برترین‌های کسب‌وکار در سال گذشته
نشریات و موسسات مدیریتی مطرح دنیا معمولا در پایان هر سال لیست برترین افراد و شرکت‌ها را از جنبه‌های گوناگون مانند اندازه، نوآوری، مدیریت و... منتشر می‌کنند. البته این لیست‌ها که منابع مختلفی دارند دارای تفاوت‌هایی هستند که در اینجا به معتبرترین منابع اشاره می‌کنیم. ازجمله مهم‌ترین لیست‌هایی که هر سال منتشر می‌شود، برترین مدیران عامل نشریه HBR است که همه ساله با در نظر گرفتن‌ معیارهایی مانند عملکرد شرکت‌ها در بازار سهام، میزان بازگشت سرمایه و تغییر در سرمایه‌گذاری بازار و در نهایت عملکرد زیست‌ محیطی، اجتماعی و نظارتی، برترین مدیران‌عامل دنیا را معرفی می‌کند. در لیست سال گذشته نشریه HBR لارس ربین سورنسن، مدیرعامل شرکت نوو نوردیسک رتبه نخست را از آن خود کرد.

لیست بعدی مربوط به گروه مشاوره بوستون است که در اواخر سال ۲۰۱۵ لیست نوآورترین شرکت‌های دنیا را با تاکید بر محرک‌های اصلی نوآوری منتشر کرد. لیست ۵۰ شرکت نوآور گروه مشاوره بوستون بر اساس یک نظرسنجی بین‌المللی از ۱۵۰۰ مدیر ارشد منتشر شد. برای دومین سال متوالی در این لیست شرکت‌های اپل و گوگل به‌ترتیب رتبه‌های اول و دوم را داشتند و شرکت‌های مطرحی همچون تسلا (سوم)، سامسونگ (پنجم) و آمازون (نهم) قرار گرفتند. علاوه‌بر نظرسنجی از مدیران، میزان سرمایه‌ای که این شرکت‌ها به سها‌م‌داران بازمی‌گردانند، در رتبه‌بندی لحاظ شده است. البته در این نظرسنجی‌ها مدیران نباید شرکت‌های خود را مد نظر قرار دهند.

نتایج کلی نوآورترین شرکت‌های دنیا نشان می‌دهد ۴ شرکت‌ خودروسازی در لیست ۱۰ شرکت اول هستند. همچنین شرکت‌هایی که در سال‌های اخیر صعود قابل‌توجهی در جدول داشتند، عمدتا برای اولین بار تکنولوژی‌های جدید را امتحان کرده‌اند. مایکل رینگل، از شرکای ارشد گروه بوستون که در گزارش این موسسه همکاری داشته می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌ها در مسیر نوآوری از اینکه بیش از حد درگیر تحقیق و توسعه (R&D) شوند هراس دارند. در این میان، شرکت‌هایی به بالای لیست صعود می‌کنند که بر این ترس خود غلبه کنند.» لیست بعدی مربوط به بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا است که نشریه فوربس آن را منتشر کرده است و لیستی جامع از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین شرکت‌های سهامی عام در دنیا است. در این لیست، شرکت‌ها از نظر میزان درآمد، سوددهی، دارایی و ارزش بازار سنجیده شده‌اند. در لیست بزرگ‌ترین شرکت‌های سال گذشته معرفی شده از سوی فوربس، چهار بانک چینی برای نخستین بار رتبه‌های اول تا چهارم را از آن خود کرده‌اند. به‌طور کلی، ارزیابی این لیست حاکی از تسلط شرکت‌های آمریکایی و چینی در چشم‌انداز جهانی کسب‌وکار است. پس از این دو کشور، ژاپن و بریتانیا قرار دارند. بزرگ‌ترین پیشرفت را در میان کل لیست شرکت فیس‌بوک داشته که به یمن افزایش قابل‌توجه درآمد و سود، صعود قابل‌توجهی داشته است. همچنین شرکت پتروبراس، غول نفتی برزیل، بیشترین تنزل را داشته است.

از نظر دسته‌بندی صنایع برای چشم‌انداز کسب‌وکار جهانی، باید گفت بانک‌ها و گروه‌های مالی متنوع همچنان با ۴۳۴ عضو پیشتاز هستند و پس از آن شرکت‌های نفتی و گازی (با وجود کاهش قیمت‌های انرژی در سال گذشته) قرار می‌گیرند.