توکلی: کشور به فساد اقتصادی و اداری، بی فکری‌ و ضعفمدیریتی مبتلاست/خرازی: اروپا برای ثبات خاورمیانه نیازمند حفظ برجام است

گروه گزارش- همایش تحلیل چشم‌انداز اقتصادی و سیاسی ایران و جهان پس از انتخابات آمریکا از سوی کارشناسان سیاسی واقتصادی ایران در اتاق اصفهان برگزارشد.

سالن سرد اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان که این روزها کمی بیشتر از قبل همایش و سمینار به خود می‌بیند، اینبار میزبان دو مرد سیاسی اقتصادی بود.سکوت سیاست،سردرگمی فرهنگ در جامعه خموده و رنگ پریده اقتصاد اصفهان را می‌توان در اتاق بازرگانی اصفهان جست وجوکرد که اصفهان تشنه در بن بست فرهنگ و سیاست را به کوی اقتصاد می‌کشاند.سرزعیم و خرازی و توکلی را پشت میز سخنرانی می‌نشاند و خبر ازآمدن عارف می‌دهد. اتاق چراو چه چیز را جست وجو می‌کند در این گیر ودار ؟

سیدمحمدصادق خرازی، رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان و سفیر پیشین ایران در فرانسه و احمد توکلی، وزیر اسبق کار و امور اجتماعی و نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، این بار در اتاق سخنرانی کردند و فضای بی روح و پر حاشیه اصفهان، همایش چشم انداز اقتصاد و سیاسی ایران را گرم کردند.آن هم در برابر صندلی های نسبتا خالی سالن همایش و جمع های دورهمی دراتاق اصفهان....

خرازی: آمریکا سردرگم است

در ابتدای این جلسه محمدصادق خرازی در خصوص استراتژی‌های سیاسی آمریکا گفت: آنچه در اتفاقات سیاسی و تحولات جهانی در یک ماه اخیر بعد از انتخابات آمریکا می‌توانیم برداشت کنیم این است که آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی و نظامی دنیا تأثیرات زیادی در معادلات جهانی دارد منتها این تأثیرات در آمریکا خلاصه نمی شود. آمریکایی‌ها امروز سردرگم هستند که با انتخاب ترامپ چگونه باید با دنیا تعامل کنند.

به گفته خرازی دراتاق‌های فکر آمریکا امروز همه خروجی بحث‌ها این است که چگونه ترامپ را با دنیای امروز تطبیق دهیم و هنوز دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها نمی‌دانند سیاست آمریکا در آینده چه خواهد بود. او معتقد بود که ترامپ توسط تندروهای آمریکا به نوعی گروگان گرفته شد و به نظرم آینده خوبی برای آینده آمریکا و مناسبت آن با اروپا نمی بیند. وی همچنین آخرین موضع ترامپ را عدم اختصاص بودجه برای سرنگونی حاکمان در خاورمیانه معرفی کرد. به گفته سفیر سابق ایران در فرانسه و سازمان ملل متحد ترامپ از یک سو مبارزه با تروریسم را در رأس اقدامات خود انجام می‌دهد و از سویی با روسیه روابط خوب برقرار می‌کند و از طرفی هیچ کشور اروپایی را متحد خود نمی‌داند اما اطرافیان آمریکا جور دیگر فکر می‌کنند.

سفیر پیشین ایران در سازمان ملل متحد با بیان این که ترامپ مناسبات آمریکا در خاورمیانه را تغییر خواهد داد، به عدم تمایل ترامپ به ادامه جنگ در کشورها و تغییر رژیم ها اشاره کرد و ادامه داد: ترامپ از یک سو مبارزه با تروریسم را در رأس اقدامات خود قرار می‌دهد و از طرفی مناسبات جدیدی با روسیه آغاز می‌کند و نیز در اروپا هیچ دولتی را به عنوان دوست و شریک نمی‌شناسد. آمریکایی‌ها معتقد هستند ایرانی‌ها توانسته‌اند در برجام اروپا و آمریکا را با خود همراه کنند و همه سران کشورهای اروپایی در گفت‌وگو با ترامپ معتقد هستند برای ثبات و حیات در خاورمیانه نیازمند حفظ برجام هستند.

خرازی معتقد است که بسیاری از افرادی که در عرصه جهانی دارای سمتی هستند صحبت از همبستگی برای قوام توافق هسته‌ای می‌کنند از طرفی آمریکای دموکرات آخرین تجاوز به حقوق ایرانی‌ها را از طریق تمدید تحریم ها انجام داد. وی گفت که رژیم های تحریم متعددی داریم و از تمام بهانه‌های تحریم هایی که در ساختار رژیم تحریم می‌تواند مورد پرسش قرار بگیرد برخوردار هستیم و هرسال رییس جمهور آمریکا از ابتدای انقلاب این تحریم ها را علیه ما تمدید می‌کند.

خرازی در یادآوری تحریم داماتو از لفظ ناجوانمردانه استفاده کرد وگفت: در زمانی که آمریکا شعار تغییر رژیم در عراق می‌داد و از مهار ایران صحبت می‌کرد، مفهوم مهار دوگانه در تحریم داماتو شکل گرفت، رژیم های تحریم مربوط به دانش هسته‌ای نیز توسط آمریکا علیه ما شکل گرفته است، همچنین در برجام قرار نبود تحریم های جدید صورت بگیرد و داماتو مجددا مورد تأیید واقع شود و این نخستین حرکت گروه پنج به علاوه یک در نقض آشکار برجام بود و مجامع بین المللی با نقض برجام یا آشکارا مخالفت کردند یا در برابر آن سکوت کردند.

به باور خرازی، چشم انداز عملیاتی و واقع گرایانه در قبال توافق دولت ترامپ با روسیه و ایران در قبال مسائل سوریه بسیار بعید است و ایران و روسیه باید گام های استراتژیک جدیدی بردارند و مناسبات و دکترین جدیدی در حوزه اقتصاد و سیاست شکل بدهند.

خرازی همکاری‌های ایران،چین و روسیه؛ ایران هند و چین، ایران، هند و روسیه و ایران و فرانسه را دارای اثرات بسیار و ظرفیت های خاص خواند وگفت: شرایط در فرانسه به صورت خاصی است و باید بتوانیم از این شرایط به درستی استفاده کنیم، آمریکا با برجام به صورت دوگانه و با تناقضات بسیار برخورد می‌کند و لازم است توصیه‌های مناسبات ما با دیگر کشورها و تبیین مناسبات با گروه پنج به علاوه یک شکل بگیرد که بتوانیم از هژمونی آمریکا خارج شویم.

به اعتقاد خزاری از پدیده مذاکرات توانستیم بسیاری از تحریم ها و مؤلفه‌های آن را از کار بیاندازیم.وی اضافه کرد که اکنون بیش از ۵ هزار سانتریفیوژ در فردو در حال فعالیت است در حالی که در دولت قبل حتی یک سانتریفیوژ برای فعالیتهای تحقیقاتی به ما نمی‌دادند، بسیاری از مباحث پیرامون مسایل هسته‌ای و دستاوردهای هسته‌ای برجام و مذاکرات را نمی‌توانم بگویم اما اتفاقات خوبی رخ داده است، با تکنولوژی سانتریفیوژهای گذشته نمی‌توانستیم بهره‌وری مناسبی در زمینه انرژی هسته‌ای داشته باشیم، با داشتن تکنولوژی هسته‌ای بخش عمده‌ای از مشکلات را برطرف کنیم.

به گفته رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان داشتن ایدئولوژی تضادی با رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی نیست، اگر اینطور بود آمریکا و فرانسه به رشد اقتصادی نمی‌رسیدند، ما از موقعیت ها و ظرفیت های بسیاری برخوردار هستیم و اگر از آنها به درستی استفاده کنیم قطعا شاهد رشد بسیاری در زمینه‌های مختلف به ویژه اقتصاد هستیم و اگر خیال کنیم ایدئولوژی با رشد در تناقض است دچار اشتباه شده‌ایم.

توکلی:برجام درحل مشکلات ناتوان است

احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس نهم، در همایش تحلیل چشم انداز اقتصادی و سیاسی ایران پس از انتخابات آمریکا، در اتاق بازرگانی اصفهان، بر لزوم دیدن واقعیت ها و پرهیز از شعاری خواندن حقایق تأکید کرد و گفت: آمریکا مشخصاتی دارد که اگر چه تغییر کند برکشور ما مؤثر خواهد بود اما باید میزان تأثیرها را هم بسنجیم. به گفته وی دولت آمریکا به ازای هر آمریکایی بدهی بسیار زیادی داردوآمریکایی‌ها همواره به جای اینکه به کسی چیزی بدهند چیزهای بسیاری از مردم دنیا می‌گیرند، با پس اندازهای ملتهای دیگر آمریکا تراز ارزی خود را که باید منفی باشد به حالت متوازن و صفر تبدیل می‌کند، آمریکا همواره مشکلات اقتصادی متعددی داشته است و ملت آن به مردمی مصرفی تبدیل شده‌اند.

به گفته وزیر اسبق کار و امور اجتماعی مشکلات متعدد اقتصادی آمریکا و سوء استفاده از پولهای مردمی برای بهبود شرایط اقتصادی خوداست.زیرا آمریکا وارد کننده بزرگی است که با استفاده از سیستم معاملات مالی دلار توانسته چند برابر ظرفیت تولیدی خود دلار چاپ کند و از محصولات دیگر کشورها استفاده کند بدون اینکه جنسی وارد کرده باشد و اگر این ساختار مبادلات جهانی با استفاده از دلار بهم بریزد آمریکا در عرصه اقتصادی شکست خواهد خورد و دیگر توان مدیریت اقتصادی نخواهد داشت.

توکلی با بیان اینکه مردم کشورهای در حال توسعه، سرمایه‌های خود را به کشورهای توسعه یافته اروپایی و آمریکا صادر می‌کنند و باید حقایق این توطئه‌ها و استعمارگری‌ها به خوبی مشخص شود، گفت: آمریکا در خریدن سران دیگر کشورها و تلقین سیاستهای خود به دیگر کشورها از طریق توطئه‌های مالی سابقه طولانی دارد، دفتر بودجه کنگره آمریکا پیش بینی کرده بود از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ آمریکا با سیاستهای مالی که دارد می‌تواند ۲.۶ تریلیون دلار ذخیره کند یعنی تمام بدهی‌های خود را تسویه نماید اما سیاستهای بوش موجب کسری بودجه عظیم آمریکا شد.

توکلی تغییرات آمریکا و جابجایی قدرت در آمریکا را در مشی کلی دولتها در آمریکا بی تأثیر خواند وادامه داد: شکل نوین استعمار غرب به صورت بزک کرده است، استعمار غرب به صورت پیچیده‌تری ادامه خواهد داشت و جهانی سازی نیز یک موضوعی است که در این راستا به ما تحمیل می‌شود و اگر قرار است راجع به برجام یا هر موضوعی به آمریکا فکر کنیم باید بدانیم که آنها با ما دشمن هستند و ما هم با آنها خوب نیستیم.

توکلی ضمن انتقاد از کسانی که معتقدند باید در سیاست خارجی و اقتصاد تحت حاکمیت اقتصاد جهانی حرکت کنیم، گفت: رییس جمهور قسم خورده است که معتقد به قانون اساسی و حمایت از ملتهای ضعیف جهان باشد و قطعا مشاور او نمی‌تواند معتقد باشد که سیاستهای ما منطبق بر سیاستهای جهانی باشد و اصول قانون اساسی را نادیده بگیریم.

توکلی معتقد است که عوامل بسیار زیادی است که هرکدام اثر بسیار بیشتری از برجام دارد، فساد اقتصادی و اداری، بی فکری‌ها و ضعفهای مدیریتی از مشکلاتی هستند که کشور به آن مبتلا است، اگر در عرصه جهانی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم باید به سراغ مشکلات و مسائلی که در داخلی کشور داریم برویم.

او همچنین استفاده از ابزارهای سیاسی و نظامی را حربه آمریکا برای مدیریت مسائل اقتصادی خود و استفاده از ظرفیت های دیگر کشورها برای حل مشکلات خود عنوان کرد و گفت: عده‌ای در کشور می‌گویند با آمریکا باید مماشات کرد، اما ما می‌گوییم تا وقتی آمریکا به دنبال سلطه است باید با او مقابله کرد، اگر این واقعیت را نپذیریم که تقابل با آمریکا به قانون اساسی مرتبط است این مشکلات و نظرات بیشتر مشکل ساز خواهد بود.

توکلی در ادامه افزود: مناطق آزاد باید سفیر صادرات باشند اما امروزه ۲۱ منطقه آزاد کشور محل واردات و قاچاق کالا است و دولت نسبت به این موضوع ساکت است، زمانی که دولت منطقه آزاد تأسیس می‌کند اما توان ساخت آن را ندارد درهای واردات را باز می‌گذارد، ضمن اینکه زمانی که قرار است یک منطقه به عنوان منطقه آزاد انتخاب شود افراد دارای رانت و نفوذ اقدام به خرید زمینهای آنجا می‌کنند و رانتهای اطلاعاتی موجود فساد را گسترش می‌دهند و هرکس با پنجه زدن به دولت تلاش می‌کند خود رااداره کند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا با یک کشور ایدئولوژیک می‌توان به رشد اقتصادی رسید، گفت: ایالات متحده آمریکا در حد کشتار از لیبرال دموکراسی دفاع می‌کند، وزیر دادگستری این کشور می‌گوید ما از طرف خدا مأمور هستیم همه دنیا را تحت سلطه بگیریم، آنها سلطه و جلوه دارند و به دنبال صدور ایدئولوژی خود هستند، آمریکا هم ایدئولوژیک عمل می‌کند و یک کشور ایدئولوژیک است، اگر انقلابی نباشیم نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم.

«نباید تصور کرد برجام حل کننده تمام مشکلات اقتصادی است و برجام توان حل مشکلات کشور را ندارد». شاید این دو نظر با بیشترین نزدیکی به هم بود که در اتاق اصفهان می شد از دو کارشناس سیاسی،اقتصادی شنید.خرازی معتقد بود از ابتدای انقلاب تحریم ها علیه ایران همواره تمدید شده و توکلی عمیق تر شدن رکود را موجب بالابردن توقعات دولت از برجام معرفی کرد.

با اعلام نتایج انتخابات آمریکا، بازارهای مالی اصفهان نیز همانند سایر بازارهای مالی دنیا دوران پرتلاطم خود را سپری کرد. با پیروزی ترامپ موجی سراسر ناامیدی بازارها را فراگرفت. اما پس از تغییر موضع در برخی موضوعاتی که پیشتر بوی افراط می‌داد، هیجان دوباره به بازار بازگشت و بخشی از سنگرهای از دست رفته باز پس گرفته شد. چندان سخت نبود مشاهده نگرانی های چهره در راسته طلافروشان،فعالان بازار بورس چهارباغ بالا و حتی دلار فروشان خیابان سپه،و همچنین سخت نبود تاثیر ترامپ بر بدنه اقتصادی و گردشگری اصفهان به عنوان شهری با شهرت جهانی.

تاثیراتی که می تواند به راحتی سرمایه گذاری راکد اصفهان را راکد تر کند و کلاف سردرگم صادرات اصفهان را بیش از پیش به گره بیاندازد. موجی که نوسانگیران بازار طلا و دلار اصفهان در همان ابتدا برآن سوار شدند و هم نگرانی را در بازار دامن زدند و هم تولید کننده را از تلاطم پیش رو ترساندند. اعلام آمار اولیه شمارش آرا در آمریکا و تقویت احتمال پیروزی ترامپ در همان دقایق ابتدایی موجب تشکیل صفوف فروش سنگین در همه نمادهای بورسی اصفهان شد.گرچه این وضعیت دوام چندانی نداشت و با اولین اعلام موضع ترامپ پس از پیروزی در بازار و مطرح کردن صحبت‌های غیر تنش‌زا، امیدواری به بازار اصفهان بازگشت.تحلیل این بازارها هم اکنون مهم ترین دغدغه فعالان اقتصادی است که جایی جز اتاق اصفهان برای آنان باقی نمانده است.

توکلی: کشور به فساد اقتصادی و اداری، بی فکری‌ و ضعفمدیریتی مبتلاست/خرازی: اروپا برای ثبات خاورمیانه نیازمند حفظ برجام است

توکلی: کشور به فساد اقتصادی و اداری، بی فکری‌ و ضعفمدیریتی مبتلاست/خرازی: اروپا برای ثبات خاورمیانه نیازمند حفظ برجام است