کسب رکوردهای متنوع در ایران توسط شرکت نیر پارس

شرکت نیرپارس در سال ۱۳۳۷ و با تمرکز بر انجام فعالیت‌های طراحی، تهیه مواد، ساخت و نصب تجهیزات هیدرومکانیک سدها، نیروگاه ‌های برق‌آبی، مخازن ذخیره (سقف ثابت و شناور) ، مخازن تحت فشار، لوله‌کشی (زیرزمینی و رو‌زمینی) تجهیزات پتروشیمی، نفت و گاز (پکیج‌های اختصاصی نفت و گاز)، راه‌سازی، پل‌سازی و ساخت اسکلت‌های سنگین فلزی تاسیس شد. نیرپارس یک شرکت دولتی تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (IDRO)بود که به‌دنبال خصوصی‌سازی ، در سال۱۳۸۶ به گروه مپنا واگذار شد. مهم‌ترین محورهای کاری شرکت نیرپارس در حال حاضر، مهندسی، تأمین، اجرا، راه‌اندازی و مدیریت پروژه‌های نفت و گاز در حوزه‌های میان دستی و پایین دستی صنعت نفت و گاز است و به‌عنوان مجری پروژه های EPC نفت و گاز فعالیت می‌کند. این شرکت در راستای تحقق چشم‌انداز گروه مپنا، بر آن است تا سال ۱۴۰۰ یکی از سه شرکت برتر داخلی در حوزه فعالیت‌های EPC میان دستی و پایین دستی از لحاظ سهم بازار و میزان فروش باشد. راز موفقیت‌های این شرکت را در گفت‌وگو با مهندس بهروز جباری، مدیرعامل شرکت نیرپارس جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

هدف شما از شرکت در جایزه ملی مدیریت پروژه چه بود؟

هدف ما، حمایت از پروژه‌ها برای دستیابی به مدیریت پروژه حرفه‌ای، شناسایی فعالیت‌های واجد صلاحیت به‌عنوان الگو برای سایر پروژه‌ها و بالابردن شناخت ذی‌نفعان داخلی و خارجی از توانایی‌های مجموعه نیرپارس بوده است. همچنین در فرآیند آمادگی برای شرکت در جایزه ملی مدیریت پروژه ایران، تشویق و ترغیب تیم‌های پروژه برای انجام خودارزیابی و شناخت نقاط قوت و زمینه‌های بهبود میسر شد.

آیا شرکت نیرپارس اقدامی برای توسعه مدیریت پروژه در داخل یا خارج سازمان داشته است؟

شرکت نیرپارس همواره از حامیان انجمن مدیریت پروژه ایران بوده و با این انجمن، همکاری لازم را داشته است. مدیران شرکت در کنفرانس‌ها و سمینارهای آموزشی مشارکت داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به حضور اکثر مدیران در کنفرانس‌های بین‌المللی مدیریت پروژه اشاره کرد.همچنین این شرکت نسبت به برگزاری دوره های آموزشی مدیریت پروژه در داخل سازمان اقدام نموده است. مهم‌ترین سیستم‌ها و نظام‌های مدیریت و بهبود در شرکت نیرپارس شامل موارد زیراست: سیستم مدیریت کیفیت بر مبنای استاندارد ISO ۹۰۰۱:۲۰۰۸، سیستم مدیریت محیط زیستی برمبنای استاندارد ISO ۱۴۰۰۱ :۲۰۰۴، سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای بر مبنای ISO ۱۸۰۰۱: ۲۰۰۷ و HSE MS: ۱۹۹۴ وسیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت و گاز بر مبنای استانداردISO TS ۲۹۰۰۱: ۲۰۱۰.همچنین، شرکت نیرپارس در مسیر تعالی سازمانی موفق به اخذ گواهینامه تقدیر نامه دو ستاره تعالی سازمانی در سال ۱۳۹۴ شد.

درباره پروژه شرکت که موفق به دریافت جایزه شد، توضیح دهید.

ایستگاه تقویت فشار پالایشگاه فاز ۱۹ پارس جنوبی (Unit ۱۰۶) یکی از اصلی‌ترین واحدهای فرایندی پالایشگاه‌های گاز است که وظیفه اصلی آن انتقال گاز شیرین تولیدی به خط لوله سراسری است . گاز رقیق به‌دست آمده از مسیر های بازیافت اتان در واحد ۱۰۵ ، در دو مرحله جمع‌آوری می‌شود. مسیرهای اول و دوم در یک هدر فرعی و مسیرهای ۳ و ۴ در هدر فرعی دیگری جمع‌آوری شده و در نهایت گاز عمل‌آوری شده از هر ۴ مسیر، در واحد ۱۰۶ که شامل ۸ واحد کمپرسور و توربین است (از ۲ واحد از آن‌ها به‌عنوان جایگزین در مواقع اضطراری استفاده می‌شود) فشرده می‌شود. هر بخش فشرده‌سازی شامل یک دستگاه ساکشن درام ، یک دستگاه کمپرسور و توربین گازی و یک دستگاه خنک کننده است. مسیر لوله خروجی گاز تقریبا ۱/۲ کیلومتر خواهد بود. گاز از هدر مشترک ابتدا به ساکشن درام راه یافته و با فشار ۳۳ بار وارد کمپرسور شده و با ۹۳/۵ بار فشار از آن خارج می‌شود. سپس در خنک‌کننده هوا تا ۵۸ درجه خنک شده و پس از آن از طریق سیستم میترینگ به مسیر لوله‌های خروجی، انتقال می‌یابد. خدمات مهندسی و طراحی تفصیلی، تامین تجهیزات و مواد، بازرسی و تست و اجرای عملیات ساختمانی، نصب، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی ایستگاه تقویت فشار گاز واحد ۱۰۶ فاز ۱۹ پارس جنوبی، در محدوده کاری این پروژه است.

مهم‌ترین ویژگی و شاخصه اصلی این پروژه برای حضور در فرآیند جایزه چه بود؟

با توجه به ماهیت فرآیندی پروژه و لزوم تامین برخی از تجهیزات از تامین کنندگان خارج از کشور و به رغم شرایط تحریمی، پروژه توانست اقلام و تجهیزات اصلی را با کیفیت مورد نظر و مورد تایید کارفرما تامین و رضایت آنها را جلب نماید. به‌عنوان مثال، در قرارداد این پروژه به دلیل تحریم، خرید توربوکمپرسورها از شرکت زیمنس غیرممکن شد و نگرانی‌های زیادی بابت چگونگی تامین تجهیزات اصلی به‌وجود آمد. در نهایت و پس از بررسی راهکارهای موجود، توربوکمپرسورهای «سومی» و «زوریا » با کیفیت و استاندارد تعریف شده در قرارداد، جایگزین تجهیزات شرکت زیمنس شد و این عملکرد مناسب، مانع از توقف فعالیت‌های اجرایی و کند شدن روند پروژه شد. افزون بر این، گروه مپنا با داشتن چند شرکت زیرمجموعه در کشورهای چین، آلمان، ایتالیا، امارات متحده و ... این ویژگی را داشت که بتواند نقل و انتقال ارز و سایر فعالیت‌های مربوط به تامین این پروژه را در شرایط دشوار تحریم تسهیل کند.

از ابتدای سال ۱۳۹۴، پروژه فاز ۱۹ پارس جنوبی در اولویت اصلی وزارت نفت قرار گرفت و با توجه به حساسیت های واحد ۱۰۶ به عنوان یکی از واحدهای فرایندی، مدیریت این پروژه، متعهد به اتمام عملیات اجرایی این واحد ظرف مدتی کوتاه شد. به‌دنبال آن با عزم همه شرکت‌های گروه مپنا، نیرپارس توانست با روندی چشمگیر از میانگین پیشرفت اجرایی کل بخش خشکی پیشی گرفته و طی مدت شش ماه، خود را در مقایسه با پیشرفت سایر پیمانکاران و کل سایت در وضعیت بهتری قرار دهد. با افتخار عرض می‌کنم که این پروژه رکورددار اولین واحد فرایندی راه‌اندازی شده در فازهای پالایشگاهی پنج گانه جدید (شامل فازهای ۱۳، ۱۴، ۱۹، ۲۰-۲۱ و ۲۲-۲۴) است.

عملکرد این پروژه در زمینه مسائل ایمنی چگونه بوده است؟

توجه به مسائل HSE از مهم‌ترین موضوعات استراتژیک و جزو ارزش‌های شرکت نیرپارس و گروه مپنا بوده است. کسب رکورد کار بدون حادثه منجر به فوت و دریافت تقدیرنامه از کارفرما در این زمینه نشان از اهتمام پروژه در این خصوص داشته است. در مقاطعی در انجام عملیات اجرایی بیش از ۱۰۰۰ نفر در محدوده پروژه واحد ۱۰۶ پالایشگاهی بدون بروز حادثه انجام وظیفه نمودند. همچنین ثبت رکورد پیشرفت ۶/۴ درصد در یک ماه از دیگر دستاوردهای این پروژه است.

ارزش‌های موجود در اجرای این پروژه از نظر مشتری مداری چیست؟

در پروژه فاز ۱۹ از مدل تحلیل ذی‌نفعان برای شناسایی و تعیین اهمیت آنها بهره گرفته شده است. مدیریت پروژه با استفاده از ابزارهای ارتباطی، برآورده نمودن خواسته های ذینفعان اصلی همچون مشتریان، گروه مپنا، شرکای خود، پیمانکاران اصلی و ... را به صورت مستمر انجام داده و با بررسی مداوم علایق، خواسته ها، نیازها و نگرانی‌های ایشان، مدیریت ذی‌نفعان پروژه را مطابق رویه‌های شرکت بهبود داده است.رضایت‌مندی ذی‌نفعان و مشتریان اصلی یکی از دلایل موفقیت نیرپارس در دستیابی به این جایزه بود و بنده از ایشان بابت نظر مساعد و رضایتی که ابراز کردند، سپاسگزارم .

آیا در روند اجرای پروژه از پیمانکاران پایین‌دستی استفاده کرده‌اید؟

یکی از سیاست‌های اصلی این گروه که ناشی از اهداف استراتژیک و سند چشم‌انداز گروه مپنا وکشور است، استفاده از توان پیمانکاران داخلی است، به‌طوری که در اجرای همین پروژه از توان تعداد زیادی از پیمانکاران اجرایی تخصصی و عمومی به‌طورهمزمان درطول عمرپروژه استفاده شده است.

در حال حاضر چه پروژه‌هایی در شرکت شما در حال اجرا است؟

در حال حاضر علاوه بر پروژه واحد ۱۰۶ فاز ۱۹ پارس جنوبی ، سایر پروژه های شرکت شامل موارد زیر است:

  • توسعه میدان گاز پارس جنوبی فاز 13.
  • توسعه میدان گاز پارس جنوبی فاز 14.
  • مهندسی و تامین یکصد دستگاه توربوکمپرسور.
  • مهندسی و تامین تجهیزات 8 واحد توربو کمپرسور برای فاز های 2۴ - 2۲ پارس جنوبی.
  • مهندسی و تامین تجهیزات 8 واحد توربو کمپرسور برای فاز 13 پارس جنوبی.
  • ایران ال ان جی ـ بسته نیروگاه.
  • ایران ال ان جی ـ بسته آب.
  • طرح توسعه پالایشگاه اصفهان.
  • نصب GTG پالایشگاه بندرعباس.
  • نصب و راه اندازی توربو کمپرسورهای واحد 106 طرح توسعه فازهای22-24 پارس جنوبی.
  • میترینگ (تجهیز مبادی تحویل و تحول صنعت نفت به سیستم‌های اندازه‌گیری دقیق خودکار و انتقال اطلاعات و مانیتورینگ).