دنیای اقتصاد- مدیر برنامه ریزی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه حیات مادیها به جریان آب بستگی دارد، گفت: متاسفانه حق آبه مادیها پرداخت نمی شود، در واقع از 33 سهم آب زاینده رود 18 سهم آن حق آبه مادیها است که می تواند فضای سبز شهر را سیراب کند. مجید عرفان منش در برنامه سیمای شهر اظهار کرد: رودخانه زاینده رود در گذشته، رودخانه ای طغیان گر بوده که دشت سیلابی را تحت تاثیر قرار می داده که بعد از عقب نشینی، آبراهه هایی باقی مانده که بعدها به عنوان مادی در شکل گیری تمدن های مختلف نقش مهمی داشته اند. وی افزود: کارکرد اصلی مادیها در آن زمان آبرسانی از رودخانه از زاینده رود به نقاط دوردست، باغ ها و مزارع بوده است.

مدیر برنامه ریزی ونظارت برخدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: اکنون که دوره خشکسالی را طی می کنیم ، عدم وجود آب در مادیها معضلی برای حفظ این آبراهه ها شده است به طوری که با توجه به اینکه دیگر اثری از باغات و مزارع گذشته وجود ندارد، عملا مادیها به عنوان شبکه آبرسانی شهر کارکرد اصلی خود را از دست داده است. عرفان منش خاطرنشان کرد: البته اکنون مادیها کارکردهای دیگری گرفته اند که عمدتا زیست محیطی است و شهرداری بر اساس آن در شهر برنامه ریزی می کند. وی اظهارکرد: مادی ها بخشی از هویت شهر اصفهان محسوب می شوند مثل برج ایفل پاریس که یکی از مولفه های شهر پاریس است.

مدیر برنامه ریزی و نظارت برخدمات شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: امروزه کارکرد اصلی مادیها تاثیر اکولوژیکی و زیست محیطی با ایجاد خرد اقلیم است که در این راستا حفظ این شریان های حیاتی در محلات شهر اصفهان را ضروری ساخته است.

عرفان منش با اشاره به اینکه شکل گیری ساختار فضای شهر و توسعه شهر اصفهان از دیگر کارکردهای اصلی مادیها است، گفت: شهر اصفهان عمدتا در شمال زاینده رود در مکان هایی که مادی ها وجود داشته، توسعه یافته است. وی افزود: نقش مادیها در فرم های معماری شهری نیز بسیار مهم بوده است، به طور مثال در گذشته مادیها از داخل مساجد، کاروانسراها و حوزه های علمیه عبور می کرده است. مدیر برنامه ریزی و نظارت برخدمات شهری شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه مادیها امروز به عنوان شریان های حیات در شهر اصفهان مد نظر است، تصریح کرد: مادیها اکنون به عنوان فضای سبز خطی در حال ساماندهی و احیا هستند چرا که عمده درختان کهنسال در حاشیه این مادیها رشد کرده اند.

عرفان منش تصریح کرد: حدود ۳۵۰ کیلومتر مادی در شهر اصفهان وجود دارد که اگر عرض ۳ متر را برای مادیها در نظر بگیریم، فضای سبز بسیار مناسبی در شهر خواهیم داشت. وی با تاکید بر اینکه حیات مادیها به جریان آب بستگی دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه حق آبه مادیها پرداخت نمی شود، در واقع از ۳۳ سهم آب زاینده رود ۱۸ سهم آن حق آبه مادیها است که می تواند فضای سبز شهر را سیراب کند. مدیر برنامه ریزی و نظارت برخدمات شهری شهرداری اصفهان اظهارکرد: در حال حاضر مادی نیاصرم تنها نهری است که داخل آن آب جریان دارد و بخش کشاورزی را سیراب می کند. عرفان منش ادامه داد: اما مابقی مادیها با هزینه های زیاد نگه داری و ساماندهی می شود تا فضای سبز آن حفظ گردد. وی اضافه کرد: امسال ۹۰ کیلومتر از مادیها در مناطق ۱۵ و ۱۰ شرق اصفهان که با نخاله پر شده بود، آزادسازی و ساماندهی شد.

مدیر برنامه ریزی و نظارت برخدمات شهری شهرداری اصفهان بیان کرد: مادیها به لحاظ اینکه شبکه آبرسانی محسوب می شوند، از لحاظ رطوبت زیستگاه خوبی برای موش ها هستند از این رو از شهروندان درخواست می شود پسماند غذایی خود را در مادی ها نزیزند که اغلب موش ها صحرایی هستند و مبارزه با آنها بسیار سخت است. عرفان منش ابراز داشت: سالانه شهرداری برای مبارزه با موش ها ۵۰۰ میلیون تومان هزینه می کند.

وی با بیان اینکه معابر حاشیه مادیها گذر شهری نیست، گفت: معابر حاشیه مادیها برای دسترسی محلی ایجاد شده و قرار است به مسیر پیاده راه و عبور دوچرخه تبدیل شود. مدیر برنامه ریزی و نظارت برخدمات شهری شهرداری اصفهان افزود: ۸۰ درصد از ساماندهی مادیهای اصلی شهر اصفهان از جمله مادی نیاصرم، فرشادی، فدن، قمیش، کاردلان ، کی رهنان، شایج، نایج، عبدلله خان، جوی سیاه و غیره انجام شده است. عرفان منش تصریح کرد: در سال های گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی مادیها هزینه شده است.