بی توجهی به ظرفیت‌های اصفهان برای تامین مالیات

گروه گزارش - استان اصفهان در سال ۹۴ نسبت به سال۹۳، ۱۰ درصد کاهش مالیات داشت، در حالی که استان‌های دیگر رشد ۱۷ درصدی در مالیات داشتند. اگرچه کاهش مالیات حرکت درستی برای کاهش فشار بر صنعتگران اصفهانی است، اما همین آمار کافیست تابدانیم صنعت اصفهان در رکود خواب خواب است. دولت‌ها اگرچه ۹۰ درصد از طریق مالیات، تأمین منابع می‌کنند اما در زمان رکود هم آنقدر هوشیار هستند که مالیات را افزایش نمی‌دهند وگاه حتی برای حمایت از تولید کنندگان مالیات‌ها را بازمی‌گردانند. این در حالی است که بودجه کشوربه شدت به نفت وابسته است و روزگاری سهم نفت در بودجه، بالای ۸۰ درصد بود و اکنون نیز سهم قابل توجهی از بودجه به نفت وابسته است.

ناهید تاج الدین نماینده مردم اصفهان که از این آمار نگران است گفت: برابر قانون باید ۵۰ درصد درآمدهای مالیاتی اصفهان در اصفهان هزینه شود که این گونه نیست و این وضعیت برای توسعه بسیار مضر است و با این تفاسیر واقعا به بازنگری در برخوردار بودن اصفهان نیاز داریم. به عقیده وی وزارت اقتصاد و دارایی باید ضریب تاثیر استان‌ها را در توسعه کشور برای مالیات در نظر بگیرد و نظام مالیاتی بر مبنای فرهنگ سازی برای تولید شکل گیرد نه آنکه روز به روز و برای فرار از مالیات واسطه‌گری و سوداگری بیشتر و در مقابل، تولید مهجورتر شود. تاج الدین با اشاره به کاهش رقم مالیات دریافتی از اصفهان افزود: برابر آنچه دولت می‌گوید درآمدهای مالیاتی دولت در سه ماهه اول ۹۵ سه برابر و نیم درآمدهای نفتی شده که این امر برای یک اقتصاد مولد کار بزرگی است، اما محقق کردن درآمدهای مالیاتی پیش و بیش از هرچیز به بالا بردن سرمایه اجتماعی و اعتماد متقابل دولت و ملت نیاز دارد که این امر هم فرهنگ سازی و یکسری روندهای ترمیمی می‌خواهد.

نماینده اصفهان راهکارهایی را هم برای امروز اقتصاد اصفهان توصیه می‌کند: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی می‌تواند و باید در این زمینه ورود کند، چون برای اقتصاد مقاومتی باید اول از دولت شروع کنیم، یعنی اول سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی را اجراکنیم تا دولت واگذاری‌هایش را انجام دهد.در حال حاضر ۸۵ درصد واحدهای صنعتی، دولتی یا شبه دولتی هستند که برابر اصل ۴۴ قانون اساسی این صنایع باید واگذار شوند و بعد از این واگذاری می‌توانیم از مردم شروع و درآمدهای مالیاتی را محقق کنیم،اما متاسفانه اکنون روند معکوس است. تاج الدین با اشاره به مطالبات مردمی در زمینه مالیات تصریح می‌کند: تقریبا تمام مطالبات مردمی متمرکز بر توجه سازمان امور مالیاتی به ظرفیت‌ها و توان واحدهای کسب و کار برای پرداخت مالیات است و مودیان در مورد وضع مالیات غیر منصفانه و در مورد ابهامات موجود و عدم شفافیت و نیز عدم تفاهم میان سازمان امور مالیاتی و خود گله مند هستند که در برخی موارد حتی مشکلات جدی بر سر راه ادامه فعالیت مودیان به وجودآمده است: تعدادی از واحدهای کسب و کار به خاطر شرایط دشوار مالیاتی مجبور به توقف فعالیت‌ها شده بودند که این برای اصفهان که برابر گزارش‌های استانداری، متاسفانه روند تعطیلی شرکت‌های تجاری در آن رشد ۶۸ درصدی را تجربه کرده بسیار دردناک است.

وقتی در سال‌های اخیر وزارت اقتصاد، سالی ۱۰۰۰ میلیارد تومان به مالیات اصفهانی‌ها افزوده است و استان اصفهان عملا ۱۰ درصد مالیات کل کشور را پرداخت می‌کند که تنها در سال ۱۳۹۴ صنعتگران و تولید کنندگان باید بیش از ۵ هزار میلیارد تومان به دولت می‌پرداختند، رقمی که با توجه به شرایط خشکسالی و رکود نه تنها قابل تامین نبود که با توجه به وضعیت اقتصادی صنایع و نیز وجود رکود و نبود سرمایه در گردش و کاهش ساعت مفید کاری غیر ممکن به نظر می‌رسید. تاج الدین با بیان اینکه متاسفانه استدلالی که می‌شده این بوده که بیشتر سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و همچنین کارخانه‌های تولیدی در چند استان بزرگ کشور قرار دارد می‌گوید: باید برای افزایش درآمدهای مالیاتی در کل کشور رویکردی متفاوت داشت و مسئولان مالیاتی باید به این نکات توجه کنند که درآمد در استان‌هایی صنعتی بیش از سایر استان‌هااست اما هیچ کس به ظرفیت‌های اصفهان برای تامین این میزان مالیات توجهی نکرده است.

تاج الدین در خصوص دیدار با مسئولان اداره امور مالیاتی استان هم گفته: هدف از بازدید از اداره امور مالیاتی با توجه به گزارش‌های پراکنده حاصل از مراجعات مردمی به دفتر نمایندگی، نوعی تحقیقات و مواجهه میدانی و آشنایی و اطلاع از واقعیت امر در این اداره بود که در واقع وظایف نمایندگی تمام این موارد را ایجاب می‌کند. نتایج این بازدید از دیدگاه این نماینده مجلس جالب است: این بازدید، بازخورد مستقیمی بود که از مردم در این زمینه گرفتیم که قطعا به رصد بهتر شرایط و مواجهه برای حل آن کمک شایانی می‌کند ضمن آنکه فتح بابی شد برای بازدیدهای بعدی و ارتباط بیشتر و موثرتر با سازمان امور مالیاتی در جهت حل مشکلات مردم . وی با بیان اینکه باید نظام مالیاتی بر مبنای فرهنگ سازی برای تولید شکل گیرد، ادامه داد: از ابتدای ورود به مجلس در دیدارهای متعدد این موارد را گوشزد کرده‌ایم و به تازگی دغدغه‌های مالیاتی مردم و اقتصاد استان را در غالب تذکری کتبی به وزیر اقتصاد ارائه کردم و کماکان در این زمینه پیگیر هستیم.