یک عضو کمیسیون گردشگری اتاق اردبیل با تاکید بر اینکه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قله سبلان اردبیل ثبت جهانی می‌شود، خاطرنشان کرد: مقدمات اولیه ثبت جهانی قله سبلان اردبیل انجام شده و با ثبت قله به عنوان آثار جهانی، تحول عظیمی در حوزه گردشگری منطقه به وجود می‌آید. جوادزاده ادامه داد: سبلان از کوه‌های مرتفع و سومین قله بلند ایران است که در شمال غرب این کشور و در استان اردبیل قرار دارد که به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت باستانی زیبا و پیست اسکی آوارس مورد توجه گردشگران است. این کوه سه قله معروف دارد که قله اصلی آن به سلطان سبلان معروف است ۴۸۱۱ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و دو قله دیگر آن هرم و کسری نام دارد. وی افزود: همچنین «دره شیروان» به عنوان ژنو پارک خاورمیانه مراحل ثبت خود را در سازمان یونسکو سپری می‌کند. این پارک طبیعی دارای ویژگی منحصر به فرد جغرافیایی، حیات گیاهی و جانوری بوده و زیستگاه دائمی جانوران بوده است.

این عضو کمیسیون گردشگری استان اردبیل با بیان اینکه قلمرو کوچ و استقرار عشایر ایران از نظر جاذبه‌های مختلف به‌ویژه وضعیت متنوع طبیعی و فرهنگی دارای شرایط بسیار مناسبی برای توسعه گردشگری در کشور می‌باشد اهداف توسعه گردشگری عشایری را مورد تاکید قرار داد. جوادزاده توسعه پایدار گردشگری در مناطق عشایری، تجهیز مناطق عشایری به امکانات تاسیسات و زیر ساخت‌های مناسب با توسعه گردشگری، بهبود وضعیت معیشت عشایر از طریق جذب گردشگران، معرفی فرهنگ عشایر به گردشگران داخلی و خارجی، حفظ فرهنگ عشایری به عنوان بخشی از میراث فرهنگی کشور، تشویق و حمایت از عشایر در میزبانی از گردشگران و فراهم کردن امکان گردشگران در مناطق عشایری را مهم و قابل بررسی و تبیین دانست.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های جاذبه گردشگری عشایری در اردبیل و پتانسیل بالای مناطق عشایری، فعال‌سازی گردشگری عشایری با هدف اشتغال، درآمدزایی، شناسائی جاذبه‌های گردشگری عشایر و شناساندن عشایر به گردشگران، حفاظت از منابع طبیعی واقع در قلمرو عشایری، توجه و تاکید بر توسعۀ مناطق عشایری و عمران و آبادانی این مناطق، جذب سرمایه‌های سرگردان و مشارکت عشایری در فعال‌سازی گردشگری عشایر در ابعاد مختلف به‌ویژه از نظر داخلی ضروری می‌باشد. جوادزاده افزود: ایل شاهسون یکی از ایلات مهم کشور که سطح وسیعی از مساحت استان را به خود اختصاص داده، به دلیل فرهنگ خاص، آداب و رسوم ویژه از پرجاذبه‌ترین عشایر کشور می‌باشد که با احداث سایت‌های گردشگری در مناطق ییلاقی و قشلاقی این ایل بزرگ می‌توان جهانگردان زیادی را جذب کرد.