزار فیش اعلام می کند.

وی میزان مراجعه برای پرداخت عوارض در بخش کسب و پیشه را قابل توجه ندانسته و یاد آور می شود: در حال حاضر روند مراجعات مردمی، طبق روال سال های گذشته است. مدیر امور درآمد شهرداری اصفهان نیز اعلام می کند: در کل بودجه شهر اصفهان برای نگهداری و توسعه شهر ۲۶۵۰ میلیارد تومان است. نادر آخوندی معتقد است: ۶۰ تا ۷۰ نوع عوارض فعال وجود دارد که منشاء تصویب آن متفاوت است. برخی از عوارض ملی است که در دولت و مجلس تصویب و به شهر واگذار می شود و برخی دیگر نیز عوارض محلی است که در شورای شهر تصویب می شود.

55 تا 60 درصد از بودجه برای توسعه شهر هزینه می شود

مدیر امور درآمد شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه عملکرد قوی شهرداری باعث توسعه، رونق اقتصادی، اشتغال جوانان و شادابی شهر می شود، اضافه می کند: اگر شهرداری رو به خمودگی حرکت کند شهروندان تاثیر آن خمودگی را به طور حتم در زندگی خود حس می کنند. آخوندی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه هزینه بلیت اتوبوس و مترو جزء بهاء و عوارض مصوبه شورای اسلامی شهر است، عنوان می کند: برای حمل و نقل و بهبود امور و مرور سالیانه حدود ۸۷۰ میلیارد تومان هزینه می شود. وی در ادامه با تاکید براینکه ۵۵ تا ۶۰ درصد از بودجه شهر برای توسعه شهر هزینه می شود، اضافه می کند: ۱۵ تا ۲۰ درصد از بودجه نیز برای نگهداری شهر، رفت و روب و نگهداری از درختان و ۲۵ درصد از بودجه برای جلوگیری از استهلاک شهر هزینه می شود.

مدیر امور درآمد شهرداری اصفهان در ادامه سخنان خود با اشاره به صدور عوارض نوسازی می گوید: شهروندانی که عوارض ۶ ماه اول سال خود را به موقع پرداخت کنند، ۱۰ درصد تخفیف برای آنها پیش بینی شده است و متاسفانه ۹ درصد جریمه نیز برای افرادی که عوارض خود را پرداخت نکرده اند در نظر گرفته شده است. پرداخت عوارض به عنوان راهکاری موثر در راستای توسعه شهر و تحقق به هنگام نیازهای شهر و شهروندان بوده و با توجه به حجم گسترده پروژه های محله محور در نقاط مختلف اصفهان، نگاه مشارکتی شهروندان به ساخت و توسعه شهر می تواند به آبادانی و رونق آن منجر شود و مدیریت شهری اصفهان را در اجرای برنامه های افق ۱۴۰۰ اصفهان مصمم تر کند تا شهری به قامت نصف جهان بسازند.