اوبامای ناامید، ترامپ ترسیده

مهمان مو نارنجی هفته گذشته وارد کاخ سفید شد تا از نزدیک با محل اسکان خود آشنا شود و با باراک اوباما، مستاجر موقت این خانه نیز گفت‌وگویی داشته باشد. گفت وگویی که دور از چشم رسانه‌ها رخ داد و در نهایت رسانه‌ها و عکاسان خبری تنها چند دقیقه اجازه یافتند تا در محل حضور پیدا کنند. بسیاری از رسانه‌ها قصد داشتند تا درخصوص گفت‌وگوی این دو کسب خبر کنند اما چون مذاکرات پشت درهای بسته برگزار شد اطلاعات خاصی به بیرون درز پیدا نکرد.

در این زمینه روزنامه ایندیپندنت در اقدامی متفاوت از یک کارشناس «زبان بدن» (Body Language) خواسته است نظر خود را درباره این دیدار اعلام کند. کارشناس زبان بدن با بررسی حرکات این دو، به تحلیل رفتار و ژست‌های باراک اوباما و دونالد ترامپ در جریان دیدار اخیرشان در کاخ سفید اقدام کرده و اینطور نتیجه گرفته است که اوباما ژست‌های ناشی از «خستگی» داشته اما رفتارهای ترامپ نشان دهنده جدیت و همچنین واهمه ناشی از روبه‌رو شدن با مسائل جدید بوده است. در گفت‌وگوی باراک اوباما رئیس‌جمهور فعلی آمریکا و دونالد ترامپ، پیروز انتخابات ریاست جمهوری، هر دو بازخوردهای مثبتی از ماه‌ها جدال میان این دو وجود داشت وکاملا مشخص بود که همچنان تنش میان آنها وجود دارد.

پاتی وود، که یکی از کارشناسان قهار زبان بدن است به تحلیل رفتارهای اوباما و ترامپ براساس تصاویری که از دیدار آنها منتشر شده پرداخته و این نتیجه را گرفته که اوباما ژست یک فرد «ناامید و تسلیم شده» را داشته در حالی ترامپ حال یک فرد «جدی و شاید دچار ترس و واهمه» را دارد. وود به ایندیپندنت گفت: «اگر شما به شکل نشستن هر دو نفر دقت کنید حالت پاهای آنها به حال «آلفای مردانه» است، به این معنی که «من مرد هستم». پاهای اوباما البته کمی بازتر از پاهای ترامپ است که بنا به تفسیر وود نشان می‌دهد اوباما به طور ناخودآگاه پیام اعمال تسلط و تحکم را می‌دهد». همچنین حالت دست‌های این دو نفر به ویژه ترامپ نیز جالب توجه است. دست‌های ترامپ مثل حالت «دست‌های در حال دعا اما رو به پایین» است.وود عنوان می‌کند: «تفسیر من این است که ترامپ در این حالت چیزی را فهمیده که قبلا نمی‌دانسته و این حالت دست‌های یک آدم بی‌اطمینان است». او تصریح می‌کند: «ترامپ هنگام شروع صحبت با دستهایش خود را می‌گیرد و این نشان میدهد که او نیاز به آرام ساختن خودش دارد. اوباما هم در مقابل دستهایش را روی پاهایش قرار می دهد که این هم علامت یک آدم خسته است».

وود اظهار داشته است: «در بخشی از این دیدار اوباما می گوید که دلگرم شده است اما در این بخش او چشمانش را می بندد. من آن را به نشانه عدم تمایل به تماس چشمی می‌دانم. این کار می گوید که اوباما در واقع کاملا دلگرم نیست».وی افزود: «اوباما شدیدا خسته، تسلیم و نه چندان امیدوار بود اما بسیار حال رئیس جمهور بودن را داشت. ترامپ جدی بود اما علامت‌هایی داشت که انگار اطلاعاتی را فهمیده که او را مرعوب ساخته است». ترامپ بعد از این دیدار بلافاصله در توییتر هر گونه شائبه وجود تنش بین خود و اوباما را رد کرد. این در حالی است که اوباما یک روز پس از دیدار با ترامپ در یک سخنرانی گفت: همانگونه که اشاره کردم آفتاب بیرون آمده است و مردم به زندگی خود برگشته‌اند و همه چیز به حالت عادی رسیده است. با این حال در این سخنرانی موردی که بیش از هرچیزی به چشم آمد ادا و اطوارهایی بود که جو بایدن، معاون اول باراک اوباما در می‌آورد و زمانی که اوباما تصریح کرد که همه چیز به حالت عادی بازگشته، بایدن صلیبی می‌کشد، گویی که آمریکا به دیار باقی شتافته است. با این حال یکی از نزدیکان به کاخ سفید گفته است که ترامپ در دیداری که با اوباما داشته، از وی خواسته است تا برای مدت باقیمانده از اقدامات اساسی در سیاست خارجی پرهیز کند تا برای دولت آینده دردسر و تعهدی تازه به وجود نیاید.

ایالات متحده در حوزه سیاست خارجی با چند چالش روبه‌رو است؛ سوریه، یمن، عراق و در نهایت انعقاد قرارداد برجام.در تمامی این موارد رویکرد ترامپ با باراک اوباما متفاوت است و این احتمال که میراث اوباما در سیاست خارجی به‌طور کل از بین برود وجود دارد. آنگونه که ترامپ در مصاحبه خود با وال استریت ژورنال هم اعلام کرد که اولویت وی در بحران سوریه عزل اسد نیست و وی خواهان نابودی داعش است.این دیدگاه روسیه و ایالات متحده را به همدیگر نزدیک خواهد کرد. ترامپ به وال استریت ژورنال گفته است: روسیه داعش را نابود می‌کند و اگر آمریکا قصد داشته باشد تا اسد را از کار برکنار کند، به مسکو اعلان جنگ کرده است.در حالی که رویکرد ترامپ بر مداخله در جهان بوده است، ترامپ در مناظرات خود بارها تاکید کرد که بی دلیل و بدون آنکه منفعت آمریکا تامین نشود مداخله فعال نخواهد داشت.سیاست ایزوله‌سازی ترامپ در واقع در نقطه مقابل سیاست جهانی‌گرایی اوباماست و حالا ترامپ باید با چالش‌هایی همچون توافق پاریس را که از نظر ترامپ یک «کاغذ پاره» است دست و پنجه نرم کند. همچنین توافق آتلانتیک که ترامپ آن را بارها نقد کرد و آن را موجب فرار سرمایه از آمریکا دانست یک میراث دیگر است که ممکن است از سوی ترامپ به چالش کشیده شود و در نهایت توافق امنیتی پاسیفیک که آمریکا با کشورهای شرق آسیا داشته است تا در مقابل جاه‌طلبی‌های چین در این منطقه و همچنین کره‌شمالی از کشورهای منطقه دفاع کند جزو توافقاتی است که با رفتن باراک اوباما سرنوشتی مبهم پیدا کرده است.