هوش هیجانی چگونه افراد جامعه را توانمند می‌سازد؟

توانمندی فردی یکی دیگر از مهارت‌های هوش هیجانی است که هر انسانی برای داشتن زندگی بهتر و با کیفیت تر باید آن را به دست آورد. این مهارت به افراد اعتماد به نفس، عزت نفس، خرد و توانایی درونی برای رویارویی با چالش‌های زندگی و قدرت انتخاب سبک زندگی می‌دهد. این توانایی مهارت مدیریت مکالمات سخت با افراد سخت را به ما می‌دهد و باعث می‌شود که کاملا به شکلی مناسب و قاطعانه در کلام خود صداقت داشته باشیم.در ادامه مقاله برخی از ویژگی‌هایی را که موجب دست یافتن به مهارت توانمندی فردی می شوند، برای شما شرح می‌دهیم:

افراد توانمند چه افرادی هستند؟

سرنوشت خود را می‌سازند و اعتقادی به سرنوشت از پیش تعیین شده ندارند. این افراد با آگاهی و درایتی که به آن می‌رسند متوجه می‌شوند که آزاد آفریده شده‌اند و خود سرنوشت خود را رقم می‌زنند. آنها می‌دانند که تا آخر عمر محکوم به زندگی به یک سبک نیستند و با آگاهی، عقل و درایت قلم زندگی خود را به دست می‌گیرند و زندگی خود را می‌نویسند. آن‌ها منتظر شانس یا اقبال نمی‌مانند، منتظر ناجی نمی‌مانند، منتظر اینکه بالاخره اتفاقی بیفتد تا سبک زندگی آنها تغییر کند نمی‌مانند، در عوض سعی می‌کنند که راه‌های مختلف زندگی را ببینند و بیاموزند و خود را تا حدی توانمند بسازند که بتوانند امور زندگی خود به دست بگیرند. این افراد در نهایت به حس کنترل و تسلط بر زندگی خود می‌رسند.

می‌دانند که چه می‌خواهند و به دنبال آن می‌روند. افراد توانمند علایق، سلایق، اهداف و خواسته‌های خود را شناسایی می‌کنند، دقیقا می‌دانند به دنبال چه چیزی می‌گردند و درجهت دستیابی به آن اقدام می‌کنند. بسیاری از افراد در زندگی خود در یک سردرگمی به سر می‌برند، نمی‌دانند چه می‌خواهند، نمی‌دانند چه چیزی باید بخواهند، نمی‌دانند چه اهدافی دارند یا چه اهدافی می‌توانند داشته باشند. تقویت هوش هیجانی این توانمندی را نیز به افراد می‌دهد که با آگاهی از خود، توانمندی‌ها و محدودیت‌های خود دریابند که در زندگی چه می‌خواهند و به دنبال آن بروند.

افراد توانمند در زندگی خود به پوچی نمی‌رسند. این افراد از آن جایی که به هوش هیجانی بالایی دست می‌یابند معنی دیگر و وسیع‌تری برای زندگی پیدا می‌کنند. از آن جایی که آگاهانه زندگی و سرنوشت خود را به دست می‌گیرند آگاهانه‌تر زندگی و اهداف خود را انتخاب می‌کنند و همچنین، آگاهانه تر به‌سوی اهداف و دستاورد‌ها پیش می‌روند، بنابراین، هرگز به احساس پوچی نمی‌رسند. از طرفی دیگر، پویایی سالم این افراد مانع از احساس رسیدن به بن بست در زندگی یا احساس پوچی، چه پس از موفقیت چه بدون دستیابی به موفقیت، می‌شود.

اعتماد به نفس دارند. این مهارت اعتماد به نفس افراد را تقویت می‌کند؛ باعث می‌شود که افراد توانایی‌ها، استعدادها، علایق، محدودیت‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعف خود را بشناسند و به توانمندی درون خود اعتماد پیدا کنند. هوش هیجانی ترس‌های کاذب و اکتسابی افراد را نیز کاهش می‌دهد و باعث می‌شود افراد زندگی خود را با شهامت، جرات و اعتماد بیشتری ادامه دهند. افرادی که هوش هیجانی پایینی دارند غالبا در ترس زندگی می‌کنند. این ترس یا آنها را ضعیف می‌کند یا ناهنجار. آنها یا اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند یا با پرخاشگری و تظاهر به قاطعیت سعی می‌کنند اعتماد به نفس پایین خود را بپوشانند.

خود را با توانمندی‌های‌شان به دیگران معرفی می‌کنند. افراد توانمند خارج از محیط شغلی و حرفه ای، یعنی در اجتماع نیازی نمی‌بینند که با عنوان شغلی یا القاب و عناوین ظاهری خود را به دیگران معرفی کنند. این افراد به جای اینکه بگویند «بنده مدیر عامل شرکت X هستم، بنده رئیس‌جمهور هستم، بنده دکتر X هستم و...» از توانایی‌ها و داشته‌های درونی خود استفاده می‌کنند و در واقع خود را معرفی می‌کنند و نه عنوان شغلی‌شان را. افرادی که اعتماد به نفس سالمی ندارند در حقیقت از مسائل ظاهری، شغلی، مادی و... اعتماد به نفس می‌گیرند و مجبور هستند برای حفظ این اعتماد به نفس همیشه و همه جا این موارد را با خود به همراه داشته باشند. اما کسانی که درون خود به خود، توانمندی‌ها، استعدادها، هویت و ماهیت خود آگاهی و اعتماد دارند نیازی به مسائل خارجی نمی‌بینند، مگر در جای مناسب خود.

از چالش‌ها نمی‌گریزند و از آنها استقبال می‌کنند. بسیاری از ما از چالش فراری هستیم و جالب است که همیشه حداقل یک چالش در زندگی خود داریم. زندگی پر از چالش است و ما فقط زمانی از چالش‌ها رها می‌شویم که مرگ ما از راه برسد. افراد توانمند به جای فرار از چالش ها، از آنها جهت پیشرفت خود استفاده می‌کنند، مشتاقانه با آنها مواجه شده و برای رفع شان اقدام می‌کنند. این افراد در واقع با عزت نفس و اعتماد به نفس سالم و بالایی که پیدا کرده‌اند با مسائل به‌طور صحیحی رو به رو می‌شوند، سپس جهت رفع آنها قدم بر می‌دارند. آنها مسائلی را که در کنترل شان نیست تشخیص داده و بابت آن استرس به خود راه نمی‌دهند. در نهایت می‌توان گفت که بخشی از هوش هیجانی مربوط به توانمندی و اقتدار فردی است که با استفاده از آن افراد می‌توانند زندگی بسیار بهتری را تجربه کنند و در حوزه شغلی و حرفه‌ای تجربه‌های عالی‌ای داشته باشند. این توضیحات فقط بخشی از مهارت توانمندی فرد است.

برای تقویت هوش هیجانی و اصلاح ناخودآگاهی خود می‌توانید در کارگاه‌های «بهبودی در ۹۹ روز» شرکت نمایید.

شماره تماس جهت دریافت اطلاعات: ۰۹۱۰۶۶۱۱۲۱۸